Nästa artikel
Saabs första lyft

Saabs första lyft

Publicerad 21 mars 2015
Fronten med den stående, stolta grillen skulle hänga i länge på Saab.
På sitt sjunde år visade den färska svenska tillverkaren de första större förändringarna på sin bil – Saab 92 blev Saab 93.
Åren 1949–56 byggde Saab drygt 20 000 bilar. Fler blev det inte av första modellen, 92, innan den nya Saab 93 visades 1 december 1955.
 
Grunddragen hade inte ändrats så värst, ändå kändes nykomlingen fräsch jämfört med föregångaren. Formgivaren Sixten Sason hade ritat nya framskärmar, ny motorhuv och nya stötfångare. Fronten med den stående, stolta grillen med låga slitsar bredvid blev ett grundmönster som skulle hänga i länge på Saab. Där Saab 92 med sin upp- och nedvända klyftmun såg butter ut liknande nya 93 en snäll, belåten katt.
 
Under skalet fanns
framför allt den nya, längsmonterade trecylindriga motorn på 748 kubik och 33 hk som ersatte den gamla tvåcylindriga på 28 hk. Växellådan var ny, det fanns fläkt, termostat och cirkulationspump, samt 12-volts elsystem, nya bromsar, låsbart frihjul, skruvfjädring, ökat axelavstånd och större spårvidd. Resultatet var en bil som flyttade fram positionerna gentemot konkurrenterna i körbarhet och komfort, men åt de knapra utrymmena hade inte så mycket gjorts.
 
Under 1956 och 1957
ändrades knappt något, förutom att Saab erbjöd automatkoppling ”Saxomat” från och med april 1957. Årsmodell 1958 innebar att stolpen i vindrutan togs bort och själva rutan välvdes. Blinkers ersatte körriktningsvisarna, fästen för säkerhetsbälten infördes och äntligen slapp kunderna slabba med oljeinblandning i bensinen eftersom självblandade tank infördes, tillsammans med lägre inblandning (tre istället för fyra procent).
 
Bilen kallades Saab
93 B och årsproduktionen närmade sig 15 000 bilar. Saabs rallyframgångar fortsatte i oförminskad stil, inte minst i prövande långlopp i Europa och USA. Under våren 1958 introducerades en riktig specialare, Saab Granturismo 750, med dubbelförgasare, extraljus, de sedermera typiska dubbla kromlisterna längs med karossens nederdel, samt tolv extra hästkrafter.
Året därpå fortsatte detaljputsningarna, med vindrute-spolning, nya stolar, större bromsar, utvändig backspegel och nya emblem.
 
1960 års modell blev den sista av Saab 93. Tillägget F innebar att dörrarna – äntligen – hängdes i framkant. Årsproduktionen blev bara drygt 5 000 bilar, men i kulissen väntade redan den kraftigt moderniserade Saab 96.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 93?
Saab 93 1956

Nypris: 6 700 kr inkl värme.
Värde idag: 50 000–60 000 kr.
Motor: Rak trecylindrig tvåtaktare. 748 cm3. Max effekt 33 hk vid 4 200 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Treväxlad låda med osynkad etta. Rattspak. Frihjul.
Mått: L 401/B 157/H 147 cm.
Fjädring/hjulställ: Fram tvärgående gummilagrade svängarmar, skruvfjädring och teleskopstötdämpare. Bak U-formad bakaxel, skruvfjädring och teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstångsstyrning. Antal rattvarv 2,3. Vändcirkel 11m.
Hjul: Plåtfälgar 4 tum, slanglösa däck 5,00 x 15.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart ca 120 km/tim. Acc. 0–80 km/tim 20 s.
Förbrukning: 0,7–0,9 l/mil.

Livscykeln

1956 Den 1 december 1955 visas Saab 93. En nästan helt ny bil, med samma profil som Saab 92.
1957 Säkerhetsbälten som tillbehör. Saxomat: bekväm körning utan koppling och bara två pedaler.
1958 Blinkers istället för pilar.
1960 Nya Saab 96. Ny panel, rymligare baksäte.
1961 Startas med nyckeln och inte som tidigare med vajer.
1962 Bilbälten standard. Saab Sport med separatsmord trimmad motor och skivbromsar fram.
1964 Fyrväxlad låda som tillval. Nya runda instrument.
1965 Omarbetat framparti. Entré: långnosen.
1966 Tuffa trippelförgasare kapar sex sekunder till 100 km/tim.
1967 V4:an kommer. En riktig fyrtaktare från Ford som passar Saab perfekt. Tvåtaktaren dör i samma ögonblick – men finns kvar på programmet.
1968 Vad fick 28 personer i Sverige att köpa en fabriksny tvåtaktare 1968? Kan man tänka sig något mer omodernt? Det hjälpte föga att sikten var förbättrad genom större vind- och bakruta och att ratten fick vadderat centrum.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-21 11:03
saabnisse

Men idag är en tvåtaktare från 1968 värd avsevärt mer än den kostade ny om den är i någorlunda skick.
Det var synd att man inte behöll rutgrillen från 1956 och vidareutvecklade den.
Den var ju snyggare än den på långnosen, men den kom ju tillbaka något ändrad på sista 96 och även på de tidiga 99orna.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-21 13:30
silvergranen

Synd att SAAB gått i graven

#3 • Uppdaterat: 2015-03-21 13:55
Peter i Sydney

Mycket vacker. Min favorit Saab är dock en röd 96 Sport. Utan tvekan en av de snyggaste bilarna genom tiderna.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-21 16:55
VW Polo 2012

Hej saabnisse, vet du varför bagageluckan hade så dålig passform i flera generationer, 1cm springa runt om hela bagageluckan. 5st bilder bakifrån. http://www.tugboatlars.se/Saab93.htm

#5 • Uppdaterat: 2015-03-21 17:50
saabnisse

Ja Polo, det var för att bilen byggdes för svenska förhållanden, bakluckan skulle inte kunna frysa fast och om den mot all förmodan ändå gjorde det, vilket var helt osannolikt, kunde man ändå med en vanlig kofot bryta upp den utan allt för mycket besvär.
Jag tycker det är värre med bakskärmarnas inpassning till karossen, skarven är tätad med en kederlist, eller rättare, borde vara tätad. Tvättar man hjulhuset med en högtryckstvätt blir man alltid själv duschad av vatten som läcker ut genom skarven och det oavsett var man själv befinner sig!

#6 • Uppdaterat: 2015-03-21 21:14
VW Polo 2012

Tack för svaret vad det gäller bakluckan. Men är detta verkligen ett seriöst svar?!

mvh VW Polo 2012

#7 • Uppdaterat: 2015-03-21 23:39
Rikard

En gammal arbetskamrat gillar SAABar av alla sorter, han lyckades hitta en fin original orörd 92a, men kan kom på efter ett tag att den var omöjlig att åka runt i på alla träffar han ville besöka, en 92a hänger helt enkelt inte med i dagens trafik.
Han hittade en mekaniskt väl fungerande 93a istället. Jag jobbade då på en billackering, och fick den äran att renovera/lacka bilen. Bla monterade jag nya skärmar, och byggde om 2 bättre beg dörrar från en nyare bil med hantagen baktill, inte en helt enkel operation, men friska dörrar med handtagen framåt går inte att uppbringa. Bilen lackades original ljusgul, en ganska ovanlig färg, och med röda kedarlister. Han lyckades också hitta orginaltyg, grå/röd randigt för att sy upp ny klädsel, fäljarna lackades maronröda, bilen blev skitsnygg.
Det var några år sen jag träffade honom, men då åkte han i en Röd 93 Sport.
När vi jobbade tillsammans för många år sen köpte han en ny SAAB 90 av sista årsmodellen, dom modernare 900 gillade han inte.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-22 13:25
saabnisse

Nej Polo, naturligtvis var det ett skämt när det gäller bakluckan, men när det gäller passformen mellan bakskärmar och kaross är det blött allvar!
Men när beträffande bakluckan så ligger den utanpå karossen baktill, men den är infälld upptill!
Det gör att det ser ut att vara en stor springa, men den är inte så stor.

Rikard byggde du om en 93 till 93F?
Den är ju ytterst sällsynt, men det här blev ju ett fuskbygge! :o)

#9 • Uppdaterat: 2015-03-22 16:45
Roy J

Minns farsans saxomat.
Mins också när han bytte till den för honom sista gurksnoppen, en -65:a. Jag kunde inte förlika mig med den nya grillen. Den lackerade, stansade plåten på sidorna störde mig mycket.
Året efter kom V4:an och därmed förklaringen till långnosen. Då blev jag störd på att jag inte genomskådat det tidigare och förmått faderskapet att avvakta ett år till med bilbytet.

Totalt hann han avverka fem saabar för att sen gå över till Honda. (Det blev två innan han gick ur tiden.)
Jag varnade för Hondas höga reservdelspriser, men fick efter ett par år svaret: "Vad spelar det för roll vad delarna kostar. Jag behöver ju inga."

#a • Uppdaterat: 2015-03-22 22:41
Rikard

Kul Roy J, din historia skulle kunna vara min, min farsa avverkade några 96or 2T, 2 korta och en lång, men sen blev det 99 och 900, han avslutade med 2 st Honda Accord.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.