Bild
Nästa artikel

1 av 3 bilreparationer är dåligt utförd

Nyheter

Det slarvas ofta med dörrmontering och lackarbete.

Branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen – TFF – har återigen genomfört kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Det är femte året som insatsen görs. Man har i samarbete med Dekra gjort stickprovskontroller på drygt 80 större bilverkstäder i Sverige som utför skadereparationer på uppdrag av försäkringsbolagen Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa.

Listan med kontrollpunkter inkluderar att säkerställa om verkstäderna följer biltillverkarens reparationsanvisningar och normer för hur arbetet ska gå till. Bilarna har kontrollerats under pågående och efter avslutad reparation. 

2018 års resultat är en förbättring jämfört med tidigare: Av 1.300 reparationer fick drygt 29 procent anmärkningar i fjol, att jämföra med 34 procent 2017.
– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) .

Vanligaste anmärkningarna gäller fastsättning/montering av dörrar och stötfångare, samt lackarbete. Många verkstäder följer inte heller metodbeskrivningen för hur arbetet ska genomföras. 
– Resultatet av försäkringsbranschens kontroller 2018 visar att endast åtta av de närmare 80 verkstäderna når en acceptabel nivå med anmärkningar på 0-10 procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson. 

Diskutera: Har du haft din bil på skadeverkstad och i så fall är du nöjd med reparationen?

Kommentarer

#1
2019-04-05 12:04

Lämnar man in för att få ett fel fixat får man alltid ett nytt tillbaka.

#2
2019-04-05 13:50

Kan säkert också påverkas av att försäkringsbolagen vill pressa priserna. Då blir det svårt att följa instruktioner till punkt o pricka, när klockan tickar.
Lackarbete är ofta subjektivt, och svårt med färgpassning. Nu får man 6 månaders garanti, men det tar ju tid och krångel att lämna in bilen på nytt. Man ger upp. "Äh, så noga är det väl inte. Blir snart nån repa ändå"

#3
2019-04-05 16:55

Svar ja. Jag var nöjd med arbetet. Fläckfritt utfört. Bra bemötande och fri hyrbil dessutom. Inga klagomål här.

#4
2019-04-06 06:17

Sätter ner andrahandsvärdet ordentligt.

#5
2019-04-06 09:02

Men det finns bra verkstäder också. För några år sedan hade jag irriterat mig på ett flertal små bucklor på högra sidodörren. På egen bekostnad lät jag en verkstad fixa detta. Perfekt blev det. Veckan efter kör en i---t in i högra sidan. Backar fort ut från en parkeringsplats så dörr och flygel förstörs. Verkstaden fixade även detta perfekt. Färgen blev helt rätt trots att bilen var 8 år gammal.

#6
2019-04-06 11:39

Som Arne skriver: Det finns positiva upplevelser av bilrep också, man hör mest negativt annars.
Exet glömde både handbroms o växel, och vår flång nya bil (16 mil) rullade av parkeringen och in i en stenmur på måndagen.
Lämnades in på tisdag morgon, hämtades på fredag eftermiddag. Lika snygg som innan. Då hade de bytt strålkastare, kurvljus, lister på stötfångaren och lackat stötfångaren.

#7
2019-04-08 18:00

Hultarn, var det därför hon blev "exet", ha,ha? För att hon glömde lägga i växeln eller dra åt handbromsen.:-)

#8
2019-04-08 20:08

Inte för att jag tror att bilprovningen hinner med 100 olika kontroller, men hur många saker kontrolleras på en sk service på verkstaden för det 4-dubbla priset. 1/10-del kanske. Inte för att det behövs heller, en bil går i många år utan annat än vätskebyten och självklart oljefilter. Ingen brådska med luftfilterbyte heller.

#9
2019-04-10 19:45

Rattmuffen; haha, man kunde tro det. Det var en annan och senare historia.
Nej, jag var bara glad att ingen kom till skada.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.