Nästa artikel
Vägarnas Concorde

Vägarnas Concorde

Publicerad 6 mars 2015
Klassiska Citroën CX 2400 GTI.
Att efterträda Citroën DS var ett otacksamt uppdrag men CX löste det med den äran.
I mitten av 1970-talet hade det gått två decennier sedan debuten för Citroën DS. Trots att modellens fjädring alltjämt var närmast unik både i konstruktion och bekvämlighet kunde åren inte längre dölja att bilen i flera andra avseenden blivit ”long in the tooth”, gammaldags.
Efterträdaren visades på Parissalongen hösten 1974 och hette CX, ett namn som anspelade på karossens låga luftmotstånd. För linjeföringen svarade Robert Opron, en långvägare inom Citroën som fanns med redan vid DS-debuten 1955 och som under åren även ansvarade för bilar som Citroën SM och GS, Renault Fuego, Renault 25 och Alpine A310.

CX var kanske inte lika omvälvande som DS men tekniskt sett ändå väldigt avancerad. Gashydraulisk fjädring förstås, dessutom hjulupphängningar som vilade mot underredet i ett otal gummibussningar som skulle göra isoleringen från vägen särdeles bra. I dag är detta vardagsmat, men inte då. Lägg till detta en futuristisk inredning som sannerligen inte liknade någonting världen dittills skådat och det stod klart att det då närmast konkursmässiga Citroën nog hade en bil som kunde köra företaget in i 1980-talet, trots allt.
Åkkomforten var oerhörd, känslan av att färdas i en vägarnas Concorde påtaglig. Citroëns ingenjörer hade laborerat med wankeldrift för sin nya stora bil, men därav blev tyvärr (eller lyckligtvis) intet. 

Motorn i CX baserades istället på samma gamla, 1930-talsfyra som alltid. Helheten räckte ändå till att övertyga juryn i valet av Årets Bil 1975. Vid det laget hade Peugeot tagit över besluten i Citroën, grunden för det vi i dag kallar PSA hade bildats. Året därpå – 1976 – dök den lastälskande kombimodellen Break upp, en modell som omfamnades av taxirörelsen inte minst.
Bilen på bilderna är en tidig CX GTI, en variant med bränsleinsprutning och 128 hk, introducerad våren 1977. 

Diskutera: Vilken klassisk Citroën-modell är din favorit?
Citroën CX 2400 GTI

NYPRIS: 102 600 kr med soltak.
VÄRDE IDAG: 25 000–40 000 kr.
MOTOR: Rak 4-cyl med stötstänger, block i gjutjärn, topp i aluminium. Två ventiler per cylinder. Insprutning. Volym 2 347 cm3. Max effekt 128 hk DIN vid 4 750 v/min. Max vridmoment 212 Nm vid 3 600 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell. 
MÅTT: L/B/H 470/178/136 cm. Tjänstevikt 1 460 kg. 
FJÄDRING/HJULSTÄLL: Individuell med gashydraulisk fjädring fram och bak som håller bilen på konstant nivå över marken. 
STYRNING: Kuggstång/servo. 
BROMSAR: Skivor fram/bak. Servo. 
HJUL: Lättmetallfälgar 150TR390. Däck 190/65 HR 390.
FARTRESURSER: Toppfart: 191 km/tim. Acc. 0–100 km/tim: 10,1 s.
FÖRBRUKNING: 1,19 l/mil.

Livscykeln

1974 CX presenteras.  
1975 CX 2000 väljs till ”Årets Bil”. Motorn har rötter i 1930-talet, servostyrning är ännu inte standard.
1976 CX Break – en riktig storlastare som lätt sväljer rejäla överlass utan att säcka. Lastar du inte skrymmande saker får sju personer plats och ändå finns hyfsat bagageutrymme.
1979 presenteras en tvåliters fyra av modernare snitt, Douvrinmotorn, denna gång i samarbete med Renault. 
1980 CX 2000 får tillnamnet Athena.
1983 CX 20 introduceras för 71 850 kr. Önskar man mer utrustning gäller Pallas 2400 för 86 550 kr. En rejäl prishöjning.
1985 förstoras GTi- motorn till 2,5 liter och effekten höjs till 138 hk. Turbodieseln presterar 95 hk.
1986 får karossen en smärre ansiktslyftning med stötfångare av plast, en förändrad inredning och, faktiskt, ”normal” hastighetsmätare.
1987 Ny toppmodell: GTi Turbo2 med 2,5-litersmotor på 156 hk. 0–100 på 9,2 s och 215 km/tim i toppfart skäms inte för sig.
1989 CX läggs ner efter 1 170 645 exemplar. Break lever kvar till 1991. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-06 14:54
PREVIA

Ingen höjdarbil att åka i ens till lunchen med då ventilationen var obefintlig och man var genomsvettig redan efter några hundra meter med bilen som var av dyraste modellen, inte heller är bilen något underverk när det gäller luftmotstånd även om den ser så ut. Fjädringen på motorväg var däremot mycket bra likt bilar med luftfjädring. Svårkört för ovan förare med gummiboll till bromspedal som var svår att moderera och styrning som var ytterst känslig vilket gjorde att färden vart vinglig i början på turen.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-06 15:33
Raphael

En väldigt avspänd bil att köra... Och luftkonditionering fixar ventilationen, bilen fanns dessutom även med taklucka! Luftmotståndet låg på 0,36 för första serien och sedan 0,33 för andra serien. I jämförelse med dåtidens tvålkoppsformade fyrkanter i mitten av 70-talet så var detta lågt, många av konkurrenterna låg på runt 0,40 eller lite mer. Styrningen var lätt i låg fart och fick mer tyngd i högre fart, sedan så fanns en kraftig retur. Ja en vanesak att köra, men när man väl vant sig var det avspänt och skönt. Instrumenteringen fantastisk och satelliterna fortfarande genialiska.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-06 15:36
Raphael

Min favorit-Citroën av de äldre modellerna, det är GS - särskilt då kombin. Men jag tycker även om Visa-modellen, och så Ami så klart! CX var för stor för mig, jag har alltid gillat de nättare och mindre bilarna. BX tyckte jag mycket om när den kom, fantastisk formgivning.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-06 17:07
Gäst (ej verifierad)

Svårkört för en ovan förare?

Möjligen lite annorlunda första gången men efter några timmar så insåg jag hur genialisk bilen var. Styrning, bromsar, instrumentering var suveräna och efter den "inkörningen" så blev andra "vanliga" bilar svårkörda.

Och fjädrings-komforten var helt outstanding samt att den vid ett par tillfällen möjliggjorde att jag bara höjde den och kom fram där en vanlig Volvo var chanslös.

Minus? Ja kanske lite svårlastat bagage och en växellåda som hade lite av den typiskt franska lite odistinkta känslan. I övrigt en fantastisk vagn som jag njöt av i typ tre år.

En äkta klassiker och den sista riktiga cittran...

#5 • Uppdaterat: 2015-03-06 17:46
Mikael Dahlbacka

Har stort habegär för denna modell , dock är favoriten Citroën XM.

Ps: Citroëns gashydrauliska fjädring kom före luftfjädring och har även använts av Rolls-Royce, Mercedes och Toyota :D (Land cruiser 100)

#6 • Uppdaterat: 2015-03-07 07:54
Janne G

Definitivt den sista riktiga Cittran! Bara lek med tanken att en Europeisk biltillverkare i dag skulle bygga något som avviker så totalt från normen. Nej, det var bestämt bättre förr!
Fast, jag är ju lite sskeptisk till en Citroën med vattenkyld radmotor...

#7 • Uppdaterat: 2015-03-08 00:32
curry nam nam

Cx har också välvd bakruta som gör att regn och smuts inte fastnar vid färd ;-)

#8 • Uppdaterat: 2015-03-08 21:50
Tvärnit

En polares farsa hade en Pallas och nog var den före sin tid vad gäller layouten. Om jag inte minns fel så satt det en mängd knappar även uppe i taket vilket gjorde att det hela såg ut som cockpiten i ett charter plan och jag tänkte hur i jisse namn man kunde hinna med att pilla på allt och vad gick till vad?
Knökig bil att ta sig i och ur och jag minns att jag satt inte bra där bak trots att bilen var tillsynes stor däremot så svävade den fram på vägen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.