Nästa artikel
Klassikern: Bonsai-Ferrarin

Klassikern: Bonsai-Ferrarin

Publicerad 30 juli 2014 (uppdaterad 30 juli 2014)
X1/9 är som en miniatyr-Ferrari – härlig att köra, läcker att se. Prislappen är ännu trevligare!

Vem kan tro att grundformen till denna fräsiga lilla italienska skapades för över 40 år sedan? Det var 1969 Marcello Gandini, formgivare hos Bertone, visade en öppen sak kallad Autobianchi Runabout Barchetta på bilsalongen i Turin. Tre år senare gick bilen i produktion som Fiat X1/9, allmänt kallad ”Fiat första september” sedan dess.

Maken till kul folksportbil hade väl inte skådats sedan Triumph Spitfire debuterade. Men Fiat var tekniskt sett lite mer speciell än Spitfire; den hade mittmotor. De första åren var det en 1,3-litersmaskin på måttliga 75 hk, senare en 1,5-motor på ytterligare tio. Ingen racer precis, men med härlig balans, frisk luft tack vare det avtagbara targataket – och så de ärtiga linjerna. Undra på att den sålde som smör i USA!

Under 1980 startade försäljningen i Sverige och minnesgoda kanske fortfarande får filmdirektören Harry Schein på näthinnan – han förekom i reklamen. De flesta av de cirka 400 exemplar som såldes här innan importen upphörde 1984 var metallicröda, men blå förekom också. Svenska bilar försågs med tidens typiskt gula varselljus så att ägarna slapp köra med uppfällda ”pop-upstrålkastare” om dagarna.

Totalt tillverkades 170 000 exemplar under bilens långa levnad – den lades ned först 1989. De sista åren byggdes bilen helt och hållet hos Bertone.

I dag kan man med lite tur fortfarande hitta hyfsade exemplar i Sverige och priserna är ofta låga, runt 20 000 kronor för en halvdan bil och uppåt 65 000–70 000 kronor för riktigt prima vara. I Tyskland är utbudet långt större och det har importerats en hel del X1/9 under åren. Rost, nästan överallt, känsliga elsystem och tafflig plastkvalitet i inredningen hör till sådant en spekulant ska vara medveten om, liksom att hjulupphängningens detaljer måste vara friska för att den lilla bilen ska vara just så kul att köra som den ser ut att vara.

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 7/14.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat X1/9?

Fiat X1/9 1980

Nypris: 49 500 kr.
Värde idag: 25 000–45 000 kr.
Motor: Tvärställd rak 4–cylindrig med en överliggande kamaxel. En dubbelportsförgasare. Volym 1498 cm3. Max effekt 85 hk (81 hk i Sverige) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 397/B 157/H 118 cm.
Styrning: Kuggstång 3,0 varv mellan fulla utslag, ej servo. Vändcirkel 10,0 m.
Fjädring/hjulställ: Individuell fjädring fram och bak, spiralfjädrar. Inga krängningshämmare.
Hjul: Lättmetall, 5 tum. Däck 165/70 SR13.
Elsystem: 12 V, växelström.
Bromsar: Skivor fram och bak. Ej servo. Handbroms på bakhjulen.
Fartresurser: Toppfart 180 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 12,0 s.
Förbrukning: 0,8 l/mil.

Livscykeln
1969 Chefsdesigner Marcelo Gandini på Bertone visar Autobianchi Runabout Barchetta vid bilutställningen i Turin. Strålkastarna monterades i targabågen bakom (!) föraren. Formen lägger grunden för Fiat X1/9.
1972 Den färdiga Fiat X1/9 visas.
1974 X1/9 lanseras i USA. Försäljningen går enastående.
1975 USA–bilar stryps till 63 hk av alla avgaskrav. Dessutom hänger man på tunga krocksäkra stötfångare som gör den redan trötta lilla bilen ännu tröttare.
1976 Serie Speciale med stegmönstrade stripes längs karossidan, ny frontspoiler och högre stolar.
1979 Ny motor på 1498 kubik samt femväxlad låda. Ny instrumentpanel och nya vinylklädda säten. Bilen förses med stora krocksäkra stötfångare i aluminium och plast.
1982 Bertone tar över produktionen.
1987 En mycket udda modell, Sport Pack, förses med sidokjolar och spoilerinklädda stötfångare.
1989 Sista året. Efter 17 års produktion och otaliga versioner försvinner X1/9 med modellen Gran Finale.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-30 09:24
T B

Fiat X1/9 akilleshäl och orsak till låga försäljningssiffror var klena motorn. Det som benämns "ingen racer precis" i artikeln skulle egentligen stått "Rör sig knappt". 0-100 km/h på 12 (T...O...L...V) sekunder var slött redan 1980 - speciellt för bilar som såg ut som sportbilar!

#2 • Uppdaterat: 2014-07-30 09:35
Havsfidran

Med tanke på vilka bilar vi har haft i familjen och då räknar in pappa också som är 62 år så har vi nog aldrig haft någon bil som gjort 0-100 på så lite som 12 sekunder. Under 70 talet när det blev en dieselboom och man skulle ha dieselmotorer i flera bilmodeller så monterade Ford en i Granada. 0-100 tog då 32 sekunder.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-30 09:46
Havsfidran

Den var väl kanske lite som Mazda MX-5. Mazdan har aldrig haft en massa hästkrafter sett till biltypen. Men den höjdes ju till skyarna och har väl blivit i det närmaste kult förklarad.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-30 13:34
Peter i Sydney

Jag såg faktiskt en FIAT första september i Sydneytrafiken bara för någon vecka sedan.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-30 14:04
Havsfidran

Peter. Har du sett nån gammal Volvo 240 i Sydney nångång?

#6 • Uppdaterat: 2014-07-30 14:29
Focus

Jag har ägt en X1/9 som jag köpte i delar och renoverade för att min son skulle ha den. När den blev färdig blev han jordbrukare (Golfare) och fick inte plats med sin allt mer avancerade utrusning. Han sålde den med ganska god förtjänst och blev i stället (o)lycklig Audi-ägare. X1/9:an var kul att köra för den väckte stor uppmärksamhet. Inte var det någon racer men det kunde man inte begära till det nypriset.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-30 17:40
Oomkullrunkelig

Italiensk finess när den är som bäst. En mycket läcker liten bil, om än hemskt liten.
Fiat borde fortsätta på den inslagna vägen och bara bygga kul bilar som den här!

#8 • Uppdaterat: 2014-07-30 21:37
Swemba

"Härlig att köra"? Inte om man är 194 cm, kan jag meddela. Har åkt en sådan från Stockholm till Freiburg i södra Tyskland. Min kropp har inte återhämtat sig än, snart 30 år senare ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.