Nästa artikel
Klassikern: Jensen Interceptor

Klassikern: Jensen Interceptor

Publicerad 3 april 2016
Interiören är tilltalande med fina material, lagom mycket läder och ädelträ. Stora, sköna stolar för långa resor, vippströmbrytare som kräver gott minne och rejäla, snygga mätare framför föraren.
Engelsk, italiensk och amerikansk – Jensen Interceptor är en riktig blandras med full hand.
För den som växte upp på 1960-talet hörde Jensen Interceptor och dess fyrhjulsdrivna syskon FF till drömbilarna. Det räckte med att titta på dem för att förstå varför.

Karosslinjerna var speciella, med klassiskt engelska drag i främre delen av bilen. I interiören förekom läder, träpaneler och vippströmbrytare i massor, som sig bör. Bakpartiet med sin guldfiskskål till bakruta var mer egenartad. Det fanns drag av Studebakers radikala Avanti över Interceptor, men också av den nästan okända brasilianska sportvagnen Uirapuru Brasinca. Det talades om att Interceptor bitvis var ett plagiat av den brasilianska bilen som hade presenterats först.

20160304105425.jpg?itok=6DzTCpNY
 
Så var det nu inte, men receptet med blandning av engelskt, amerikanskt och italienskt var typiskt för många sport- och GT-vagnar på den här tiden. Karossen formgavs hos italienska Touring, okänt av exakt vem, men tillverkningen av de 25 första bilarna skedde hos Vignale. Sedan flyttades produktionen till Jensenfabriken i West Bromwich. Motorn, en V8 på 6,3 liter och 300 hk, köpte Jensen från Chrysler, precis som konkurrentmärket Bristol gjorde.

20160304105437.jpg?itok=8-7BZr8Z

Interceptor var snabb, bekväm, elegant och dyr men hade trots allt inte riktigt samma superexklusiva framtoning som exempelvis Aston Martin. Den fyrhjulsdrivna FF var däremot unik och brukar räknas som den första fyrhjulsdrivna personbilen.

20160304105525.jpg?itok=WahJIJBf

Med hjälp av traktortillverkaren Ferguson hade Jensen utvecklat fyrhjulsdrift och även visat en prototyp i Interceptors föregångare C-V8. I FF, som bara byggdes i 320 exemplar, fanns även låsningsfria bromsar, utvecklade av Dunlop under varumärket Maxaret. Bilen var en teknisk bedrift av samma dignitet som 1980-talets Audi Quattro eller Porsche 959. Det sägs att GM och Porsche köpte var sitt exemplar för att syna hur engelsmännen gått till väga. Tyvärr såldes FF aldrig i USA, då kanske framgången infunnit sig.

Diskutera: Vad tycker du om Jensen Interceptor?
Jensen Interceptor 1966

Nypris: 3 743 pund.
Värde i dag: 300 000–350 000 kr.
Motor: V8 i 90 graders vinkel. Stötstänger. Carter fyrportsförgasare. Volym 6 276 cm3. Max effekt 335 hk vid 4 600 v/min. Max vridmoment 576 Nm vid 2 800 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Trestegs Torque Flite Hi Performance automat. Golvspak.
Mått: L 477,5/B 175/H 135 cm. 
Fjädring/hjulställ: Fram skruvfjädring och dubbla triangellänkar. Bak stel axel och halvelliptiska bladfjädrar. Fram kolvstötdämpare, bak ställbara teleskopstötdämpare. Fram krängningshämmare.
Styrning: Kuggstång, servo.
Bromsar: Skivor, servo.
Fartresurser: Toppfart 225 km/tim. Acc. 0–96 km/tim cirka 7,3 s.
Förbrukning: 1,6–2 l/mil.

Livscykeln

1966 Interceptor och den 127 mm längre, fyrhjulsdrivna FF presenteras. Motor på 6,3 l/300 hk. Automatlåda enda valet på FF, Interceptor erbjuds även fyrväxlad manuell.
1969 Mk II. Förbättrad ventilation och AC som tillval. Ny instrumentpanel. Ny framvagn med teleskopstötdämpare, reviderad bakvagn.
1971 FF läggs ned. Interceptor Mk III med nya, bredare fälgar och ventilerade skivbromsar runt om. SP med 7,2-litersmotor och tre Holley dubbelförgasare ”sixpack” som ger cirka 334 hk blir toppmodellen.
1973 Alla Interceptor har nu 7,2-litersmotorn. Dock försedd med avgasrening. SP-modellen utgår.
1974 En convertible. 267 exemplar skulle komma att byggas.
1975 Interceptor Coupe. 60 exemplar tillverkades.
1976 Jensenfabriken stänger pga ekonomiska problem. En del av företaget lever vidare på reservdelar och service. Verktygen behålls och på 1980-talet tillverkas Interceptor igen men i mycket liten skala.
2016 Än i dag går det att beställa en ”ny” Interceptor med V8 från Corvette. Det handlar om en renoverad och kraftigt uppdaterad bil byggd av Jensen International Automotive. Pris från 180 000 pund, cirka 2 miljoner kronor.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-03 11:08
Hackenbush

Fantastisk bil. Synd att man slutade att tillverka den.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-03 11:20
saabnisse

Lägg märke till strömställarna på mittkonsolen, det är så de ska se ut och fungera.
Så fjärran från fåniga touchkontroller man kan komma!

#3 • Uppdaterat: 2016-04-03 13:50
Leif Kavander

En pärla, men det är duktigt vad soppa den drar.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-03 17:27
hultarn

Leif Larsson: man köper inte en Interceptor för att den är så snål, lika lite som att man köper en Prius för att den är så sexig...

#5 • Uppdaterat: 2016-04-03 19:55
Tjalle

Jag har haft en -72, 440 SP, citrongul med vinyltak. SP står för Six Pack dvs.7.2 l högprestandamotor med tre dubbelförgasare - six pack. Motorn hade i Dodge/Plymouth utförande över 400 bhp, men Chrysler angav bara 395 bhp för att inte oroa myndigheter och försäkringsbolag.
Jensen fick inte rum med ordinarie grenrör, utan tvingades använda pickupgrenrör. Effekten blev då 350 bhp.
Bilen drog mindre än 2 l/mil - om jag inte gasade. :o)

#6 • Uppdaterat: 2016-04-04 09:19
Reverend Benny

http://www.jensenmotors.ltd.uk/

Verkar som dom gör samma sak som med gamla DeLorean bilar. Dom köer in, återställer till ursprungsskick och moderniserar på de ställen där det behövs.

Jag hade helt för mig att det var Jensen som fortfarande gjorde bilar på beställning och att bland annat den osympatiske Jeremy Clarksson inte fick köpa någon..(just för att han är den han är..)

edit: Fick temporärt hjärnsläpp, det är ju inte Jensen jag tänker på utan Bristol.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-04 12:59
Henrik_gbg

Dunlop Maxaret användes i J 35 Draken.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-04 21:04
Leif Kavander

#1, Hacken du kan beställa en idag, kostar bara två miljoner.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-06 23:10
erikivan72

Det låsningsfria bromssystemet var mekaniskt - alltså inga elektriska givare som i dagens avs-system.

#a • Uppdaterat: 2016-04-07 08:02
Hackenbush

@Leif, två miljoner är ok om nu bara min lottorad kunde slå in.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.