Bild
Nästa artikel

Klassikern: Chrysler Valiant

Klassiska bilar

Chrysler Valiant var den mest framgångrika USA-bilen någonsin i Sverige – man såg dem överallt.

En ”Valle”, det visste alla med minsta bilintresse på 1960-talet vad det var. I dag, fem decennier efter nedläggningen av den generations Plymouth/Chrysler Valiant som finns på bilderna här, är modellen fortfarande en inte alldeles ovanlig syn på vägarna. Taxi körde Valiant. Polisen körde Valiant, både civila och krigsmålade. Mellanmäktiga män i karriären i Mellerud körde Valiant. När tiden var inne kom sedan raggarna i varje svensk håla från norr till söder för att köra – och köra sönder – varje Valiant de kunde få tag i. Fortfarande finns det lyckligtvis ett och annat oraggat exemplar kvar och de vårdas ömt.

20160605140747.jpg?itok=tcBBCCY_

Den enkla, stilrena karossen gav goda innerutrymmen och bra sikt. Interiören hade tilltalande färger och material, bilen kändes fräsch under de drygt fyra år denna generation fanns i produktion – och gör det fortfarande. Front, bakparti och en del dekor ändrades försiktigt under åren, men den rejäla uppbyggnaden och den lätt lutande raka sexan behölls – en maskin som för övrigt hör till de mest driftsäkra som över huvud taget konstruerats.

20160605140809.jpg?itok=NpXubAU_

Konkurrenter saknades inte. Från USA kom Ford Falcon, ytterst konventionell den också men med aningen flashigare linjer. Chevrolet Corvair med sin svansmotorsexa av boxertyp och tvålkoppkaross var mer ett kuriosum hos oss. Mercedes-Benz 190 och Opel Kapitän var naturliga europeiska konkurrenter. Här var väl den senare en besvärlig nöt att knäcka, ”Kappan” var ju minst lika rymlig och susade fram precis lika flott med sina raka sexa under huven – dessutom var den tyska designen i amerikansk stil lite ”rikare” i folks ögon.

20160605140835.jpg?itok=kFm3bQPP

De allra flesta Valiant av andra generationen som kom till Sverige var inte sammansatta i USA – de monterades av byggsatser på Kaisers gamla fabrik i Rotterdam, Holland. Modellen har länge spelat i veteranernas trivsamma lågprisserie men riktigt fina exemplar stiger sakta men obönhörligt i värde.

20160605140854.jpg?itok=fDZzQ16b

Diskutera: Vad tycker du om Chrysler Valiant?

Chrysler Valiant V100 1963

Nypris: 17 700 kronor.
Värde i dag: 15 000–30 000 kr.
Motor: Rak sexcylindrig med stötstänger, två toppventiler per cylinder. En förgasare. Vattenkylning. Volym 2 790 cm3. Max effekt 90 DIN (100 hk SAE) vid 4 400 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad manuell låda. Trestegs automat som tillval.
Mått: L 478/B 178/H 136 cm.
Vikt: 1 350 kg. 
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bladfjädrar bak. Fram dubbla tvärlänkar, krängningshämmare, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kulmuttersnäcka. Vändcirkel 12,1 m.
Bromsar: Trummor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 17 s. 
Förbrukning: 1,3 l/mil.

Livscykeln

1959 Första generationens Valiant presenteras – i London. För karosslinjerna ansvarade Virgil Exner.
1962 Andra generationens Valiant. Nu stod efterträdaren Elwood Engel för de stilrena formerna.
1963 Ny grill, stående baklyktor.
1963 Den större sexan tillverkas inte längre av aluminium utan av gjutjärn. V8 på 273 kubiktum tillkommer.
1964 Ny grill, slätare karossidor, ny baklucka. Ny modell: Barracuda.
1965 Convertible läggs ned.
1966 Ny generation presenteras.

Kommentarer

#1
2016-05-08 10:14

En vacker bil, helt utan tekniska svagheter. Med en driftsäkerhet som fortfarande gör vw:s konstuktionsavdelning grön av avund...

#2
2016-05-08 10:43

Nog borde ViB införa någon form av åldersgräns på kommentarerna? Man blir bara så trött på Toyotatroll som GDS.

ViB måste ta tag i tramset. Värde i ViB:s varumärke urholkas och möts av ett löjets skimmer. Nya hamsterpaj? Varför inte använda Disqus som ej TV och andra seriösa motorsajter.

Här står aldrig något matnyttigt utan enbart trams (förträdelsevis ifrån Toyotatrollen)

#3
2016-05-08 11:07

Har haft 2 en, en fd polisbil, kan ha varit en 72 med saabstolar, som satt i polisvalianter....
En Duster (2d ht-coupe) 73 grönmetallic med vitt vinyltak, vit galonklädsel och mittkonsoll med golvspak, en udda pärla, älskade den bilen.....
Gick fantastiskt fint med 225:a, men blev riktigt pigg med 360 insprutare från en dodgevan.....
En äldre herre jag bodde granne med söndagskörde en barracuda 65 v8 helt orörd, mint....för inte så länge sen....
Jag tjatade ofta, när det är tid att sluta köra säger du väl till?
En dag var den borta, en man hade bjudit 25000, det hade jag aldrig kunnat begära av dig, sa gubben....
Berättade aldrig vad jag tänkt som toppris, men för 25 hade jag jublat!

#4
2016-05-08 16:03

Infantila kommentarer görs av de som inte vet bättre SiggeNn.

#5
2016-05-08 18:27

Jag har haft två Valianter, båda 2d stolpe. En ´64 och en från 1967.

#6
2016-05-08 18:33

Slcken "slump" att GDS trmakommentar har 6 gasa och min tillrättavisning har 6 bromsa.

Hur korkade är trollen egentligen?

#7
2016-05-08 21:50

SiggeNn: Eller sjutton konto med samma person bakom...

#8
2016-05-09 07:18

Ja du, Sigge, jag har ägt en Chrysler Valiant så jag vet vad jad pratar om.
Du verkar inte ens bemödat dej att undersöka saken närmare hur det det ligger till med kvaliten på bilen i fråga. Jag ska ge dej en länk:
http://www.onallcylinders.com/2014/01/20/top-10-engines-time-6-chrysler-...
Och Toyota har jag inte ens nämnt någon gång öht här på forumet. Jag har 3 Saabar !
Jag har bara ett (1) konto här och trycker inte på gasa/bromsa öht.
Du skapar dålig stämning här inne, skärp dej!

#9
2016-05-09 07:42

Har själv inte haft Valiant, men däremot Dodge-kusinen Lancer (första gen av Valiant).
Jag "råkade" stoppa i en V8 från Barracuda -65, passade perfekt då den hade wirar till växleriet. Jag hade tryckknappsautomat i min bil och det var bara att haka på växelwirarna.
SBP blängde misstänksamt på den nymålade motor och undrade med myndig röst om jag bytt motor.
- Jo, men det är ju en likadan fast renoverad, jag vill ju inte ha problem.
"- Tur det! För vi hade sett direkt om du satt i större motor!"
Hehe
Kan tillägga att bilen blev pigg med V8, bilen vägde bara drygt 1300 kg.

#10
2016-05-09 08:12

Och självklart har man åkt många mil i Valiant, minns särskilt de "barnsäkra" rutorna i baksätet. Vet inte varför de i original inte gick att veva ner hela vägen, för med en lätt justering av stoppet så gick det...

Den mjuka sången från Slant six-motorn glömmer man inte, den var inte rapp, men väldigt behaglig. Däremot var det ett pill att byta brytare, då fördelaren sitter på "skuggsidan", motorn lutar kraftigt åt höger. (30 grader)
Intressant nog var samma sexa på 100hk basmotor även i Challenger och Charger. Tänk vilken paradox med en muskelbil på 100 hk och 3-vxl manuell!

Kan tillägga att aluminiummotorn var mycket ovanlig, de flesta motorerna oavsett storlek var av gjutjärn. Endast vissa specialversioner hade aluminiummotorn som var 36 kg lättare.
"Smallblock"-V8an 273 kom inte 1963 som det står i artikeln, utan i mitten av 1964. Den kom som 318 strax efter och ersatte den gamla stora 318.

#11
2016-05-09 08:53

GDS, denna tråden handlar inte om VW, var god lämna det utanför.

#12
2016-05-09 18:12

Hacken
Men att sigge kallar folk helt felaktigt för toyotatroll, det släpper du... vem är troll här egentligen?

#13
2016-05-09 22:38

SiggeNn: Vad är du ute efter egentligen och vad står ordet trmakommentar för? Har du inga kommentarer gällande Valiant?

#14
2016-05-09 22:43

Bägge mina hade 3,6l sexan, 225 på 145 hk, inte brutalt snabb men otroligt skön gång...

#15
2016-05-10 10:19

https://www.blocket.se/vasterbotten/Plymouth_Valiant_66492438

eller cab:

https://www.blocket.se/alvsborg/Plymouth_Valiant_Cab_V8_ev_byte__garna_M...

Enligt artikeln upphörde cabriolet 1965. Så detta exemplar, om det nu är i så fint skick som säljaren gör gällande borde nog bli ett bra samlarobjekt.

#16
2016-05-10 11:20

Det (också) är fel i artikeln, cabriolet, tillsammans med kombi och hardtop, försvann när man införde den nya karossen 1967.

#17
2016-05-10 16:43

Vi har haft den tidigare modellen från 1960 med bakhjulet på bakluckan, jag tycker den var ovanligare än modellen som kom senare. Polisens Valiants hade automatsäkringar som inte behövde bytas ut när det vart kortslutning utan fungerade som vanligt när kortslutningen försvann. Jag kommer ihåg att när man bytte hjul så lyfte man med domkraften i kofångaren/ stötfångaren vilket nog inte skulle gå så bra med dagens bilar.

http://www.allpar.com/slant6.html

#18
2016-05-11 21:41

Previa:
Jodå, den med "kattögonen" bak var den första och mest fantasifulla modellen. Särskilt läcker var den som kombi, mycket ovanlig idag.

Förresten var Valiant en av de första bilarna med växelströmsgenerator, redan 1959 var det standard på Chryslers bilar.
Flera av tyskarna körde då fortfarande med 6V och likströmsgenerator, ända fram till 1967.

#19
2017-08-04 13:00

Måste vara en av dom mest lyckade bruksbilarna överhuvudtaget om man ser till det mångfaldiga nyttjandet. Jobbade under slutet av sextiotalet med fordonsbesiktningar i statlig regi och just dom sena sextiotalsmodellerna i polisutförande med Saabstolar och bearbetad fjädring upplevde jag som helt suveräna.

#20
2017-08-04 15:22

Det var då det när USA var No:1 The Greatest Nation on Earth!
Jag fick som pöjk åka i en Plymouth Barracuda -65 och fattade direkt att vi levde i stenåldern mot dem i USA..

#21
2017-08-06 07:42

I Norrbotten såldes dom av Saabhandlarna och var populära som polisbilar och som Hultarn påpekar så var dom tidig med växelströmsgenerator,Valianten skruvade jag i på 60-talet

#22
2017-08-07 08:23

Tillverkades även här i Australien innan Mitsubishi tog över fabriken på 70-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.