Bild
Nästa artikel

20 miljoner Toyota sålda i Europa

Nyheter

Toyota har nu levererat 20 miljoner bilar i Europa. Nycklarna till jubileumsbilen, en mörkblå Toyota Verso, överlämnades i Spanien.

1963 började Toyota sälja bilar i Europa. Nu, 47 år senare, har tillverkaren nio europeiska fabriker och har passerat 20 miljoner kunder.

Jubileumskunden fick nycklarna överlämnade till sig från Miguel Fonseca, vice vd för Toyota i Europa, vid en ceremoni i Madrid. Bilen var en mörkblå Toyota Verso med turboladdad dieselmotor på två liter.

Det innebär att Toyota sedan februari 2000 levererat tio miljoner bilar till europeiska kunder.

I dag sysselsätter Toyota ungefär 94 000 personer i Europa och är världens största biltillverkare. Under det senaste året har dock Toyota uppmärksammats upprepade gånger på grund av stora återkallelser.
 
Diskutera: Toyota har ökat sin försäljningstakt i Europa de tio senaste åren. Varför?

Kommentarer

#1
Staffee
2010-11-10 12:50

Toyota rules!!

#2
2010-11-10 13:11

One car to rule them all!

#3
mctar
2010-11-10 13:30

Då är det bara att se fram emot 1 529 465 st till då så passerar de VW bubblas tillverkning.

#4
2010-11-10 13:56

Toyota är så bra att till och med Aston Martin kopierar dem!

#5
sweeny
2010-11-10 14:04

Aston Martin var ju tvungna att designa om det lilla missfostret ganska rejält...

#6
2010-11-10 14:07

Därför att ägarna har upplevt skillnaden både i problemfritt ägande, bemötande vid service och när de en dag ska byta bil, därför är ägarna märkestrogna och rekomenderar bilmärket till sina vänner, bara på sista året har fyra av mina vänner bytt till Toyota från andra märken....

#7
2010-11-10 14:26

Toyota har arbetat sig hårt upp dit de är idag och det rykte de har om pålitlighet och kvalitetsbilar vilket de också är. Men de senaste åren tycker jag att kvaliten vacklat lite. (Dock finns det inget perspektiv på dessa problem då "vissa" diskuterar Toyotas återkallningar här i spalterna) Jag menar fortfarande att underleverantörer har svårt att leva upp till kraven samtidigt som säkert Toyota pressar priser. Detta har också visat sig att underleverantörerna inte skött de kvalitetskontroller som de ska göra som Toyota kräver, vilket Toyotas egna undersökningar visar på. Detta läste jag i en artikel för några veckor sedan.

Toyota leverarar bilar som "vanligt" folk vill ha som är pålitliga med högkvalitet och folk är villiga att betala för det hittills. För det är inga billiga bilar. Men man får se upp för koreanerna som är det verkliga hotet mot Toyota, inte VW!

Men som sagt Toyota har arbetat hårt för att nå dit man är idag och det har inte gjort sig av sig självt. Frågan är ska man arbeta vidare för att uppnå premium status eller Premium light. Audi har nått dit efter hårt arbete, kan Toyota nå Premium light status? Man har ju bättre driftsäkerhet än Audi, alltid en början. Man är och nosar där med nya Avensis anser jag. Med något mer påkostade inredningsmatrial än nu så kan man vara där. Nu kommer jag att bli påhoppad av antiToyota talibanerna.....;o)

#8
sweeny
2010-11-10 14:52

ja Shogun, det är ju faktiskt så att i de allra flesta fall när något går sönder är det en del från en underleverantör. De delar som biltillverkaren själva producerar och har kontroll över är inte så många. i de flesta fall får biltillverkaren själv hela skulden för fel som uppstår, men de styr ju inte över hela tillverkningsprocessen hos underleverantören... det de kan göra är att ställa upp sin kravspec och göra stickprovskontroller på levererat gods, har sedan tex Bosch problem i sin produktion spelar det ju ingen roll i vilken bil delen hamnar. Den kan lika gärna pajja i en Peugeot som en skoda eller mercedes. Biltillverkaren får sedan bära hela skulden gentemot kunden när de ska byta ut delarna.
Det glömmer oftast folk när det blir tal om en återkallelse eller "kampanj", kolla bara drevet efter tex Toyota eller "Franska bilar i allmänhet"...

#9
2010-11-10 15:43

Sweeny.

Visst är det så att biltillverkaren får stå för det som underleverantören levererar och kanske den badwill som uppstår då kunden måste med bilen till verkstaden för uppgradering byte av komponen vad det månde vara.

Men i Toyotas fall så är/var de lite unika tidigare när de tillverkades i Japan att Toyota helt eller delvis ägde underleverantörerna. Och att man på så vis hade mer kontroll på vad som levererades då man själv satte specen på delen vilket man gör idag också naturligtvis till de underleverantörer man inte äger. Men man hade mer koll tidigare när man helt eller delvis ägde underleverantörerna i Japan och bilarna tillverkades där.

Det är först nu som Toyota drabbas av otaliga återkallningar sedan man börjat att tillverka bilar i andra länder med olika underleverantörer bla här i Europa. Det verkar som att det är då problemen kommer mer då man inte har riktigt samma insyn av vad som levereras av underleverantörer som man inte själv äger tex Bosch.

Jag har ett mycket bra exempel själv på det då jag/vi blivit drabbade på våran Toyota Auris. Där levererar Bosch bromssystemet och i början hade de problem med gnissel från bromsar etc och det tog väldigt lång tid innan man fick bort problemet med gnissel etc. Man bytte bromsskivor och belägg man bytte bromsok men inget hjälpte. Till slut sa man på verkstaden att "vi vet inte vad vi ska göra mer" vi har inte fått något service meddelande från Toyota vad som ska göras. Troligtvis fick Bosch jobba "övertid" för att fixa problemet. Och det löste sig till slut efter mycket om och men.

Det är det jag menar att Toyota kan vara på samma "låga" nivå som andra europeiska tillverkare när de har samma underleveratörer som har svårare att leverera den tidigare japanska Toyota kvaliten som man varit van vid tidigare, det vill säga utan problem för att man hade mer koll på läget vad som levererades av de "egna" underleverantörerna som man helt eller delvis ägde borta i Japan. För tidigare har det aldrig varit problem med sådana här saker då bilarna var tillverkade i Japan. Och vi har ägt många Toyota. Och jag får medhåll av Toyota mekaniker att det är som jag säger.

Bilarna var bättre när de enbart var tillverkade i Japan. Och de bilar som idag är tillverkade i Japan har också mindre fel än de europa tillverkade. Jag tror att felet ligger hos de europeiska underleverantörerna som inte når upp till den beryktade japanska Toyota kvaliten. Men när Toyota börjar tillverka i Europa så sjunker kvaliten även på Toyota då de inte får lika felfria delar som tidigare. De verkar ha svårare att hålla en jämn kvalitet mot de japanska underleverantörerna. Kanske beroende på mindre kontroll hos underleverantören vad som leveraras. Vilket Toyotas egna undersökningar visar på då de besökt underleveratörerna och hur de sköter kontrollen.

#10
Gunnar Jansson.
2010-11-10 20:54

Shogun, har själv förstått att problemet varit det du påpekat. Det har gått att räkna ut ganska så lätt.
Äger en Toyota som är japansk byggd.
Fick veta att dom skenande Toyotorna hade delar tillverkade av en annan leverantör.
Än dom som tidigare hade varit felfria. Kontrollerna hade inte fungerat. Sen kan man ju alltid hitta fel på alla bilmärken.

#11
789
2010-11-10 21:03

Det är fantastiskt att Toyota har lyckats leverera ca 20 miljoner bilar de senaste 45 åren och det är lika otroligt att Toyota har fel på över 11 000 000 dvs miljoner bilar på ett knappt halvår. Alltså mer än hälften av varje såld bil sedan över 40 år är trasig. Det är helt otroligt! Särskilt om man betänker att bara en bråkdel av de tillverkade Toyotorna finns kvar i trafik idag... Alltså måste det vara fel på oerhört stor andel av nytillverkade Toyota bilarna idag. Vem 17 vågar köpa ny Toyota idag? Tvivlar på att en en riskkapitalist skulle våga köpa en så felbelamrad bil som dagens Toyota....

#12
2010-11-10 21:07

Hej Gunnar!

Fick du ordning på tändkablar etc på din Corolla Verso?

#13
2010-11-10 21:47

Jag har aldrig direkt gillat Toyota, de flesta ger en körkomfort som man får gå femtio år tillbaka för att kunna jämföra eller också har det för mig varit rena bullerburkar som förra modellen av Avensis.
Jag hade dem som hyrbilar eftersom firman hade något slags avtal.
Men sedan fick jag en Land Cruiser, helt suverän, bekväm, tystare och billig i drift trots en treliters diesel och automat.
Tyvärr för dyr för privatbruk.
Men en kompis köpte en RAV 4 som många flinar åt, men den går utmärkt och tyst och man sitter väldigt bra i den.
Tyvärr är det inte en diesel så den är lite törstig, drar faktiskt mer än LCn.

#14
Hadock
2010-11-11 00:25

789 - enligt försäljningsstatistiken så har Toyota sålt ca 67 miljoner bilar de senaste 10 åren. Källa: http://oica.net/. Jag har inte hittat någon öppen statistik på återkallande, så vi får utgå från att din siffra är rätt...

#15
2010-11-11 01:06

Re 789..... 20 miljoner bilar är endast i Europa, du kanske vet att det finns länder utanför...? Europa är en liten marknad för Toyota så dina siffror visar bara på hur dåligt påläst du är....

Toyota säljer 8 miljoner bilar om året....Gör om gör rätt...!

#16
789
2010-11-11 07:36

Simon:
Visst men dessa drygt 10 000 000 dvs 10 miljoner återkallande Toyotorna avser just Europamerknaderna. Detänk att det drogs in ytterligare ett par 100 000 Toyotor häromdagen igen... Du kan inte jämföra de antal bilar som Toyota tillverkar globalt med de återkallanden som görs lokalt då måste du även multiplicera med de globalt återkallade Toyotorna och de siffran har vi inte. Eller hur? Som sagt jag tvivlar på att ens en kalkylerande riskkapitalist skulle våga satsa på Toyota!

#17
borkas
2010-11-11 09:40

Toyota tilltalar de som bara vill ta sig från A-B och inte är så bilintresserade och det är väl gott så. Bilarna förmedlar inte direkt några känslor. Undantag tre modeller: Supra, Celica och MR2. Bara min åsikt.

#18
Jarl s
2010-11-11 15:55

Känslan av att köra världens bästa bil slår det mesta!

#19
2010-11-11 16:12

Re 789 var får du allt ifrån, finns inga återkallelser på 10 miljoner Toyotor i Europa, det är över hela världen...!

#20
2010-11-11 19:27

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#21
Trex
2010-11-12 09:20

Vi har en RAV4 2010, 2.0 bensin 6vxl manuell och vi kör på 0,7-0,75 hela tiden (motorväg, grusväg, landsväg - ej stad). En mkt lyckad och funktionell bil för prisklassen som vi är nöjda med och som vi drar släp med och packar full med grejor. Man kan numera stänga av antispinn vilket är bra om man skulle fastna i extrem halka. Och skulle det vara nåt knas så ringer vi Toyota så fixar dom det. Toyota - inte världens bästa bilar men en servicegrad som tilltalar oss. Tror säkert att CRV, Subaru mfl. kan vara minst lika bra.

#22
2010-11-12 12:43

"Då är det bara att se fram emot 1 529 465 st till då så passerar de VW bubblas tillverkning."Skriver mctar.
Tillverkningen av en bilmodell i Europa är inte samma sak som sålda bilar i Europa.
20 miljoner sålda Toyotabilar i Europa.
Som jämförelse om tillverkade bilar av en viss bilmodell kan man ta Toyotas modell Corolla som tillverkats i över 30 miljoner exenplar som sålts i hela världen.

#24
Gunnar Jansson.
2010-11-12 18:59

Shogun, inget fel på tändkablarna. Var nog inget fel alls.
Går man från manuell (11 år senast) till automat, blir det lite annorlunda i tänket.
Är bara en grej som jag inte blir riktigt klok på.
Tomgången är lite väl hög på morgonen när bilen stått och blivit kall.
Sen vill den heller inte växla till 4:de steget innan motorn blivit varm.
Du kanske har nåt tips eller nån annan här.
Eller är Toyota sjukan he he (nu vaknar säkert Toyota hatarna)
Det biter inte på mig. Har ägt en Volvo senast i 11 år så det blir bara att ta emot i så fall.
Ägt en Mazda 929 också en1975 årsmodell.

#25
apan
2010-11-13 09:47

Intressant att läsa alla kommentarer om att "min bil är bäst" baserat på individuella erfarenheter och tycken. Jag hade bilen x och den var grym/mardröm därför att, lägg in valfri subjektiv bedömning här. Känns mer intressant att se det hela ur ett globalt perspektiv, hur många fel drabbas bilarna av och hur allvarliga fel är det? X antal fel under y antal år varav x fel är av allvarlig art. Bara sådan statistik kan ge någorlunda vettiga indikationer på hur bra en bil egentligen är. Men detta kanske inte är intressant för den stora massan. Vad vet jag.

#26
2010-11-13 13:00

Gunnar Jansson.

Att inte automatlådan växlar upp innan den fått upp tempen är precis som det ska. Så var det på min Camry också. Fråga mig inte varför men säkert har de underfundiga japanerna tänkt på något särskillt med denna detalj.

Vad gäller tomgången har jag inget bra svar. Men de brukar ju ligga högre ett tag innan motorn blir varm. Men dett borde de ju fixa på en Toyota verkstad i ett nafs. Där borde du ju också få svar på varför automatlådan dröjer med att växla upp till 4:e växeln, och varför konstruktionen är så. Skulle vara intressant att veta, jag har själv funderat på det.

MVH Conny

#27
Richard
2010-11-13 13:50

Jag hade en Renault megane som bara gick sönder 01-02. Då bestämde jag mig för att leta upp det mest felfria som gick att hitta. Enligt bilprovning, och autoindex mm, så var det Toyota som gällde. Så jag köpte en 3år gammal avensis, med 7000mil på mätaren från Bilia. Ock till min stora förvåning, så var den helt felfri ( van vid Renault ) fram till december 04, då den gått 13800 mil. Servad på på Toyota, men inte bytt annat lampor. Då bytte jag till en likadan fast från 2001, då det blev skivor bak, esp, rattknappar till stereon, starkare motor på 150hk mm, som hade gått 7000mil den också. Den har nu gått 28000mil, drygt. Men den har det varit lite mer problem med under åren. Fått byta två packboxar på motorn. Nya ok fram på båda sidor, bytt alla fyra syresensorerna (dyrt), nu är det en av dom bytta som är trasig igen. Enligt felkoder är databoxen trasig sen 3år tillbaka (kostar 9000kr), men det är för dyrt att laga, så jag har släckt lampan innan besiktningen i 3år nu. Så felfri är den inte. Men efter släckning av motorelektronik lampa, så går den fortfarande rakt igenom besiktningarna. Inga problem med styr/spindel leder. Men den förra avensisen litade jag mer på, inget elektonik trassel på den

#28
Gunnar Jansson.
2010-11-13 14:46

Richard, 28 000 mil ?. Inte så konstigt att saker ger upp.
Bromsok ska ju paja. Är ju inget som ska hålla hur länge som helst. Man kan ju säga att din bil gjort sitt vid 28 000 mil.
Resten är ju bara bonus. Min Volvo jag sålde bort billigt hade det bytts det mesta på. Och den var ganska slut på dom flesta fronter.
Var inte lönt att lägga nåt på den och vid 35 000 mil är det mesta på väg att ge upp.
Säger lite som Christer Glenning sa på trafikmagasinet.
Gällde en Mazda 323. När den gått lite över 20 000 mil är det bara att köra till skroten.
Ett ganska så vist påstående. Gäller ännu mer idag när det är ännu mer elektronik i bilarna.
MVH Gunnar J.

#29
Herbie no 53
2010-11-13 15:30

Undantaget är förstås VW Passat, Gunnar Jansson.
Passaten har inga speciella problem med de första 50.000 milen, utom att förarsätet kan kännas lite nedsuttit.
Man ska tänka på att 20.000 mil är inkörning för en VW, så ta det lugnt så där i början.
Glenning och trafikmagasinet var väl på den tiden en Mazda var utsliten vid 7000 mil. Om inte utsliten så upprostat?

#30
Marc
2010-11-14 11:07

Apan, du har rätt i att alla personliga erfarenheter, som beskrivs i t.ex. denna tråd, har nära noll-värde.
Men skillnaden mot ViB:s långtester är hårfin. Den private är mer subjektiv, men bygger samtidigt sina historier längre tid. (och ibland fler mil.) ViB har ju fördelen att dom inte är nerlusade av mytomaner, och att dom testar aktuella modeller. (För en nybilsköpare är det måttligt intressant, att höra om en trilskande Megane från början av 2000-talet. Särskilt som i stort sett att europeisk statistik numera placerar Renault i kvalitétstopp.)
Min slutsats är, som din, att någons erfarenheter av enskilda exemplar, är av noll praktiskt värde för andra. Men i verkliga livet ägnar man sej åt sånt bilsvammel. Och då kan man ju också tillåta sej sånt här.

#31
2010-11-14 12:41

Re Herbie no 53 vilken myt, säg det till min syster och hennes man som haft så mycket strul med sin Passat att de ett tag fick låta den står för att de inte hadde råd att reparera, de fick köra med sin gamla andrahandsbil, en Ford Mondeo.....

Idag kör dom Toyota och Passaten är såld......:)

#32
sweeny
2010-11-14 20:43

Vad Christer Glenning sa om en bil i forntiden är ju så himla ointressant i nutid så det finns inte. Vad har det för relevans 2010? det fanns en tid när det verkligen fanns skräpbilar, men sedan ett antal år har de flesta tillverkare lyft sig i håret och gör riktigt vettiga bilar. Om du inte ägt ett större antal av samma bilmodell är din egen erfarenhet av ett enstaka exemplar inte på något sätt relevant för att bedöma modellen generellt. du har haft tur eller otur, så enkelt är det.

#33
mctar
2010-11-15 19:10

PREVIA: Alla (eller nästan alla) som läste inlägget förstod nog att det med glimten i ögat som jag skrev det. Det var andra tider då och Bubblan var knappast perfekt. Humor, Previa... Nåt som du verkar sakna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.