Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Triumph
Märket

Klassiska bilmärken: Triumph

Publicerad 23 december 2010 (uppdaterad 23 december 2010)
Triumph är ett så naturligt varumärkesnamn att det suttit på allt från skrivmaskiner till underkläder, och så bilar förstås! Fyra olika, noga räknat.

En Triumph-bil är, som alla vet, byggd i England och dessvärre är tillverkningen lika nerlagd som större delen av den övriga brittiska bilindustrin. Så kan det gå när ledningen intar alltför långa luncher och fackföreningarna tjafsar om bagateller.

Bilmärket Triumph var inte en av pionjärerna, men den berömda motorcykelfirman, ur vilken bilbyggandet föddes, var i det närmaste jämngammal med förra seklet.

Företagets första fyrhjuliga bil byggdes 1923 och hade en fyrcylindrig motor på 1,4 liter. Den väckte föga uppmärksamhet. Inte förrän Triumph presenterade sin Super 7 på 832 kubik år 1928 blev det fart på försäljningen.

Sidventilmotorn var här sammanbyggd med växellådan och den lilla bilen hade hydrauliska bromsar.

I slutet av 20-talet gjorde sig Triumph känt för sina små, men högklassiga, familjebilar samtidigt som firmans sportigare modeller blev allt mer populära. I mitten av 30-talet kopierade Triumph tämligen oblygt Alfa Romeos raka åtta med kamaxeldrivning mitt på motorn och om detta blev det stort rabalder.

Nåja, det fanns andra sportmodeller också, förutom de vanliga saloonerna. Motorcyklar och bilar skildes åt i olika företag 1936. Det kanske inte var så bra, ty strax före krigsutbrottet 1939 gjorde bilfirman Triumph konkurs.

Efter kriget var namnet åter på banan men nu i regi av Standard Motor Company, och Triumph gick mot lysande tider! Vi märkte det i Sverige också, ty här hade märket en stark importör, nämligen ANA i Nyköping.

1950 presenterades den besynnerligt kantiga, skarpveckade modellen Mayflower, som också kom att byggas i Nyköping.

Fin serie sportvagnar
Det vi allra mest kommer ihåg Triumph för är emellertid den fina serien av sportvagnar. 1953 kom den första, kallad TR2 och försedd med ett hungrigt gap längst fram.

Detta var en typiskt brittisk sportvagn med nerskurna dörrar, tvålitersmotor och dubiösa vägegenskaper. Mekaniskt var det en förträfflig bil, som höll för ganska hårda tag. TR2 följdes av en rad utvecklingar som var i produktion ända in på 80-talet!

Åren 1953–59 byggde Triumph uteslutande sportvagnar, men 1959 presenterades den lilla saloonen Herald, som snart fanns att köpa såväl i coupé/cabriolet-utförande som stationsvagn. Dess fyra cylindrar blev sex i den vassare Vitesse-versionen.

1962 kom juniorsportvagnen Spitfire, för evigt känd för sina spännande vägegenskaper. Men Spitfire gjorde succé och med alla varianter inräknade byggdes omkring en kvarts miljon exemplar!

I början av 60-talet lanserades också en större saloon-modell kallad 2000 och så följde en blandad skara familjebilar. Triumph segade sig igenom hela 70-talet också, och byggde åren 1970–77 sportvagnen Stag med 145-hästars V8-motor.

Märkets sista modell hette Acclaim, byggd 1981–84, och var i själva verket en i England hopplockad Honda Ballade. Vid det laget var Triumph sedan länge uppslukat av en eller annan av British Leylands många, oftast förlustbringande, reinkarnationer.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-23 20:28
L. Jansson (ej verifierad)

Triumph Herald , var min bil nr 1 och även nr 2. En helt underbar och fantastiskt trevlg bilmodell !
Nämnas bör att modellen fick leva vidare under många år hos en indisk tillverkare (Standard). Där begåvades den även med en 4-dörrars version, inte lika snygg, dock.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-25 12:10
Agaton.s (ej verifierad)

Det hör också till saken att bilmärket Triumph idag faktiskt ägs av BMW, som behöll märket tillsammans med bilmärket Mini när man sålde MG-Rover-koncernen! Så vem vet, kanske återuppstår märket någon gång?
Sedan är det märkvärdigt att Haventon om och om igen dödförklarar den brittiska bilindustrin trots att den idag frodas med många bilmärken - även nya sådana! Dock är det i princip bara premium- lyx- och sportbilar som tillverkas, men ändå!

#3 • Uppdaterat: 2010-12-28 18:25
Björn Wickström (ej verifierad)

Har ägt två Triumph - en TR3 från 1960 och en Spitfire från 1964. Trevliga och roliga bilar som hade ett stort fel - Lucas elsystem. Bland annat gick + till jord! Blev en gång stående på Kungsgatan i Stockholm efter att elsystemet förväxlat alla kontakter. Vi sade på den tiden att svaret på frågan om vem som uppfann mörkert var - Lucas! / Björn

#4 • Uppdaterat: 2012-11-29 19:17
stressulf

min drømbil på 50 tal var mini rollsen mayflower, drømmen finns men
bilen finns bara med h.rattning

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.