Rostskydd

User is offline Nedkopplad

Har tidigare haft mestadels äldre modeller av Saab och Volvo som det fungerat mycket bra att rostskydda med rå linolja. Är det någon som har erfarenhet av att rostskydda nyare bilar med rå linolja. Nu är jag ägare till en Toyota 2007 års modell och generalagenten avråder ifrån behandling med petrolium baserade produkter. Vad gäller linolja så kan de inte svara på hur det skulle påverka den vaxbehandling som finns på bilen.Vore intressant att veta om någon provat.

User is offline Nedkopplad
Moderator

Rent generellt är petroleumbaserade produkter typ Tectyl, Dinitrol och liknande bättre som rostskyddsmedel än rå linolja, de har betydligt bättre kapilläregenskaper och kryper därför bättre in i spalter där rostangreppen brukar vara värst (spaltkorrosion).För att förbättra linoljans kapillärverkan kan den blandas med ca 30% terpentin.Bättre ändå var att som man gjorde förr, blanda i trikloretylen, det blev en suverän blandning, men helt förkastlig ur miljösynpunkt.
Anledningen att man från vissa tillverkare avråder från att använda petroleumbaserade medel är just att man är rädd för att det löser vaxskyddet, men just när det gäller Toyota så är ju inte detta så omfattande så det skadar säkert inte.
Men hör gärna med någon välmeriterad rostskyddsbehandlingsfirma vad de har för åsikter och återkom gärna med dessa här.

User is offline Nedkopplad

En bil som inte har nån rost alls så rekommenderas vax. Vaxpodukter är tjockare och håller längre än oljebaserade (vad en rostskyddsexpert sagt). Jag skulle rekommendera att du kompletterar med mer vax, på ställen där vax fattas. Din Toyota saknar troligen också innerskärmar bak, då rekommenderar jag dig att köpa till såna från t.ex. lokari. Kostar ca 1500 kr och håller hela bilens livslängd, ger även bullerdämpning.

http://www.lokari.se/mainframe.php?page=innerskarmar&cat=1&orderBy=&dir=&offSet=50

T.ex. Dinol har numera en nybilsbehandling som kompletterar där det behövs och är nog billigare en än full.

Fördelen med linolja är väl kanske att den luktar gott och är miljövänlig, helt utan lösningsmedel. Är ju då inte minst extra bra för den som utför behandlingen.

User is offline Nedkopplad

Ok 2007a, då måste du nog betala för en fullständig behandling.
En bra rostskyddsfirma kör nog med oljebaserad på redan rostställen, och vaxbaserat där det är rostfritt.
Ex på en sån firma är Vi bilägares egen www.rostskyddsmetoder.se
Dom monterar förstås även ev extraskärmar utan extra avgift.

User is offline Nedkopplad

Jag kan berätta att en vän som är mekaniker provade krypförmågan hos olika vaxer; 2 ledande märken och Biltemas vax. De dyra märkesvaxerna kröp några centimeter och Biltemas vax kröp uppför hela plåtbiten (som STOD upp i en burk). Plåtbitarna var ca. 1 dm höga. Han rekommenderar därför Biltemas vax, som är mycket billigare än märkesvaxer. Underredsmassa och andra produkter finns också att köpa på Biltema. Det brukar finnas ganska kunniga mekaniker som kan rostskydda bilar för mindre peng än de stora firmorna, men då blir det ofta utan garanti så klart.

Linolja har jag själv använt på två bilar, bl.a. nuvarande bil och den fungerar bra, särskilt i hålrum. Det rinner dock ur dörrarna och linoljan är extremt svår att få bort från lacken. Går knappt/inte ens med lacknafta eller Thinner. Däremot verkar sprit fungera bättre.

Mvh

Erik

User is offline Nedkopplad

Erik att göra behandlingen själv är väl inte att rekommendera för amatörer?
Dessutom behövs en bra lokal då man först behöver göra ordentligt rent (helst med högtryckstvätt med varmvatten) och sen låta det torka ordentligt nåt dygn. Förarbete är A och O. Man ska maskera känsliga ställen.
Sen måste man ev göra hål i dörrar etc på rätt ställen. Gäller att kunna modellen.
Och sen slitskyddsmassa och montera skärmar.

Ex på en behandling;

http://www.rostskyddsmetoder.se/rostskydd/

User is offline Nedkopplad
Moderator

Erik, är det säkert att det var vax?
Vax har mycket dålig krypförmåga, däremot är Biltemas tunnflytande rostskydd ganska bra (och billigt), men det är petroleumbaserat.

Att få bort linolja från lacken brukar gå bra med terpentin.

User is offline Nedkopplad

Erik! Vilka årsmodeller och vilka bilmärken har du behandlat med linolja? Är det bilar som haft vaxbaserat rostskydd från början? Har du i så fall märkt att linoljan skulle ha löst upp vaxbehandlingen? Har du behållit dessa bilar länge efter behandling?

User is offline Nedkopplad

Tror leifer nämnde att man skulle behandla med vaxbaserat på ställen där rost inte existerade och med oljebaserade på ställen där det fanns rost. Menar du att det är helt ok att behandla med oljebaserade direkt på typ ytrost?

Läser jag tex på hagmans står det att den är både vax & oljebaserad och kanske bitumen (ej 100 % på sista) är det en bra kombination?

User is offline Nedkopplad

VolvoRWD, jag har använt mycket Hagmans F40 på rost. Den torkar och spricker. Sen lossnar den. Redan efter nåt år på de mer rostiga ställena. Så jag blev inte så imponerad av den produkten.

User is offline Nedkopplad

Ajtusan, jag har gjort enligt deras rekommenderationer att använt Hagmans Carosol 30? Inte säker på namnet men den ska vara mer tunnflytande och sen har jag dragit på Hagmans F40 som då är tjockflytande, under allt detta har jag dessutom lagt på en rostomvandlare som är gjord för att läggas på rost och "omvandla" det.

Vad rekommenderar du för produkt på rost som du har direkt erfaranhet av?

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis