Nästa artikel
Klassikern: Evigt ung 51-åring

Klassikern: Evigt ung 51-åring

Publicerad 6 augusti 2014 (uppdaterad 7 augusti 2014)
Efter ett drygt halvsekel är formen alltjämt på topp och lätt att känna igen – Porsche 911.

Finns det något mer att berätta om världens mest kompletta och användbara sportbil? Bilen som i sitt femtioförsta levnadsår sedan debuten som modell 901 definierat sig själv och blivit ett varumärke lika starkt som någonsin Coca-Cola, Bosch, McDonalds eller för den delen Apple eller Facebook.

Att skriva att 911 på grund av motorplaceringen skulle vara att köra som att kasta en hammare med skaftet först? Bah, det har man redan hört. Att Stockholm under 1980-talets yuppieera ansågs ha flest Porsche per capita? Det har man också hört. Att dessa 1980-talsbilar – som den röda åttiosjuan på våra bilder – varit en kassaskåpssäker investering? Det skulle man ha tänkt på för ett par år sedan.

Sångerskan Janis Joplins kompisar for runt i Porsche men hon ville hellre ha en Mercedes-Benz. Det vet vi också. Ingen har heller glömt Marilyn Monroe’s vackra ”Pengar betyder ingenting men jag gråter hellre i en Porsche än i en buss.”

I omtalade filmen Lost in Translation har den 25-åriga Charlotte (Scarlett Johansson) och den medelålders Bob (Bill Murray) på var sitt vis hamnat i Tokyo och är uttråkade. De bestämmer sig för att ha tråkigt ihop, till sagolika bilder av Sophia Coppola. Bob frågar Charlotte hur länge hon varit gift. ”Två år”, varpå Bob säger ”Du skulle se hur det är efter 25 …”.  Charlotte svarar ”Det är nog bara din medelålderskris. Har du köpt någon Porsche ännu?” ”Jag funderar på det”, säger Bob och låter föga övertygad om att den kuren skulle rycka upp honom en smula.

Det skulle den garanterat göra, även den värste skeptiker faller till föga när boxersexan med oefterhärmlig energi drar i gång där bak, när bilen börjar leva lagom stökigt i händerna på sin husse och när alla vägar man redan kört – alla – känns som alldeles nya igen. Det är den effekten 911 har på folk och som är så svår att skildra. Den måste upplevas.

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 8/14.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911?

Porsche 911 Carrera 3,2 1987

Nypris: 315 400 kr.
Värde i dag: Från 200 000 kr.
Motor: 6-cylindrig boxermotor med överliggande kamaxlar. Bränsleinsprutning, luftkylning. Volym 3 164 cm3. Max effekt 231 hk vid 5 900 v/min. Max vridmoment 284 Nm vid 4 800 v/min.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 429/B 165/H 132 cm.
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring, individuell bakhjulsupphängning.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 245 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6,0 s.
Förbrukning: 1,12 l/mil.

Livscykeln
1963 Debut Frankfurtsalongen. Sexcylindrig boxer 2,0 l/130 hk.
1965 Presenteras som Targa.
1969 Hjulbasen förlängs 57 mm till 2 268 mm genom att bakhjulen flyttas utan att motorfästen ändras. Viktfördelningen förbättras markant. Sportomatic halvautomatisk växellåda erbjuds som tillval.
1970 Från 2,0 till 2,2 liter genom ökad borrning från 80 till 84 mm. 911E har 155 hk, 911S 180 hk.
1972  Än större motor på 2,4 liter.
1973 Carrera-namnet dyker åter upp och blir genast ett måste för många. Med 2,7 liters boxersexa på 210 hk och bara 900 kg tomvikt är RS en äkta supersportvagn.
1974 G-serien debuterar. Dragspelsbälgar på stötfångarna, röd reflexramp bak. Carrera ersätter S som toppmodell.
1975 911 Turbo, 260 hk, brutal turbokick och fyrväxlad låda.
1978 911 SC tar över.
1983 911 som cabriolet.
1984 Carrera 3,2 ersätter 911 SC. 231 hk, större och ventilerade bromsskivor runt om, främre dimljus. Åttio procent av motordelarna är nya. Tjugoett års utveckling har ökat effekten med 100 hk, toppfarten med 35 km/tim, allt med samma bränsleförbrukning som första utgåvan.
1989 Katalysatorkravet stryper effekten från 231 till 217 hk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-06 20:14
Gunnar Lindberg

Jag som aldrig har kört en Porsche blir nyfiken av detta trots att jag sedan länge har medelålderskrisen bakom mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.