Bild
Nästa artikel

20 miljoner återkallade bilar i USA

Nyheter

Biltillverkarna återkallade runt 20 miljoner bilar i USA under 2010. Det är den högsta siffran sedan 2004.

Genom ungefär 600 kampanjer uppmanades ägare till 20 miljoner bilar i USA att uppsöka verkstad under året som gått, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Toyota återkallade totalt 7,1 miljoner bilar – flest av de stora tillverkarna. Bland annat åtgärdades problem med gaspedaler, lösa golvmattor, bristfälliga bromsar och motorer som kunde drabbas av plötsliga tjuvstopp.

Brian Lyons, Toyotas amerikanske talesperson, menar dock att årets återkallelser måste sättas i ett större sammanhang.

– Några av Toyotas konkurrenter har återkallat dubbelt så många bilar under de senaste fem åren, säger han i en kommentar.

Inte rekord
Efter Toyota återkallade General Motors flest bilar, fyra miljoner, följt av Honda och Nissan med två miljoner bilar vardera.

Årets samlade siffra når dock inte upp till industrirekordet från 2004, då 30,8 miljoner bilar återkallades.

En trend som kan urskiljas är att tillverkare nu agerar snabbare för att minimera skadlig publicitet. Ingen vill utsättas för det blåsväder som drabbade Toyota under årets första kvartal.

Sedan 1966 har mer än 470 miljoner bilar återkallats i USA.

Diskutera: Vad tycker du om årets återkallelser?

Kommentarer

#1
2010-12-30 11:08

Hoppas att 2011 blir ett bättre år med mindre återkallelser. Jag hoppas även att kvaliteten på bilarna har nått sin bottennivå snart, annars finns risken att kunderna förlorar sitt förtroende för branschen helt och hållet. Sannolikt får vi se en återgång till mer vetiiga och prisvärda bilar med mindre elektronik framöver. De tillverkare (exempelvis Dacia) som redan slagit in på detta spår skördar stora framgångar, vilket gör att även de större företagen snart kommer följa efter. Låt oss alla hoppas att vi denna vägen vandrar mot ett bättre 2011 vad gäller bilbranschen.

#2
Anynomus
2010-12-30 11:46

Gösta, bilar med MINDRE elektronik framöver? Vilken tid lever du i???

#3
gottfrid
2010-12-30 12:13

Precis som Toyotas talesperson säger så måste man sätta saker i sitt sammanhang, under de tio senaste åren har Toyota faktiskt lägst antal återkallelser bland de stora märkena i US.

#4
Anynomus
2010-12-30 12:40

gottfrid, vad som möjligen var då gäller inte längre. Nu är det nu som gäller.

Vad kan vi annars säga om resultatet? Jo, asiater och jänkare säljer de sämsta bilarna. Men vem är egentligen överraskad?

#5
Emme
2010-12-30 13:11

Ja man får hoppas på mindre återkallelser. Jag tycker synd om ägare till dessa bilar.

#6
894
2010-12-30 13:51

Jag har en Toyota Prius senaste modell inga problem alls. Bromsarna programerades om tog bara någon minut så var det gjort. Hade inte märkt något innan heller att det skulle ha varit något fel. Hysteriska Amerikanare som inte vet skillnad på broms och gaspedal.

#7
798
2010-12-30 15:27

Haha, Toyota är säkert mindre än GM i USA men återkallar fler ändå!

Håller med Gösta_L och jag har läst att stora tillverkare funderat på lite enklare bilar. En annan fördel med mindre elekronik är mindre miljöbelastning vid tillverkning, lägre vikt och minskad brandrisk.

#8
Anynomus
2010-12-30 15:57

Passa på och njut av vår tids elektroniknivå gossar för om tio år är den flerdubblad.

#9
2010-12-30 16:23

Givetvis ökar mängden elektronik i bilarna, det är ju det absolut billigaste sättet att ta hand om alla kontroller och all övervakning/styrning som krävs.
Och givetvis kommer problemen med detta att öka, men det är inte ofta de stora felen ligger i elektroniken utan i de mekaniska givarna som ger styrsignaler till datorerna.

Att som Gösta L sträva efter en återgång till gamla tiders enkla konstruktioner utan elektronik skulle ge orimligt dyra bilar med de lagkrav som finns idag.

Återkallelser av bilar är något vi får vänja oss vid och det är betydligt bättre än när man för femtio år sedan bara blundade och lät bilägaren stå för allt efter något halvår.

#10
2010-12-30 16:32

En sak till.
Det är ju fullständigt meningslöst att bråka om vilket bilmärke som står för de flesta återkallanden.
Huvudsaken är väl att tillverkaren tar sitt ansvar och försöker rätta till felen så att inte bilägaren får stå för det senare.

#11
2010-12-30 21:16

Re 789
Du missar att Toyota har minst återkallelser av alla bilmärken i USA de senaste tio åren, att de dessutom tvingas återkalla bilar som inte ens är fel ingår i detta.....;)

#12
789
2010-12-30 21:35

Simon:
At Toyota lever på "lånad tid" vet alla nu för tiden utom....

#13
2010-12-30 22:15

Stor eller liten återkallelse säger inget. Det är väl bra om de återkallar bilar som brister. Värre är om de inte gör det, och har problem. Då finns de inte med i den här statistiken men är sämre än andra.

#14
Stefan Svärd
2010-12-30 22:28

Har verkligen Toyota problem? Är märket på väg ner? Konstigt då att andrahandsvärdet står sig väl och att märket som vanligt befinner sig bland de bästa i Bilprovningens statistik.
Toyota har förvisso haft en del problem med återkallade bilar, men vilket märke har inte det?
När ett bilmärke återkallar bilar för felaktigheter, får rubriker i tidningarna, kommer väldigt många ägna mycket tid åt att finna ännu fler fel. Asgamar dräller det av.
Tycker f ö att det är bra att man återkallar bilar med fel. Visar att tillverkaren bryr sig och tar ansvar. Borde förmodligen ske oftare. Kan dessutom tänka mig att många saker "korrigeras" vid servicetillfällen, fast då utan publicitet.
Vänligen

#15
2010-12-31 00:53

Re 789
Vad menar du med lånad tid...? I USA har de ökat sin försäljning kraftigt och de kommer vara nummer ett i många år till... Vad är det du menar att alla vet....?

Du låter som när barnen kommer hem från skolan, "alla andra har" "Alla andra får" "Alla andra säger"

Förklara gärna vad "Alla andra vet"

#16
2011-01-01 14:52

Det vet nog inte 789 själv vad han menar Simon. Det bästa är att ignorera sådana pajaser som figurerar på denna sida. De har inget vettigt att tillföra utan är bara ute efter att provocera och förstöra en seriös diskution. När du kräver tex källhänvisning eller ett vettigt svar så får du aldrig något. Bara det bevisar allting och förklarar mycket.

#17
miljömupp som kör 15 år gammal bil
2011-01-01 16:41

saabnisse, Dacia uppfyller lagkraven trots enkelhet och avsaknad av bl a elhissar... Inget konstigt med det. Det som förvånar är att det får tillverkas nya avancerade bilar med bensinmotor, året är trots allt 2011... Istället ska det gnällas på folk som kör runt i äldre bilar som varken tog mycket enerigi vid tillverkning eller släpper ut så farligt mkt tack vare katalysator. Katalysatorfria bilar är snart inte heller något problem, de är typ borta. Att nya och nyare bilar finns i många länder skiter folk i däremot...

#18
miljömupp som kör 15 år gammal bil
2011-01-01 16:43

nya och nyare bilar utan kat ska det stå

#19
2011-01-01 18:43

"miljömuppens" inlägg här är egentligen så korkat att det inte borde kommenteras, men jag försöker ändå eftersom han tydligen inte begrep något av det jag skrev tidigare.
Moderna bilar har elektronik som förutom att ge en ökad komfort också ser till att alla krav som myndigheter har kan uppfyllas.
En femton år gammal bil uppfyllde miljökraven som fanns då den introducerades, men gör det inte idag om det gäller en typbesiktning.
Ännu värre är det med de bilar som åker omkring utan katalytisk avgasrening, de blir tack och lov färre för varje år, men det finns tyvärr åtskilliga gamla Volvo 740 och några till märken.som borde skrotats för länge sedan men som fortfarande rullar.
I Volvos fall för att de är väldigt billiga att hålla i gång och att de till skillnad från många nya bilar är väldigt praktiska..
Det finns också en mängd gamla väl skötta veteraner som saknar avgasrening men de körs mycket sporadiskt.
Men att därför framhålla en gammal Renaultteknik som något speciellt bra bevisar att man inte förstått särskilt mycket.
1. Dacia är absolut inte befriad från elektronik, den har bara äldre och av många övergiven teknik.
2. Det är inte säkert att det är billigare med handvevade rutor och det är inte säkert att de kommer att ge mindre bekymmer.
3. Om du tänker på miljön borde du väl verkligen bekymra dig om att det säljs nya bilar utan kat i andra länder annars bör du byta signatur så snabbt som möjligt.

#20
2011-01-01 19:19

Japan är ett land som verkligen lyckats snedsegla sin ekonomi de senaste 2 decennierna. Pga totalidiotisk politisk struktur och praktik. Samtidigt som Toyota under samma decennier blivit alltmer framgångsrikt som biltillverkare. Just nu har Toyota återtagit 1:a-platsen, ifråga om det märke som bilköpare i USA ser som förstahandsalternativ för sitt nästa nybilsköp.

#21
2011-01-02 15:13

Re: Simon:

Har Toyota ökat "kraftigt" i USA? Fakta är att deras USA-försäljning i år t om november totalt ökat med 0.2%. Personbilar minus 8.2 och "light-trucks" plus 14.5%. Detta på en marknad som i genomsnitt ökat med 11.1%.

Att Toyota har problem i USA erkänner de själva men du vet tydligen bättre.

Kul också att du "vet" att de kommer vara störst i många år, släkt med Saida eller? Om man dessutom räknar hela koncerner är både GM och Ford större.

Att du är en sk. "fanboy" av sällan skådat slag har du visat tidigare men det vore nog klädsamt om du inte friserar fakta på detta viset.

Källa:
http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html#autosalesE

#22
2011-01-02 15:56

Intressant att se att Toyota har blivit Synonymt med ordet Återkalla! Toyota = Återkalla... Måste kännas tungt för Japanerna att det är Det som deras bilmärke nu är känt för...

#23
miljömupp med en 15 år gammal Primera.
2011-01-02 22:20

saabnisse: dacia innehåller mindre elektronik än många nyare bilar = mindre energiåtgång mm vi tillverkning. varför försvarar du att vi kan skita ner luften för att få så komfortabla bilar som möjligt?
Jag skrev att det är ett stort problem att nya bilar utan katalysator tillverkas. att det fortfarande rullar en del 740 i sverige tack vara deras kvalitet, de flesta med katalysator (de blir dock färre för varje år tyvärr) är inget stort problem miljömässigt sätt. en piss i havet mot alla andra miljöproblem runt om i världen som måste lösas. snacka om att du inte kan tänka, framförallt inte på miljön... allt du skriver är skitsnack men så kör du säkert saab med...

#24
miljömupp med en 15 år gammal Primera.
2011-01-02 22:23

saabnisse. tror du att vi löser miljöproblemen genom att snacka skit om en bilmodell som faktiskt inte är så vanlig längre och blir färre för varje år? nej, internationellt samarbete är lösningen. inga nya bensinbilar, inga kolkraftverk osv osv...

#25
Bruno Larsson
2011-01-02 22:28

Köp nya Toyota och få 50 kilo kaffe på köpet! (En kopp per återkallning.)
Angående miljösnacket, visst är det viktigt att alla gör allt för en bättre miljö men Miljöpartiet löser inte problemen genom att stirra sig blind på bara vad vi i lilla Sverige gör, allt fokus på miljöbovarna i utlandet först och främst. Där gör ni nytta.

#26
2011-01-03 14:49

Re Rålle G
Du tittar på försäljning över hela året vilket är helt okey, när jag talar om att de ökat sin försäljning rejält så är det med bakgrund av deras försäljningsras under mediedrevet som skedde, efter det har de ökat sin försäljning så att de till och med sålde fler bilar än året innan, det är grymt....

Man behöver inte vara Saida för att inse att det kommer ta många år innan nån kommer ifatt.... WV själva som är nummer två säger att de har som mål att komma ifatt till 2018, tror du dom också är Saida då eller...????

Att jämföra koncerner är ointressant så länge vi talar bilar, du köper väl inte en koncern när du handlar bil...????

#27
2011-01-03 16:38

Simon no1: Ja, vi har tydligen inte samma syn på dessa siffror men allvarligt: Ett märke som tappar 1.6% i marknadsandel på en så viktig marknad som USA har ju uppenbara svårigheter.

GM med sina välkända problem ökar med 7%, det tidigare nästan dödsdömda Chrysler med 16, Ford med 21. Toyota ökar med ynka 0.2! Klart sämst av alla volymtillverkare undantaget några små spelare som t ex Saab och Volvo. Dessutom hade de en en usel novembermånad nu så din optimistiska syn på deras återhämtning känns väl lite tveksam. December ser också kass ut:
http://www.bloomberg.com/news/2011-01-03/u-s-auto-sales-may-match-2010-high-complete-first-annual-gain-in-5-years.html

Sen räknar jag absolut inte bort dom men USA är världens tuffaste marknad och koreanernas intåg där drabbar japanerna hårt.

Om du tittar på enskilda märken så är Toyota trea efter Ford och Chevrolet.

#28
2011-01-03 23:40

Re Rålle G
Du glömmer att deras försäljning skönk ordentligt, det är stark att sälja fler bilar i USA under tiden de stäms och påstås skena.....

#29
Carl-Rally Gaam
2011-01-11 00:46

Det första man tänker på när man ser en Toyota är återkallning. stackars märke... Eller stackars, de har ju byggt bilarna själva, ta hjälp av Lada eller nåt istället...

#30
Ufno no 1
2011-01-11 00:48

Jo, återkallning och hur plastiga de är tänker man på. :)

#31
Ufno no 1
2011-01-11 00:58

Och det plastiga mm gör dem opersonliga.

#32
Leif Johansson
2011-01-11 13:53

Håller med, plastiga fronten och formerna mm gör dem trista och opersonliga, kör en Corolla -00 jag. Både bättre, snyggare och trevligare än de nyare tyvärr som är jävligt döda i designen...

#34
Leif Johansson
2011-01-12 12:26

Corolla 98-01 är enligt mig snygg lite beroende på utförande och färgval. Rätt livliga och spännande former som känns lite modernare än de är både in- och utvändigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.