Nästa artikel
Klassikern: Alfa Romeo 164

Klassikern: Alfa Romeo 164

Publicerad 11 januari 2015 (uppdaterad 12 januari 2015)
Svenska marknaden fick vänta och vänta på Alfa Romeos stora skönhet, sedan var succén given.
Alfa Romeos öde på svenska marknaden har tidvis – för att inte säga för det mesta – varit rena ökenvandringen, tidvis snudd på ett triumftåg. Vem minns inte Alfa 156 som exempel på det senare? Den dök upp i slutet av 1990-talet och fick var och varannan att sukta efter Milanos stolthet.

Likadant var det vid 1980- talets mitt, när Alfa Romeo 164 som sista bil i kvartetten Fiat Croma/Lancia Thema/Saab 9000 skulle lanseras. Bilen var ju så snygg att folk famlade efter plånböckerna, tacka designhuset Pininfarina för det. Men efter debuten 1987 hände liksom ingenting för svensk del; bilen dök inte upp vid horisonten förrän som 1989 års modell.

Piggt nog tog sig därför Vi Bilägares testteam, anfört av dagens PO (pressombudsman) Ola Sigvardsson, till norra Italien för att testa hela kvartetten på ett bräde – det hade ännu ingen annan tidning gjort.

Matchen betitlades ”Kusinträffen” och slöt med ”fyra vinnare”, diplomatiskt nog. ”Fiat Croma är den stora bilen för den lilla plånboken” (pris 112 600 kronor), ”Lancia Thema är familjesportbilen med den fantastiska motorn och kommer till Sverige på vårkanten” (den kom aldrig hit över huvud taget), ”Saab 9000 CD är den rymliga och bekväma limousinen, med en motor som knappast är ändamålsenlig”.
Alfan då? Jo: ”Och Alfa 164 är pärlan. Den vackraste i sällskapet. Med ryggen mot väggen har Alfa skapat en ny klassiker.”
Första sändningen på 250 bilar gick åt i ett nafs, sedan var man raskt uppe i 800 sålda bilar.

I dag är läget lite annorlunda. Modell 164 visade sig visserligen, trots skrala dörrlås, viss rostrisk och lite vinglig framvagn (före förbättringen 1991), vara en ovanligt välgjord italienare, men åren har gått och en snabbsökning på nätet hösten 2014 visade endast åtta bilar till salu, varav den dyraste betingade 16 000 kronor. Ett rimligt pris för ”en ny klassiker”!

Diskutera: VAd tycker du om Alfa Romeo 164?
Fakta: Alfa Romeo 164 V6 3,0 1992

Nypris: 228 400 kronor.
Värde idag: 15 000–25 000 kr.
Motor: V6 med två remdrivna överliggande kamaxlar, två vent/cyl. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 959 cm3. Max effekt 185 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 456/B 177/H 140 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak fjäderben med dubbla tvärlänkar.
Styrning: Kuggstång, servo som tillval. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. Servo.
Fartresurser: Toppfart 230 km/tim. Acc 0–100 km/tim 7,7 s.  
Förbrukning: 0,94 l/mil.

Livscykeln
1987 Lansering. Motor­alternativen är 3,0 V6 (192 hk), 2,0 TS (148 hk) samt en 2,5 l diesel (117 hk).
1988 Tvåliters turbomotor på 175 hk. Prototypen Alfa 164 V10 Procar debuterar. F1-chassi med siluettkaross av 164:an och V10-motor på närmare 600 hk.
1989 Första årsmodellen i Sverige, 2,0 TS och 3,0 V6. Katalysatorkrav sänker effekten på TS till 143 hk och V6 till 184 hk. Nära 1 200 bilar säljs på vår marknad. Fyrväxlad automat från ZF tillval till V6.
1991 Turbomatad tvålitersverison av Alfas egen V6 med 207 katalysatorrenade hk ger 0–100-tid på 7,7 s. Säljs inte i Sverige.
1992 Super 3,0 V6 debuterar i Sverige. Mycket nytt exteriört, ny kylare samt uppdaterat elsystem.
1993 3,0 V6 samt 2,0 TS säljs med en inre facelift liknande Supermodellens.
1994 164 V6 24V Q4. Fyrhjulsdrift, sexväxlad låda.
1995 Nu har 164 Super V6 180 hk och Super V6 24V 211 hk.
1997 Tillverkningen upphör efter drygt 270 000 exemplar. Ersättaren heter Alfa 166 som får en tung mantel att axla, speciellt då Alfa 156 gör succé i Europa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-12 07:52
Henrik_gbg

Viss rostrisk??Vilken bil hade inte det på 80-talet? Tror inte jag sett någon SAAB 9000som är rostfri.
Ja det finns vissa delar som man ska se upp för. Tex bakaxelbalken, svår att få tag på om den är slut.
Handtagen som nämndes, fick byta på min när den var 5 år gammal. Kugghjulen i ACC:n ger ofta upp. Hel dags jobb att byta eftersom inredningen måste rivas ur.
Men helt klart en blivande klassiker, bara köpa om man hittar ett bra exemplar.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-12 10:25
saabnisse

Vi hade både 164 och 9000 i familjen samtidigt så det gick bra att jämföra.
164 var ju eleganten, väldigt snygg, 9000 den praktiska och med bästa stolarna. Trots att det var betydligt mer mil på 9000 så var den, om inte reparationsfri, betydligt billigare och något mindre rostbenägen än Alfan.
Rosten var dock som Henrik skriver inte speciellt allvarlig, det fanns andra saker som krävde omsorg.
Men den var nog ändå den Alfa som var mest problemfri även om den var betydligt sävligare än den Giulietta som kördes av båda sönerna.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-12 10:38
Gäst (ej verifierad)

Fortfarande verkar det vara någon sorts grundregel för svenska motorjournalister att nämna rost i VARJE artikel om Alfa Romeo så man förvånas ju inte. Alfasud/Alfetta/75 var däremot riktiga rostburkar men inte rostade 164:an, (liksom 156), värre an de flesta andra. Tråkigt Calle...

Själv suktade jag efter en sån här men det blev dess fattiga kusin Fiat Croma istället. Jättetrevlig och problemfri vagn men inte lika bedårande vacker som 164:an. Sålde den när den var tio år och HELT rostfri....

#4 • Uppdaterat: 2015-01-12 12:44
jalfa

Jag hade en 164a - 3.0 liters motorn med kromade insugningsrör. Läcker och snygg. Men oj vad dyr den blev. Den läckte olja så förbannat. Varje morgon tog jag för vana att titta under bilen för att se om och hur mkt det läckt. Jag tror jag fick byta kamrem 3 ggr/år pga oljeläckaget. Sen var ju elektroniken inte helt pålitlig heller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.