Bild
Nästa artikel

BMW X1 – film från Vi Bilägares biltest

Webb-TV

Minisuven med några år på nacken klarar sig bra, men ibland får man lite traktorvibbar av dieselmotorn. Se filmen från vårt test.

OBS! Strålkastarnas frekvens kombinerat med kamerans sätt att jobba gör att det ser ut som att lamporna på BMW:n pulserar i klippet, så ser det givetvis inte ut i verkligheten.

BMW:s minisuv har stått sig bra genom åren. Den är smidig att köra och är en rymlig bil jämfört med konkurrenter i samma klass. Men den vibrerar och låter lite väl mycket.

Hur klarar sig då BMW X1 mot Volvo V40 Cross Country och Mercedes-Benz GLA? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 7/2014 som utkommer 6 maj. Den som prenumererar får tidningen tidigare än så och till lägre pris – läs mer här.

I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X1?

Kommentarer

#2
2014-05-04 17:51

Sluta trolla Leifer! Du försöker bara provocera fram nya idiotdiskussioner!

#3
2014-05-04 18:37

Jo BMWs diesel fyra låter riktigt trist. Men de har själva valt aluminium i blocket och det ger inte samma dämpande som gjutjärn.

#4
2014-05-04 19:09

Det här med fri serivce ska man kanske inte ha för höga förhoppningar på. På de tre åren hinner man troligen bara med en service, om man följer intervallerna (och de lär inte bjuda på nån service om bilen inte säger till om det). Och saker som bromsbelägg är inte med i den fria servicen. Bara olja, filter och jobb.

Iallafall om man är privatperson. Annat om man använder bilen i tjänsten och kör 2500-3000 mil om året kanske. Men då är ju inte serivcekostnaden nåt som drabbar en själv ändå.

#5
2014-05-04 19:51

Roger Skagerström...det stämmer inte det du skriver. All service exkl. slitagedelar ingår i den fria servicen inte bara olja och filter. Säkert värt ett antal tusenlapparl

#6
2014-05-04 21:16

Värdet av "fri" service tycker jag man kan fundera lite över. BMW gör inte, och ska inte göra, något gratis. Det är ingen ideell verksamhet utan ett bra sätt att locka köpare, jag tycker mej ha sett flera locka med detta. Om jag inte har fel för mej så har t.ex. Volvo(XC60) också erbjudit detta. Någon ska dock i slutänden betala för dessa servicar och det är inte BMW, givetvis ligger det inbakat på ett eller annat sätt i priset. I mitt fall fick jag veta det genom ett särdeles lågt inbytespris på min A4 förra gången jag bytte när jag kollade mot en X1.

#7
2014-05-04 21:26

Har inte BMW 1års intervaller som maxtid mellan service? Det har jag på min Mercedes. Jag betalar 279 kronor i månaden för serviceavtalet. Oavsett så ingår det 3 service på 3 år i det, även om man inte kommer upp i 2500 mil per år, som är maxintervall. Bilen talar själv om vilket som uppnås först. En månad innan det är dags för den årliga service börja den tala om att det närmar sig med hur många dagar det är kvar. Hela servicen ingår. Jag betalar inte en krona när jag hämtar bilen.

#8
2014-05-04 21:37

Roger.
Du får minst 2 st service:ar.

Vår 320d servades för att par månader sedan (första) och detta var efter ca 3000 mil. Nästa service enl. bilen är om 2300 mil eller 02/2015 alltså prick 3 år innan den leverarades. Så det är inbakat minst 2 oavsett hur lite eller mycket du kör.

#9
2014-05-04 21:43

I Norge har BMW 2 års intervall eller ca 3000 mil på service. Vil vel tro det er det samme i Sverige. Ellers så kommer vel bmw med nye 2 liter diesel motorer nå med en effekt på 190 hk og midre forbruk, samme motorblokk deles med den nye bensinmotoren. Den nye dieselen er bedre på støy.

#10
2014-05-04 21:59

Inte konstigt den är rymligare än de andra, den är ju större o klunsigare utanpå också.
Tycker den är väldigt ful dock.
MB är lite mindre ful, men tokdyr.
Endast V40 är riktigt snygg, men kostar också lite för mycket för min smak.

#12
2014-05-04 22:09

Ja leifer, i blocket (vevhuset), toppen är i aluminium.

#13
2014-05-05 07:29

Det är väl nästan enbart bmw som kör med aluminiumblock i dieselmotorerna nuförtiden?

#14
2014-05-05 09:06

Min förra 1-serie (en 118d) hann jag bara serva en gång under de första tre åren. Vill minnas att det var efter 3000-mil. Tycker BMW kör med väl långa serviceintervaller. Min 118d kördes nästan uteslutande korta sträckor och ändå så kom inte servicen förrän efter 3000-mil. Har också läst att BMW haft problem med kamkedjeras på vissa motorer: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47#Timing_chain_problems. Kan vara intressant läsning för dem som anser att detta bara är ett problem på Volkswagenbilar.
Håller också med om att dieselmotorerna är väl knattriga och vibrationsbenägna.

#16
2014-05-05 20:29

Det varierar uppenbarligen mellan olika användare, men som Skodaägare skriver så förekommer det iallafall. Sen har kanske dieslarna tätare servicar än bensinare? Läste på ett amerikanskt forum att där infördes de fria servicarna och longlife-servicen samtidigt. Lägligt ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.