Bra diesel i Sverige ( Bäst energi )

User is offline Nedkopplad

Hej!

Någon som har koll på var man kan tanka den bästa Dieseln i Sverige med mest energiinnehåll? Jag vill tanka den typen av bränsle som finns ute i Europa typ V-Power eller Premium diesel.

Av alla bolag som finns i Sverige var finns den bästa bränslet?? någon som vet?

Pär
User is offline Nedkopplad

Dieselen här funkar bra, titta på din bils eko/färddator och du upptäcker att det händer saker när du lämnar dom skrovliga Svenska vägerna, det är beläggningen som stjäl soppa! har själv haft dina funderingar,tills jag blev ägare till bil med färddator. I-Martin

User is offline Nedkopplad

Rekommenderar att du istället tankar diesel med extra additiv, det har varit ett större problem i Sverige. Då kommer din motor gå bättre och dra mindre soppa.

Shell har sin ACP-diesel (se dock upp med deras miljödiesel).

Statoil har rätt nyligen börjat med liknande lösning i sin diesel.

Jag rekommenderar att du väljer nån av dessa två varianter.

Vad gäller energiinnehåll så säljs enbart MK1 diesel i Sverige och den har lägre energiinnehåll än Europa tyvärr. Å andra sidan är även andra länder som Tyskland på g att införa MK1.

User is offline Nedkopplad

Sen är det ju även så att det tar upp till 1500 mil innan en dieselmotor blir riktigt inkörd då kan du även räkna med att förbrukningen gått ner något.

User is offline Nedkopplad

har märkt att dom Svenska vägarna gör att bilen drar mera bränsle, för i tex Tyskland så går bilen billigare även på Svensk diesel.
Tackar ska prova några av dom två sorterna av diesel.

Måste säga att jag saknar en riktigt bra diesel av premium kvalitet.

Pär
User is offline Nedkopplad

Ja Statoil har kämpat en del för att få samma skatteregler kring den mer energirika dieseln som säljs i europa. Den har också haft lägre pris då det är fler raffinaderier som gör den än MK1. Statoil menar vidare att en bil med partikelfilter och Europadieseln går snålare och släpper därmed ut mindre gifter och inte minst CO2. MK1 togs främst fram för tunga trafiken i Sverige. Då slipper dom ha partikelfilter så att säga. MK1 är sämre för motorn, därför gör de nya additiven extra nytta.

Tror inte det är olagligt att sälja europadieseln i Sverige, bara mer skatt. Så teoretiskt skulle man kunna ha typ V-power diesel, som kanske bara skulle vara typ 50 öre dyrare (högre skatt men lägre produktionspris). Då kunde det vara värt att tanka den.

Den grova bullriga asfalten är verkligen trist, men prova att köpa senaste generationen av miljödäck. Både Goodyears ecocontact 5 (ny som kanske inte än finns att köpa) och Michelin energysaver får ner förbrukningen, bullrar mindre och dessutom håller däcken mycket längre.

User is offline Nedkopplad

Ja skulle det finnas typ V-Power diesel i Sverige så skulle jag bara tanka det, fast att det skulle vara lite dyrare... Gör alltid det när jag ät och kör ute i Europa och märker att bilen mår mkt bättre av den.. Hoppas verkligen att det kommer någon bättre diesel till sverige snart för nu finns det absolut mkt diesel bilar i Sverige så det lönar sig för alla bolag att ha 2 sorter att välja på.

Pär
User is offline Nedkopplad

Finns ett problem till nu som det pratas om vad gäller den svenska MK1. Det är att man numera även blandar i några procent RME för att den ska bli ännu mera miljövänlig. Det är att man kan få bakterietillväxt i systemet som sen kan blockera. Jag tror det additiv som Shell och Statoil har, kan motverka detta.

Här lite mer om Statoils

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Statoil&state=Statoil_dynamic&view...

Ser nu att jag gjort en tabbe, det är inte shell som säljer och har sålt acp diesel, utan Preem. Lyckades blanda ihop, antagligen för att shell har V-power bensin.

http://www.preem.se/templates/page____9448.aspx

Dvs tanka på Preem eller Statoil!

I och med att man har RME, så bör heller inte bilen stå för länge med samma innehåll i tanken. Det är bra att försöka få regelbunden rotation på innehållet alltså. Normalt är väl detta inget problem då dieselbilar går långt och ofta.

User is offline Nedkopplad

Ska prova tanka på Preem eller statoil och se om bilen går bättre med deras diesel. Har skrivit till OKQ8 just och frågat om dom kommer ta in 2 sorters diesel för det behövs tycker jag.

Pär
User is offline Nedkopplad

Jag vet inte hur det fungerar i Stockholm men här i Söder hämtar bolagen på varandras depåer, alltså är det i princip samma soppa på alla mackarna oavsett vilken skylt det står på stolpen.
I Malmö oljehamn finns endast Statoil kvar, i Helsingborg endast Preem och i Halmstad tror jag att det är en OK/Q8 depå ...
.
Den "bästa" diesel vi har i Sverige är tyvärr inte laglig för mobila enheter, den är grön till färgen och får bara användas för uppvärmning, stationära enheter, lok och vissa fartyg ...

My VW is phantastic
User is offline Nedkopplad

Jes, ja nog borde det vara samma soppa! Dock har man egna additiv och dom hälls väl då i efter att man hämtat från depån.

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera

Logga in

Omröstning

Vad vill du se i de nya infotainmentsystemen?
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis