Bild
Nästa artikel

Volvo 440 fyller 30 år

Klassiska bilar

I juni 1988 såg familjebilen med fem dörrar dagens ljus. Framhjulsdrift var vägen framåt, enligt Volvo.

1978 inledde Volvo arbetet med det som skulle bli 440. Vid ett möte fattades beslut om en ny serie modeller som skulle föra Volvo in i nästa sekel. Man skulle sikta mot stjärnorna, därför döptes projektet till Galaxy.

Mest genomslag fick stora 850 som presenterades sommaren 1991 men också 400-serien, som kom att utvecklas i Nederländerna, hade sitt ursprung ur Galaxy-projektet.

1980 presenterades en framhjulsdriven prototyp, kallad G4. Den följdes upp av produktionsfärdiga sportcoupén 480 som presenterades på motormässan i Genève 1986, och två år senare var det så dags för 440. 
 

440 hade ett praktiskt delat baksäte och mittpanelen i instrumentbrädan var riktad mot föraren som på så vis lättare kom åt reglagen. Säkerhetssystemen var i framkant, med bland annat låsningsfria bromsar, ABS, som tillval 1989. Från 1991 kunde köpare också välja till airbag och bältessträckare. Alla motoralternativ var fyrcylindriga från 1,6 liter upp till 2 liter, inklusive en turbo på 1,7 liter.

Produktionen skedde i holländska Born fram till november 1996 då tillverkningen av Volvo 440 och 460 lades ner. Vid det laget hade efterträdaren S40 och V40 byggts parallellt i drygt ett år.

Diskutera: Vad har du för minnen av Volvo 440?

Åtta kuriosa om Volvo 440

1. Volvo 440 fanns även i en polisbilsversion och inte minst i Nederländerna var den en vanlig patrullbil för både den nationella polisen och de regionala poliskårerna.
2. 400-serien fanns aldrig som kombi. Men två utomstående formgivningsföretag tog fram förslag. Amerikanska ASC Detroit gjorde en designskiss och franska Heuliez byggde en prototyp till en kombi på 400-serien. En sådan finns bevarad i Volvo Museums samlingar.
3. Designen av Volvo 440 tillskrivs Peter van Kuilenburg som arbetade på Volvo Car B.V:s designavdelning, men formerna utgick från prototypen G4 som designchefen Jan Wilsgaard ritat.
4. Ett nederländskt företag erbjöd en ombyggnadssats till kombi. Man tog bort halvkombiluckan och ersatt den med tak, sidorutor och baklucka i glasfiber. Volvo var inte inblandat, man hade inte ens gett sitt tillstånd till kombikonverteringen.
5. En Volvo 440 i rallycrossutförande tävlade 1992 med Volvos 2,3-liters 16-ventilersmotor på 715 hk. Dessutom hade bilen fyrhjulsdrift.
6. 440 Turbo hade färddator som standard. Den kunde visa bränsleförbrukning, genomsnittlig hastighet, räckvidd, oljetemperatur, kylvätsketemperatur och yttertemperatur. När tändningen slogs på visade displayen ”OK” om oljenivån var korrekt.
7. Från den 1 december 1991 var det inte längre Volvo Car B.V som tillverkade 400-serien utan NedCar B.V. Det nya företaget ägdes av den nederländska staten, Volvo Personvagnar AB och Mitsubishi Motors.
8. Konceptbilen LCP 2000 var en föregångare till 400-serien. ”Light Component Project” presenterades våren 1983 och var en körbar prototyp till en framtida lättviktsbil. LCP2000 var byggd i olika lättviktsmaterial och var framhjulsdriven med tvärställd motor.

Kommentarer

#1
2018-06-29 14:23

Det är lite kul med tanke på vad någon Volvo-representant lite föraktfullt svarade på frågan:
"Allt fler går över till framhjulsdrift. När ska ni göra det?"
Svaret blev:
"Vi bygger bilar!"

#2
2018-06-29 14:57

Born ligger strax väster om Sittard i provinsen Limburg i Nederländerna.

#3
2018-06-29 16:45

Hade en 460 som förmånsbil, enda förmånsbil jag har varit tvungen att byta i förtid. Fick ischias i gas benet, av den dåliga komforten i förarstolen.

#4
2018-06-29 20:17

Det här var ju första försöket att bryta traktorkonceptet som Volvo envisats med sedan 1927!
Man fick hjälp av Renault och resultatet blev inte så tokigt även om vissa kvalitetsmissar förekom och så rostade den extremt t.o.m. mer än samtida klasslikar.
Nästa försök blev ju 850 och där var tekniker från Saab inblandade.

#5
2018-06-29 20:54

Farsan hade en blå 440. Jag minns den som förvånansvärt pigg...på den tiden.

#6
2018-06-29 21:03

Enbart negativt och modellen sålde dåligt här i kring. Volvo folket tog till sig 740 och 240 fick fortsatt hänga på och spela andra fiolen. Få om någon biltillverkare har en så trogen fanclub att de kan servera brådmogna ankor o gammal skåpmat i tjugo år och att folket håller sig ändå kvar i en väntan på "frälsaren" men att det rådde nog en hög stress inom Volvo på den tiden.

#7
2018-06-30 20:35

Jag minns att en engelsk biljournalist skrev: "enda chansen att höja Volvos status är att samla in alla 3-serie och 4-serie och förstöra dem."
De var faktiskt helt OK att köra, eoner från traktorer som 240 och 740. Låt vara inte lika stryktåliga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.