Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Byta batteri efter 20 månader?

Bilfrågan

"Är allting okej om batteriet behöver laddas efter 20 månader och 3000 mil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA
Skoda Octavia TDI 4x4 105. Vid första service vid 3000 mil påpekade verkstaden att batteriet skulle behövas laddas ett dygn. "Inget fel men vore bra att ha ett fulladdat batteri till vintern.” Bilen körs under veckorna 1-2 ggr, då 1+1 mil. Cirka var tredje helg blir det en längre resa 20+20 mil. Användningen av bilen har varit ganska lika med mina tidigare bilar och har jag aldrig behövt ladda batteriet, haft startproblem eller behövt köpa nytt batteri. I min förra bil, Citroën C5 -04 sitter fortfarande originalbatteriet i (nio år 15 000 mil). Är allting okej om batteriet behöver laddas efter 20 månader och 3000 mil?
Lars Lingvall

SVAR
Bilars elförbrukning ökar hela tiden. En modern bil drar mycket mer ström än en tio år gammal och har därför högre krav på bra laddning av batteriet. Du bör köra din bil minst 1 gång i veckan i minst 30-40 minuter för att batteriet ska hålla laddningen. Om batteriet inte hålles väl laddat påbörjas en sulfatiseringsprocess som sakta bryter ner det och gör det till sist obrukbart. Ett batteri som enligt din testremsa bara håller 12,0 V (ett fulladdat batterit har en spänning på12,72 V) är i det närmaste helt tomt. Det kan ha gått till så att batteriet inte var fulladdat när du köpte bilen och med dina korta körsträckor har det sedan inte förmått hämta sig. Ett par gånger om året kan det vara bra att låta ladda batteriet fullt om du kör kortare sträckor annars finns risken för att sulfatiseringen ska börja. Ditt batteri behöver förmodligen bytas då nedbrytningen redan börjat. Detta bör täckas av bilens garanti om du gör det nu.
Bengt Dieden

Diskutera: Vad är rimlig livslängd på ett nytt batteri?

Kommentarer

#1
2014-05-06 08:31

Det skulle vara intressant att veta om verkstadsbesöket gjordes strax före eller strax efter den längre resan om 20+20 mil. Jag inbillar mig att hade det varigt strax efter så hade batteriet varit fullt laddat.

#2
2014-05-06 09:58

Meh, visst drar en nyare bil kanske mer ström än en äldre (har Skodan Xenon och C5 halogen så drar det mindre där) , men å andra sidan har den kraftigare generator.

Nu kör frågeställaren 40 mil var 3 vecka, och då känns Diedens kommentar om att ladda batteriet fullt ut helt onödig.

Jag tror att batteriet inte varit friskt från början.

#3
2014-05-06 10:02

Fast om batteriet börjat sulfatera så hjälper det inte att köra massa mil, det tar inte laddning i alla fall. Då behöver man ladda med en rekonditioneringsladdare och hoppas att batteriet går att rädda.

Sedan finns det stor skillnad mellan olika batterier också...

Livslängden på ett batteri är helt avgörande på hur väl du kan hålla det laddat. Kör man mycket långa sträckor jämt eller underhållsladdar kan ett batteri räcka massor av år. I motsats så kan det ta slut på ett halvår till ett år

#4
2014-05-06 10:43

Beror på en massa faktorer,med frågeställarens input en orimlig/obesvarbar fråga.
Men visst,gissningslekar kan ju vara givande,jag gissar på att...

#5
2014-05-06 12:28

Om man dagligen bara kör kortare sträckor med bilen kan det vara ide att montera en batteriladdare tillsammans med motorvärmarens kablage då blir batteriet laddat var gång man använder motorvärmaren. Batteriet blir aldrig fullt laddat vid dessa korta turer oavsett hur kraftig generator man har i bilen.
http://www.laitis.se/batterier-batteriladdare/batteriladdare.html?gclid=CNfFq4jrlr4CFQIMcwodUlkAHg

#6
2014-05-06 12:34

Jag pratade med en representant från Tudor. Han sa att det krävs en körsträcka på 3 mil för att kompensera för en kallstart!

#7
2014-05-06 12:38

Blir dagens batterier som kräver högre ladd spänning än gårdagens fullt uppladdade av generatorn eller måste en extern laddning till för att batteriet skall bli fulladdat. Är det någon som vet? På vår V70 och SAAB 93 ger generatorn 14,2 volt.

#8
2014-05-06 12:57

Att moderna bilar drar mer ström är visserligen sant men så länge generatorn är dimensionerad för att kunna leverera den strömmen (vilket man får hoppas att den är) så kommer det inte att påverka batteriet det minsta.

Det som däremot blir problem är om bilen drar mycket ström när motorn är avstängd. Men om den drar mer än ca 20-30 mA i tomgångsström så tycker jag att det tyder på brister i konstruktionen.

Sedan stämmer det inte riktigt att batteriet är i det närmaste helt tomt redan vid 12 V, men det är helt klart mycket dåligt laddat. Jag har en Mazda 6 som körs väldigt lite och där har jag med kalibrerad voltmeter flera gånger mätt upp en spänning på ca 11.9 V. Den har ändå startat utan problem även om det hörs att startmotorn låter lite tröttare än när det är fulladdat. När jag laddat batteriet fullt med CTEK-laddare och mätt spänningen dagen efter så har det ändå inte blivit högre spänning än 12.4 V. Så det verkar inte gå att uppnå några 12.72 V på mitt batteri, inte ens när det var nytt. Det har ändå hållit i 8 år nu, så uppenbarligen har eventuell sulfatering inte varit värre än att batteriet fungerar skapligt.

Jag har inte gjort några kallstarter utan motorvärmare under ca -10 grader denna vinter men vid den temperaturen gick det i alla fall bra. När det var -29 grader under en köldknäpp startade också bilen utan problem men då hade jag haft motorvärmare i några timmar. Men batteriet dog i alla fall inte i den stränga kylen vilket borde vara fallet om det är kraftigt sulfaterat.

Nämnas bör att jag brukar ladda batteriet fullt ungefär var tredje månad vilket troligtvis har förlängt livslängden avsevärt men, som sagt, spänningen har många gånger ändå legat strax under 12 V utan att sulfateringen gått så långt att batteriet måste bytas.

#9
2014-05-06 13:13

”Jag pratade med en representant från Tudor. Han sa att det krävs en körsträcka på 3 mil för att kompensera för en kallstart!”
Nej, det är fel. En start tar ca. 4-5 sekunder, så även om startmotorn drar 150A (typvärde) blir det ca. 0,2Ah (ampertimme). Och det laddas tillbaks på nolltid (högst några minuter). Dieslar har glödstift som drar rätt mycket (kanske 100A) men bara i 10-20 sekunder så en dieselbil behöver kanske 5 minuters laddning för att ladda tillbaks den strömmen som gick åt under en kallstart.

#10
2014-05-06 13:15

Eller det kan vara så enkelt att laddningsregulatorn är felaktig.

#11
2014-05-06 14:12

Du Bortom, det där resonemanget stämmer kanske teoretiskt men jobbar man i bilbranschen inser man snabbt att representanten från Tudor är mycket mer att lita på vad gällar laddningstid

#12
2014-05-06 14:31

bluearrow54 @ Inser Du inte själva att Tudor killens ev. påstående är orimligt och skulle innebära att dagens bilister skulle ha batteritork flera ggr per år.

Om Tudor killen menar att man med en bensin/dieselvärmare och högt varvtal på kupéfläkten före varje start tömmer batteriet helt, så är det en helt annan sak.

#13
2014-05-06 14:40

Om man tar till lite extra och antar att startmotorn drar 300 A under startmomentet så skulle 0.33 Ah förbrukas om startmotorn arbetar i 4 s. Om det skulle ta 3 mils körning att ladda tillbaka denna energimängd så innebär det att den genomsnittliga laddströmmen är så låg som 1 A, förutsatt att det tar 20 minuter att köra denna sträcka.

Det är nog mycket möjligt om batteriet är nästan fulladdat men om batteriet bara kanske är laddat till hälften (vilket nog inte är ovanligt med många kortkörningar) så borde laddströmmen blir betydligt högre än så och batteriet skulle inte tappa ytterligare laddning även med betydligt kortare körsträcka.

Men som sagt, för att hålla batteriet i det närmaste fulladdat krävs det säkert en körsträcka på 3 mil (el. 20 min) efter varje kallstart eftersom laddströmmen blir väldigt låg när batteriet är nästan fulladdat.

#14
2014-05-06 14:51

snabb95, det är bara vad jag ser i verkligheten.

#15
2014-05-06 15:08

Om man kallstartar en bil och sätter på en massa förbrukare så är det inte orimligt med 3 mil! Naturligtvis skiljer det mellan olika typ av bilar.

#17
2014-05-07 03:05

Jag kör ca 1 000 mil om året och min bil står ibland upp till en vecka utan att användas, så för mig har det blivit en vanesak att ladda på batteriet emellanåt (som är 8,5 år nu). Tycker inte att det är något som är fel när batteriet i artikeln behövde laddas efter 20 månader och 3 000 mil. Att helt ladda upp sitt bilbatteri ibland borde många ha nytta av, eftersom livslängden oftast blir längre av det. Ett nytt batteri tycker jag borde kunna hålla minst 8 år om man kör runt 1 500 mil och förutsatt att man tar hand om det.

#18
2014-05-07 07:24

Jag har haft många många olika bilar i mitt liv. Snitt på ägandet har väl varit ca 2-3 år. Kör normalt omkring i Stockholms ytterområde, småsvängar runt 1-3 mil på vintern. Mestadels ute med kallstarter. På sommaren tillkommer ca 16 mil t.o.r mest varje helg. Och jag har aldrig i mitt liv bytt eller laddat något batteri. Men som sagt jag köper ju ny bil rätt ofta, men ändå.

#19
2014-05-07 11:33

Kan inte annat än bli förbluffad, över hur många som inte har en aning, om hur batteriet och generatorn i en bil fungerar.

Man kan ta hand om sin bil, eller också byta ut delar när de går sönder. Fritt val, men underhåller man sin bil, blir det betydligt billigare ägarkostnader och problemfritt användande.

#20
2014-05-09 22:50

tjaa... hmm... min bil har TVÅ batterier... (första gången jag hörde det, tappade jag hakan - när verksta'n frågade "Vilket av dem"?).....

#21
2014-05-11 10:53

om man har parkeringsvärmare (drar el) och använder den ofta som jag gör så ska man nog underhållsladda då och då , har en ctek laddare som fixar detta ))
inte svårt och inte jobbigt .
fick rådet av en erfaren bilmekare

#22
2014-05-11 21:48

En moderne bil er utstyrt med gele-batteri. Ladingen er datastyrt, og ladespenningen kan komme opp mot 16V (i ekstreme tilfeller 18V).
Skal et slikt batteri lades, må en ikke koble direkte på batteripolen. Da vil ikke computeren oppdage at du lader batteriet, og ladingen når du starter motoren, vil bli feil kalkulert. I stedet må en koble laderen på tilkoblingspunktet som ligger foran elektronikkomponenten (sort dings med liten ledning tilkoblet) som er plassert rett foran polklemmen. Da vil ladestrømmen passere gjennom denne og bli tatt med i utregningen av batteriets ladetilstand.
Jeg har for øvrig hørt fra nybilforhandler, at de bytter batterier på 5 - 10 prosent av alle nye biler før de leverer bilen til kjøper. Dette fordi belastningstest av batteriet avslører dårlig batteri.
Husk også at slike batterier må byttes på verksted, fordi ladecomputeren må programmeres til å håndtere et nytt batteri. Hvis dette ikke gjøres, vil ladestrømmen stemme med det utbrukte batteriets tilstand, og derved ødelegge det nye batteriet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.