Nästa artikel
Bilreklam vi minns: ”Den är inte bäst i något”
Bilreklam vi minns

Bilreklam vi minns: ”Den är inte bäst i något”

Publicerad 20 juli 2015 (uppdaterad 24 juli 2015)
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Den här annonsen berättar ärligt att Renault 12 inte är bäst i något avseende.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Renault 12 som publicerades i Vi Bilägare nummer 5/1975. Texten lyder:
 
Den är inte bäst i något men bra i mycket.

Den här stationsvagnen skall ni inte köpa för att den är bäst i något enstaka avseende.

Utan för att den är bra i många avseenden.

Den är en av de billigaste på marknaden.

Vill ni ha en framhjulsdriven bil, så är det en av de allra billigaste. (Och framhjulsdriften ger ju inte bara ökad säkerhet, utan också mer utrymme. Ni slipper ju den skrymmande kardantunneln. Ni får helt platt golf. Och lägre och bekvämare lasthöjd.)

Men fast Renault 12 är en av de billigaste stationsvagnarna, så är den förvånande rymlig.

Framstolarna är förstås ställbara. Och fällbara om ni vill sova i bilen någon semesternatt.

Och som på alla Renaultbilar är sätena påkostade och därför bekväma. Kylsystemet är slutet, vilket sparar glykol och bekymmer. Bromsrören är av koppar, som aldrig rostar. Motorn har våta, utbytbara cylinderfoder som ger snabbare uppvärmning, rät arbetstemperatur och tystare gång.

Renault 12 är med andra ord vad man kan vända av en stationsvagn från Renault. Vettigt tänkt och intelligent utförd.”

Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-20 15:04
SKF

Gunnar, har du verkligen läst hela annonsen? Titta längst upp!

#2 • Uppdaterat: 2015-07-20 15:09
Gunnar Lindberg

”Den är inte bäst i något” citerar Vi Bilägare. Men den texten finns inte i annonsen.. Fel av mej! Måste vara värmen.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-20 16:04
Oomkullrunkelig

Renault är hemska bilar. Men man kan fråga sig varför det FORTFARANDE säljs bakhjulsdrivna bilar!

#4 • Uppdaterat: 2015-07-20 16:09
Paddan 21

Dom skriver även att det är en av dom billigaste, så man kan väl inte förvänta sig att den skulle vara bäst på något jämfört med alla bilar. Men kanske bäst för en pensionär med medelpension. Där saknar jag ett test som kan visa vilken bil som är bäst för den gruppen rent ekonomiskt. Vi är många inklusive mig själv som tänkt köpa en ny bil på medelpension nästa år och där prioriterar man ekonomin så vilken bil skall man då köpa. Renault 12 kanske var den bilen då, men vilken bil är det i dag.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-20 16:20
Erlandson

Ska man vara petig mot något, så står det inte något om en platt golf i orginalannonsen, det är bara något som Redak skrivit själv.....

#6 • Uppdaterat: 2015-07-20 17:14
Roy J

Minns jag rätt så hade väl den modellen en medstyrande bakaxel - alltså lite vek i sidled som många småbilar har idag.
Minns den som en trevlig och förnuftig bil.
Renault 16, som var större, var väl för övrigt den första halvkombin (och inte Saab som många tror).

#7 • Uppdaterat: 2015-07-20 18:24
ENTJ1

Bra reklam med fakta,ingen idrottskändis som skjuter djur och ändå inte kör märket "reklamen" gäller.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-20 18:43
Raphael

Erlandsson, det står faktiskt "Ni slipper den skrymmande kardanaxeln. Ni får helt platt golv". Att du inte ser det kan bero på att texten ligger bakom den mörka plattan som det tidningen har valt att lägga "Annonsen från Vi Bilägare" på... Renault 12 var f ö en väldigt bra och trevlig bil på sin tid, och väldigt vettigt tänkt. Kombin, eller stationsvagnen, var utmärkt. En bra bil för sin tid, en verklig fransk folkbil.

#9 • Uppdaterat: 2015-07-20 18:48
Peter E

Raphael: läs erlandsons inlägg en gång till och sedan texten Vibilägare skrivit...då ser du det roliga i det hela. ;-) Alltså läs inte Renaults reklam.

#a • Uppdaterat: 2015-07-20 19:16
Raphael

Men min favorit av Renaults 70-talare, det är utan tvekan Renault 14. Den kom 1976 och marknadsfördes som "80-talets första bil", det var verkligen en revolutionerande bil som satte en ny och högre standard för komfort, rymlighet och modern design både invändigt och utvändigt. Golfen i jämförelse såg ju både gammal ut, var fyrkantig, trång och obekväm. Renault 14 var helt enkelt en fantastisk bil. Tyvärr hämmades succén av små motorer med få hästkrafter, sedan var designen helt enkelt för modern och nyskapande och det gjorde att köparna tvekade då 14 såg rätt annorlunda ut jämfört med konkurrenterna. Bilen ersattes redan efter 7 år på marknaden.

Apropå Renault 12 så ersattes den av Renault 18 och det var ju en bil som typ knappt såldes i Sverige..

Dagens Renault visar en annan värld än 70-talet. Inte lika fluffiga stolar, kanske inte lika avantgardistisk och nyskapande i designen (även om Mégane II var ett positivt undantag i modern tid gällande speciell delsign) och fjädringen är inte ens lika mjuk och behaglig som förr, inte riktigt samma franska gung som tidigare även om Renault fortfarande gör behagliga bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.