Bild
Nästa artikel

Klassiker: Chevrolet Tri Five

Klassiska bilar

Av Chevrolets suveräna ”Tri Five-modeller” är 1957 års modell alltjämt den hetaste klassikern.

Ford byggde faktiskt fler bilar än Chevrolet under modellåret 1957 men vilken av bilarna som blivit mest känd för eftervärlden råder det ingen tvekan om. Chevrolet lyckades också sälja 136 exemplar fler än Ford under kalenderåret: 1 522 536 Chevrolet mot 1 522 400 Ford.

Årgångarna 1955–57 är de mest kända för dem som intresserar sig för Chevrolets 1950-talsmodeller. Man brukar kalla dem Tri Five och grundkarosserna är de samma men utsmyckning och fram- och bakparti så åtskilda att man lätt kan identifiera respektive modell. 1957 års modell med sina ”bombsikten” på motorhuven, den speciella fronten och kyrktornen till baklampor går inte att missta sig på.
20162204162612.jpg?itok=-mu4sThJ
V8-motorn var förstås den stora nyheten när den äntligen dök upp 1955, en motor som till 1957 dessutom fanns med bränsleinsprutning, närmast en raritet för 60 år sedan. Ur 283 kubiktums cylindervolym utvanns 283 hk, en hk/kubiktum, och det kunde ingen annan standardbil i världen skryta med.

Bilen på bilderna är en mer normal variant och på sin tid en ganska vanlig syn på svenska vägar. En ordinär ”fyrdörrars stolpe” med rak sexa på 140 hk och treväxlad manuell låda och rattspak. Modellserien heter Two Ten, inte lika ”snikig” som den billigaste One Fifty, inte lika påkostad som den flottare Bel Air men ändå med flera av den senares yttre attribut. Kromlisterna längs sidorna och det avvikande färgfältet i bakdörrarna/bakskärmarna till exempel. 

Det har gått 60 år sedan de här bilarna var nya och att hitta en bil i ”orört” originalskick är närmast omöjligt. Däremot är det fortfarande en av de allra enklaste gammelbilarna att äga man kan tänka sig. Uppbyggnaden är rent ABC och det finns mängder av bilar, klubbar och delar – både original och nytillverkade – som ser till att de klassiska årgångarna kommer att leva länge än.

Chevrolet Two-Ten 4D 1957

Nypris: Från 17 500 kr och uppåt. 
Värde i dag: 150 000–170 000 kr.
Motor: Rak sexcylindrig med toppventiler, stötstänger, två ventiler per cylinder. Volym 3,86 l. Max vridmoment 284 Nm vid 2 200 v/min, effekt 140 hk (SAE) vid 4 200 v/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, treväxlad manuell låda med osynkad etta, rattspak. 
Mått: L 508/B 188/H 154. 
Fjädring/hjulställ: Triangellänkar fram med skruvfjäder, bak stel axel med halvelliptiska bladfjädrar. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Bromsar: Trummor runt om, servo tillval.
Styrning: Skruv och mutter. Servo tillval.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 16 s.
Förbrukning: 1,1–1,6 l/mil.

Livscykeln
1953–54 Ford och Chevrolet slåss hårt om att vara världens mest sålda bilmärke. Ford med V8 drar oroväckande nog ifrån. Nu måste Chevrolet stärka sin image. Det finns bara ett sätt. 
1955 Panoramaruta och äntligen V8! Ferrariinspirerad grill. Lyxkombin Nomad väcker stor uppmärksamhet för tilltalande linjer och elegant takutformning. Då är One Fifty betydligt enklare i framtoningen och därför passande som taxi här i Sverige.
1956 Ny, bredare grill och svepande sidodekor. Större hjulhusöppning bak. Tanklocket döljs bakom ena baklyktan. Tvåtonslackering är närmast ett måste. Ett kromat V i framkant på huven påtalar V8. Sexan är fortfarande vanlig, framför allt i svensksålda bilar.
1957 Fenorna växer. Fronten får mer aggressivt utseende, i övrigt är det mesta sig likt. V8-motorn är nu på 283 kubiktum och med nymodigheten bränsleinsprutning ger den 283 hk. 
1958 Efterföljaren lever endast ett år och räknas inte som klassiker trots sitt fördelaktiga utseende. Det förblir årsmodellerna 1955–57 som går under epitetet Classic Chevy, Tri-5 eller Tri-Gang.

Kommentarer

#1
2016-04-25 15:49

Drömbilen när det blev dags för körkort. Tyvärr räckte dom bara till en Ford Custom 300 som köptes 1963 och levde i 2 år. Kamraten ordnade fram en Bel Air 57:a med stora V8:an, himmelriket var nära då. Gud va vi andra var avundsjuka, men vi fick ju åka med. Tur att soppan var så billig, svårt att köra under 2 l milen oftast över 3.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.