Nästa artikel
10 fakta om Lynk & Co
Nyheter

10 fakta om Lynk & Co

Publicerad 21 oktober 2016 (uppdaterad 30 september 2020)
Vad står egentligen "Co" för? Lär dig mer om Volvos nya systermärke från Geely här!
1. Vad "Co" betyder
”CO” står inte för Company utan för Connected.

2. Ingen diesel
Lynk & CO 01 kommer inte med något dieselmotor. Istället kommer den som hybrid och laddhybrid.



3. 3 eller 4-cylindrigt
Bensinmotorerna blir en 3-cylindrig på 1,5 liter samt en 4-cylindrig på 2,0 liter. Växellådorna att välja mellan blir manuell 6-växlad eller 7-stegs dubbelkopplingslåda.

4. Prenumerera på din bil
En stor del av försäljningen kommer att utgöras av att kunderna tecknar en ”prenumeration” där alla fasta kostnader ingår.

5. Hämta och lämna vid dörren
När det blir dags för service hämtar en representant för Lynk & CO bilen hemma hos dig och lämnar tillbaka den när servicen är klar.

6. Inga fysiska bilbutiker
Återförsäljarledet rationaliseras bort och bilarna säljs direkt från fabrik till kund. Därmed kan man sänka priset med upp till 25%.

7. Engineered i Sweden – Made in China
Bilarna ska inledningsvis endast tillverkas i Kina.



8. Få valmöjligheter
Antalet utrustningsalternativ ska minimeras och alla bilar ska säljas med ”premium-nivå” på utrustningen.

9. Säkerhetsystem blir standard
Autobroms med fotgängardetektion samt adaptiv farthållare blir standard på alla marknader.

10. Samma pris
Bilarna ska säljas till fasta priser som ligger på samma nivå för jämförbara marknader. 

Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co:s affärsmodell?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-21 13:43
Pi

Ja - med ett leasing-förfarande så är ju inte behovet så stort att ta hand om kundernas inbytesbilar annat än möjligen initialt. Sen hoppas man väl att det skall löpa på med förnyade leasing-kontrakt. Ja - det kanske är framtidens "bilägande".

#2 • Uppdaterat: 2016-10-21 14:10
Mattse

Allt hänger på priset om det ska bli efterfrågan eller inte. En kina-tillverkad "Volvo" bör för det första vara minst 25% billigare än en äkta Volvo för att kunderna överhuvudtaget ska börja se det som ett alternativ. Geely säger även att de kan sänka priset ytterligare 25% genom att inte gå via bilhandlare.

Kan de erbjuda en bil av typ V40 a 220 000 kr för runt 130 000 kr. Ja då kanske det kunde vara något.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-21 15:08
johnkommentar

Sådärja, då börjar vi flytten från svedala. Vad är kvar om 10-20 år?

#4 • Uppdaterat: 2016-10-21 15:22
Viking

Jag tror faktiskt inte det blir mycket billigare att köpa bilen utan återförsäljarens mellanhand, tror snarare att biltillverkaren går med mer vinst för att denne kan sälja bilarna dyrare från början, istället för att sälja för ett billigare pris till handlarna. Tänk er detta: Vi har ingen aning om vad bilarna hade sålts för hos bilhandlarna nya, för de kommer ju aldrig säljas där splitternya med "0" ägare. Lynk kan därför komma med vilka hittepåsiffror som helst för att locka köpare. Ren pr och marknadsföring

#5 • Uppdaterat: 2016-10-21 16:08
kim j

Ser ju ut som en lätt förfalskad Range Rover om ni frågar mig, affärsmodellen kanon tycker jag, den skapar en vinn vinn situation mellan kund och tillverkare utan mellanled!!

#6 • Uppdaterat: 2016-10-21 17:01
Jordnära

Affärsmodellen är faktiskt intressant. Men det dröjer innan den kommer till Sverige. Utvecklingen blir som internethandeln på andra områden. Det ger logiskt lägre kostnad för kunden. Man får göra mer av sälj/köp jobbet själv. Kanske showroom i storstäder och tester i tidningar och på internet.
Undrar vilka motorkonstruktioner som ska användas? Drivlinorna borde rimligtvis vara synkade med Volvos om man ska hämta igen serieeffekterna. Den här bilen kan faktiskt hjälpa Volvo att ha råd med egna modeller i segmentet. Bilvärlden är global. Det är lika bra att vänja sig.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-21 17:14
Optimus

Intressant affärsmodell. Däremot är jag inte övertygad om att det kommer bli en billigare bil "bara" för att de skippar ÅF-ledet. De lägger på en del Premium grejer, alla kostnader skall ingå och en fysisk person skall hämta och lämna bilen utanför dörren vid service. Andra företag försöker ta bort just fysiska personers utryckningar, det är dyrt. Tänker på IT branschen som i det längsta försöker undvika service-på-plats just för att det driver höga kostnader. Detta måste Lync&Co stoppa in i priset. Kanske just därför de har skippat ÅF-ledet för att hålla ned kostnaderna.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-21 17:22
Kandidat

Affärsmodellen har en del intressanta inslag men också en punkt där åtminstone jag känner att jag inte riktigt är med på noterna. För det första vill det ju till att det inte blir allt för många hämtningar och lämningar av bilen, då blir det inte så billigt.

Men den riktigt stora elefanten i rummet är att en stor del av detta med "premium" är, för mig i alla fall, just goda möjligheter att specificera bilen efter mina egna önskemål. Det ökar känslan av att en viss bil är just min. Ett märke som ska verka premium och sedan i stort sett avskaffar tillvalen... blir inte så bra enligt mig.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-21 18:52
S-E S

Enkelt och bra att inhandla, men det där med servicen? Lämna och hämta själv borde vara möjligt.

#a • Uppdaterat: 2016-10-21 20:21
rostarn

Det är ju inte speciellt mycket förtjänst på en nybilsförsäljning. Det ÅF drar in pengar på är service och annat runt ett bilköp. Så varför inte nätköp. Några frågetecken uppstår ju ändå.
* Hur många kan tänka sig köpa bil utan att ha sett den i verkligheten och provkört?
* Hur blir det med inbytesbil? Det löser sig kanske för andra köpet/leasingen. Någon gång kanske man också vill köra något annat märke.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.