Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Plymouth
Märket

Klassiska bilmärken: Plymouth

Publicerad 4 november 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
Plymouth kommer från den tid då den amerikanska bilmarknaden var på väg att explodera. De redan etablerade tillverkarna behövde nya märken för att ta sin del av kakan i andra prisklasser.

Bilmagnaten Walter P. Chrysler, ett nytt kometskott i branschen, lanserade billighetsbilen Plymouth år 1928.

Märket ersatte därmed de fyrcylindriga Chrysler-modellerna och blev automatiskt en allvarlig konkurrent till Ford och Chevrolet, den senare dock standardutrustad med toppventilsexa från 1929.

Trea före kriget
Första tillverkningsåret såldes Plymouth i drygt 100 000 exemplar! Marknaden fanns uppenbarligen men så hade lilla Plymouth också finessen hydrauliska bromsar. 1933 kom den första Plyman med sexcylindrig motor och den var klart billigare än märkets premiärmodell. Det gällde att anpassa sig till rådande depression.

Plymouth, Dodge, DeSoto och Chrysler var tämligen lika varandra under 40-talet. Alla var ganska stora och härligt bulliga, men moderna till utseendet var de verkligen inte.

Plymouth hade i ganska många år före kriget legat trea i den amerikanska försäljningsstatistiken, men halkade ner ett pinnhål när Buick fick sin efterkrigsuppryckning.

Starkt bidragande till den minskande försäljningen var också Plymouth-motorn, en rak sidsexa, som nu var klart gammaldags. Den motorn satt i Plymorna ända till 1955 då den ersattes av en toppventilåtta.

Samtidigt blev stylingen litet djärvare med längre och lägre karossformer. Det var i den här vevan det stora hästkraftskriget rullade igång på allvar, men Plymouth var fortfarande en typisk familjebil.

Lutande sexa
Kompaktbilen Valiant kom 1960 och hade en väldigt snygg fejkpressad reservhjulskåpa på bakluckan. Ingen fantastisk bil kanske men den visade sig bli en riktig hit, inte minst här i Sverige där såväl taxi som polis körde mycket Valiant i många, många år.

Valiant var modern på så sätt att konstruktionen var självbärande. En skojig detalj var att den raka sexan lutade, åt höger vill jag minnas.

Fury betyder raseri och det modellnamnet satt på ett antal riktigt vassa Plymouth-modeller under 60-talet. Mitt i årtiondet lanserades Barracuda, en sportcoupé med jättelik bakruta och därmed en avsevärd växthuseffekt på de åkande. Den var baserad på Valiant men under huven satt en 4,5-liters V8.

I slutet av 60-talet kom klart sportiga modeller som GTX och Road Runner. Litet elakt skulle man kunna säga att det sportigaste hos dem var den manuella växellådan.

Effektuttaget var det dock inget fel på: värsta versionen gav 425 hk SAE. Det var Hemi-motorn på nästan sju liters volym. Nu var det inte besvärande mycket familjebilsimage över Plymouth!

Oamerikansk verksamhet
Om 70-talet kan man säga mycket men det var kanske inte alltid det allra bästa för världens bilindustri. Plymouth till exempel lanserade den fullständigt onödiga modellen Cricket, som i själva verket var en engelsk Hillman Avenger.

1976 års Volare var en systermodell till Dodge Aspen och var en relativt kompakt bil med Valiant-sexa och skivbromsar fram.

Plymouth famlade omkring en hel del i slutet av decenniet, vilket den minsta modellen Arrow tydligt visade. Den bilen var inget annat än en fyrcylindrig Mitsubishi.

Märkets stora framgång blev Voyager, i Sverige såld som Chrysler Voyager. Fast om sanningen ska fram så var denna Plymouth faktiskt en dekaltrimmad Dodge.

Nu följde också en rad små framhjulsdrivna modeller och ett utökat samarbete med Mitsubishi. Oamerikansk verksamhet, javisst, men bränslesnålt så det förslog.

Men låt mig avsluta med en riktigt speciell Plymouth: Prowler var modellnamnet på den fabrikstillverkade hot rod som presenterades alldeles i slutet av förra årtusendet.
Och hur gick det sen? Inte så bra. Den 27 juni 2001 lämnade den allra sista Plymouth-bilen bandet i Detroit.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.