Bild
Nästa artikel

15 intressenter vill köpa Saab

Nyheter

Upp till 15 intressenter vill åt Saabs konkursbo, det meddelade konkursförvaltarna vid en presskonferens på tisdagen.

Förvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux berättade där att 14-15 parter anmält intresse. Av dem vill sex till sju köpa hela konkursboet.

Lika många som vill åt hela bolaget har dessutom skrivit under sekretessavtal och därmed fått tillgång till en omfattande inventering av Saabs tillgångar. Innan utgången av februari månad hoppas konkursförvaltarna vara på det klara om en helhetslösning är möjlig eller inte.

Vilka vill då köpa Saab? Kinesiska Youngman och turkiska Brightwell har tidigare bekräftat intresse och enligt entusiastsajten Saabsunited ska också en europeisk biltillverkare – som uppges vara BMW – finnas med bland intressenterna.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Kommentarer

#1
2012-02-21 12:42

Tror inte Saab har någon framtid annat än i den skepnad den byggs som i Kina nu.

#2
2012-02-21 12:49

Jaha, kan det vara så att BMW följer VWs exempel att köpa upp ett antal märken för att erbjuda en biltyp till varje typ av köpare?

Man har ju redan RR och Mini, kanske Saab vore något mitt emellan för de som av någon anledning inte vill ha en BMW.

Vi får de hur det går, tydligen kan det att bli lite huggsexa här.

#3
2012-02-21 12:51

Skulle man tro Hacken....skulle det väl knappast finnas så många intressenter?

#4
2012-02-21 13:16

saabnisse det bor 1,3 miljarder människor i Kina, det är ett bra underlag för att köpa den kinesiska Saaben. Vem vet, den blir kanske en succe där.

#5
2012-02-21 13:35

Känns lite konstigt att gång på gång läsa om hur många som vill köpa Saab, men ingenting händer....

Man undrar ju vad det hela slutar i?

Jag ser inga problem om 'rätt' utländska köpare tar över Saab, det finns många bra exempel på att det kan funka fint.
Frågan är snarare hur hårt GM sätter fälleben för hela affären?

#6
2012-02-21 14:43

Om Youngman köper SAAB, kommer GM att lägga krokben - GM har sannolikt kvar någon hållhake även på dagens 9-3.

OM BMW köper SAAB, kommer Volkswagen att sätta krokben - VW äger Scania, som äger Varumärket= logo+ SAAB.

Turkarna kanske kan klara sig utan krokben :o)

#7
2012-02-21 15:32

Jag tror fortfarande att Youngman är det starkaste alternativet efter att ha läst SvD igår.
http://www.svd.se/naringsliv/vill-satsa-12-miljarder-pa-nya-modeller_6864177.svd

BMW är nog inget trevligt alternativ för utvecklingsingenjörerna i Trollhättan, de hade ju inte så lätt att samarbeta med Opel och det blir säkert inte lättare med folket från München.

Tjalle, när det gäller namnet är det lite kluvet, helt klart äger Scania gripenfiguren men när det gäller namnet Saab är det lite mer tveksamt.
Här kommer försvarskoncernen Saab in och de har sagt att om det är en seriös köpare till Saabs konkursbo kommer de inte att sätta sig på tvären.
Sedan kommer ju frågan in vilka som anses seriösa.

#8
2012-02-21 16:45

Jag trodde tidigt att BMW skulle vara intresserade av att köpa SAAB eftersom de ligger väldigt nära varandra rent tekniskt. Man skulle på detta sätt kunna nå alla bilintresserade kunder trots olika bakgrundsfilosofier.
Inget av märkena har särskilt många kunder bland de icke bilintresserade.

#9
2012-02-21 16:48

Nära varandra tekniskt? Hur menar du nu? BMW har ju profilerat sig med bakhjulsdrift och raka sexcylindriga motorer medan SAAB jobbar med framhjulsdrift och turboladdade fyror. Men nu på senare tid har väl BMW svängt lite åt SAAB:s håll, det medges...

MVH AL

#10
2012-02-21 17:46

Konstigt att BMW uppges vara intresserade med tanke på hur dyrköpt Roveräventyret (aka den engelske patienten) blev.

#11
2012-02-21 18:10

Tänkte också på det Tobo, skillnaden som jag ser det är att den enda riktiga Rovern som byggts sen 80-talet var 75an som BMW byggde själva, resten var badgade Hondor. Sen föreställer jag mig att stallbacka-fabriken är modernare än vad Rovers dito var.
Rover-äventyret antyder ju dock att BMW ville bredda sin bas.

#12
2012-02-21 18:11

Tobo, glöm inte att allt är spekulationer än så länge.

#13
2012-02-21 19:54

Klockrent och odiskutabelt.

Saab AB och Scania äger varumärket SAAB.

Varumärket innefattar namnet SAAB och logo (kråkan).

VW äger Scania.

#14
2012-02-21 21:27

Odiskutabelt. Om det vore korrekt. Däremot samäger Scania och Saab auto gripen-loggan.

https://www.saabperformit.se/sv/sidor/saab-ett-namn-tva-foeretag.php?

#15
2012-02-21 21:58

Henr1k; jag är inte så säker på det. Varumärkeschefen (Anders Blom) på Saab AB sa så här:

"- Det är ett trepartsavtal mellanförsvarskoncernen Saab AB, Scania och Saab Automobile. Det reglerar de rättigheter, skyldigheter och det ansvar vi har för att värna och skydda namnet och hjälpas åt och bygga varumärket. Avtalet innehåller också ett antal regler, och ett av dem är att man inte kan avyttra varumärket som en tillgång utan att de andra parterna ger sitt medgivande."

#16
2012-02-21 22:09

- Sportback, sidan är Saab ABs.
Sannolikt refererar Blom till Gripen-loggan i Scania-fallet. Dessutom så äger ju i vilket fall Saab automobile också varumärket vilket Tjalle nedan förbiser.

#17
2012-02-21 22:21

Henr1k; i varumärket ingår namnet och logotyper. Att tro att avtalet skulle stipulera att Scania bara har en av två loggor inskrivet är inte sannolikt.

Saab Automobile är i kk och "äger" inget. Avtalet är brutet.

#18
2012-02-21 22:25

"i varumärket ingår namnet och logotyper" exakt, därför Bloms referens, betyder inte att Scania och därmed VW skulle ha veto ang. namnet Saab.
Saab automobiles konkursbo äger det som Saab automobile en tidigare ägde.

#19
2012-02-21 22:32

Henr1k; Saab Automobile finns inte längre. Bolaget vi pratar om heter numera "Saab Automobile i konkurs". Avtalet gäller inte med Saab och Scania.

SAAB är en logga. Gripen är en logga. Vad ska du sätta på bilen? En logga? Ja, då har du problem......

#20
2012-02-21 22:45

kommer väl visa sig ganska snart hur det blir, men "Saab Automobile i konkurs" gör sig nog inte bra som logga. :-)

Saab AB har uttalat sig om detta efter konkursen och lät inte alls negativa till att låta ett ev. återuppståndet Saab fortsätta använda namnet.

Och forts. från där du klippte ditt citat från Blom är:

"Lastbilstillverkaren Scania AB har inget direkt intresse av varumärket Saab. Scania riskerar inte att sammanblandas med biltillverkaren på samma sätt som Flyg-Saab.

- Jag tror Saab AB är rätt så angelägna att varumärket inte hamnar i fel händer, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania."

#21
2012-02-21 22:57

Som sagt........;-)

#22
2012-02-23 05:26

Visst är det konstigt!
Ett antal gnällspikar förklarar gång på gång hur värdelöst Saab är. Ändå läggs gång på gång seriösa bud.
Och tydligen är företaget så våldsamt intressant att vissa andra företag gör allt de kan för att stoppa Saabs fortlevnad. Fortfarande, efter så lång tid.

#23
2012-02-23 21:12

Roy; har man sett inkråmet i fabriken är detta inte konstigt. Tur att inte VM kunde pantsätta även detta. Märket däremot är sannolikt dött.

#24
2012-02-24 01:17

Man får räkna med att det finns några Quislingar och Blattar, som vill att märket ska vara dött... ;-)