Nästa artikel
Klassiker: Trabant

Klassiker: Trabant

Publicerad 19 juni 2016 (uppdaterad 16 november 2022)
Nedtryckt, hopklämd och pressad av ett grått samhälle – men ändå urkul att köra!

Linjerna har något av ett Triumph Herald-foster i sjunde månaden över sig men där slutar också likheterna med de flesta andra bilar för Trabant 601. Sammanbrottet för Östtyskland är numera på behagligt avstånd i tid och vi behöver knappast älta historierna om Trabants bomullskaross, tvåtaktsmotorn eller den om den uppdragbara stickan som tankmätare längre. Vi har hört alltsammans förr, till leda.

Bevekelsegrunden för Trabants existens var ju något helt annat än att någon profithungrande fabrikör skulle tjäna maximalt med pengar på att miljoner exemplar byggdes. Den grå lilla bilen var blott en diminutiv extremitet i en större samhällskropp, en lucka staten nödsakades att fylla för de tillfällen folk nödvändigtvis skulle transporteras individuellt (svälj!) och inte kollektivt, så som evangeliet för lyckans land egentligen föreskrev.

Det gällde framför allt att inte bygga in någon västerländsk attraktion i det hela. Nix till flashiga linjer, inget blixtrande krom, inga tekniska nymodigheter. Trabant var en bil som folk efter evig väntan på leverans var nödda och tvungna att acceptera. Att den så relativt oförändrad byggdes under så lång tid säger ändå mer om samhällssystemet än om kunskapen hos teknikerna och ingenjörerna hos VEB Sachsenring, där bilen kom till. En titt på de prototyper som aldrig blev av (du kan googla dem) avslöjar att det fanns massor av kreativitet och idéer, men de fick inte utvecklas vidare.

Du kanske hör till dem som provat dig igenom det mesta i gammelbilssortimentet och som erfar ett visst sug vid åsynen av de här bilderna? Det finns alltid ett par Trabant på marknaden och ägandet är nästan lika enkelt som bilen själv. Dessutom är bilen urkul att köra! Det kunde myndigheterna aldrig komma åt. Det låter om bilen, det ryker om den, det är kuriösa handgrepp och lösningar från front till bakparti, allt till veteranentusiastens höga nöje.

Diskutera: Vad tycker du om Trabant?

Trabant 601 Deluxe 1984

Nypris: Såldes inte i Sverige.
Värde i dag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Tvåcylindrig tvåtakt radmotor. Förgasare. Luftkylning. Volym 595 cm3. Max effekt 26 hk DIN vid 4 200 v/min. Max vridmoment 54 Nm vid 3 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak.
Mått: L 356/B 151/H 144 cm. Tjänstevikt 700 kg. Tank 26 liter. 
Fjädring/hjulställ: Enkel tvärställd bladfjäder fram. Dubbla bladfjädrar bak. Triangellänk fram och bak. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång.
Hjul: Stålfälgar, 145/80-13. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak. Tvåkrets bromssystem.
Fartresurser: Toppfart 100 km/tim. Acc. 0–90 km/tim 22 s. 
Förbrukning: 0,65 l/mil.

Livscykeln
1957 Den första Trabanten, P50, tillverkas. Före årets slut har 50 bilar hittat ut på vägarna. 
1958 VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau bildas 1 maj när Horch och Audi slås ihop till ett företag. 
1964 P50 avlöses av 600 (kallas även P60) med 600-kubiksmotor 1962. Nästan helt utan budget uppdateras P60 till 601 1964. Bättre värme och ventilation, ljudisolering och nedvevbara rutor. Leendet i fronten rätas ut.
1965 Växellåda med hydraulisk koppling finns att tillgå – Hycomat. Målgrupp: invalidiserade krigsveteraner som nått långt i det nya livet men inte långt nog för Volga med egen chaufför.
1967 De kommande åren uppdateras Trabant något, motorn omarbetas så den kan köras på hälften så stor oljeinblandning.
1986 Skruvfjädrar istället för bladfjädrar bak. Standardmonterad ekonomimätare. 26 hästkrafter och 12 volt växelströmsgenerator. 
1991 Muren föll 1989. Trabant gick att köpa med VW Polo-motor. Den 30 april 1991 rullar den allra sista Trabanten av bandet.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-19 11:59
Peter i Sydney

Jag tycker faktiskt att den inte ser helt fel ut. Jag har ju aldrig kört någon men vad jag förstår så var den hemsk att köra. Det finns väl ett skäl att den dog med kommunismens fall.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-19 12:23
Vidstige

Ja bra att ha i åtanke detta misslyckande för dom som förordar socialism. Inte bara då att bilen var genomusel, man fick även köa för den i åratal och den kostade enorma pengar för invånarna att köpa.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-19 14:43
Hackenbush

Vi pratar klassiska bilar, vore bra om politiken lämnades utanför.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-19 14:46
Huko

Var för några år sedan i Berlin och åkte Trabi-safari. Man kör i kolonn genom delar av Berlin. Har sällan mött så mycket uppskattning som när man kom i "raden". BMW och Mercedes-förare som normalt "tar för sig" stannade och vinkade fram oss och väldigt många gav tummen upp! Även fotgängare och andra trafikanter uppskattade det de såg. Och "min" Trabi, samma grå färg som på bilden, var faktiskt ganska kul att köra. Och det behöver inte alltid vara det flashigaste som röner uppskattning, fråga italienarna vad de tycker om gamla Fiat 500 så får ni höra!

#5 • Uppdaterat: 2016-06-19 14:51
Hackenbush

Det är ju inte frågan om hur bra bilen är som man kör utan hur roligt man har när man kör den. Äldre bilar har en charm som de flesta moderna bilar saknar. Med detta säger jag inte att bilar var bättre förr men de hade enormt mycket mer charm.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-19 15:51
BBT6

Jag vet inte Vidstige... Tata Nano? Jämför den med dagens moderna bilar och jag tror Trabanten låg närmare dåtidens standard. Därmed inget försvar för Östtyskland som definitivt var kommunistiskt, även om de själva gärna sa socialistiskt. Nu är väl iofs inte Indien heller ett demokratiskt underland med tanke på kastväsende och liknande, men jag skulle önska att du slutade vara så kategorisk i dina uttalanden.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-19 16:05
Vidstige

BBT6, nej, läser man definitionen av kommunism och socialism så var helt klart Östtyskland socialistiskt. Det som skiljer är bland annat en stark dominerande stat, det har inte kommunismen (som ideologi). Totalitär socialism är nåt vi måste ta tydligt avstånd från. Att vara kategorisk med Östtyskland? Ja absolut, det måste man vara, det var ett fruktansvärt system! Förstår inte detta gullande med såna vänsterregimer och Trabant hade aldrig kommit till utan det, så det är ett mycket tråkig symbolvärde och ingenting jag vill beskriva i några positiva ordalag.

Vad gäller Tata Nano, det är förvisso förmodligen en bil som bara går att sälja i större mängd i Indien visst, men tycker det skiljer en hel del där. Inte minst pris och hur fort det går att få en bil levererad. Dessutom finns det andra bilar att välja på det landet. Så om man ska beskriva den som en klassiker i framtiden vet jag inte, men möjligen då att den hjälper fler med sämre ekonomi att skaffa en bil. Det är dock en helt annan dimension än Trabant.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-23 14:48
saabnisse

Vidstige, du bör veta att Trabant var en utveckling från DKW F7 och inte så dålig som påstås.
Man måste ju komma ihåg att ekonomin för företaget inte var den bästa och de flesta ändringar och förbättringar måste godkännas av de som förstod bättre, nämligen politikerna.
Trots detta utvecklades bilen kontinuerligt. Idag är den ganska högt värderad som entusiastbil och vårdas väl av sina ägare.
Och det mesta rostar inte, men givetvis finns rostkänsliga delar.

#9 • Uppdaterat: 2016-06-20 04:37
John2008

Tjänstevikten på 700 kg för Trabant 601 Deluxe 1984, borde få många biltillverkare att skämmas för sina nutida kolosser till bilar som bara verkar bli tyngre och tyngre för varje år som går, utan att det tillför så mycket annat.

#a • Uppdaterat: 2016-06-20 08:18
EnannanRobban

Har kört Trabant, charmig, men rätt kass bil och man stank värre än efter en dag på Go-cartbanan av tvåtaktsrök. Växlingsgridden var lite spännande då växlarna låg typ baklänges, svårt att förklara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.