Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Maserati
Märket

Klassiska bilmärken: Maserati

Publicerad 4 januari 2011 (uppdaterad 17 januari 2011)
Maserati har alltid byggt sportiga vagnar, men inte alltid världens bästa. Periodvis har man varit framgångsrika, men oftare på ruinens brant.

Officine Alfieri Maserati SpA grundades 1926 av fyra bröder som vuxit upp tillsammans med automobilen. En femte broder, Carlo, hade tävlat flitigt både med bil och motorcykel, men han dog redan 1911.

Några år senare startade bröderna Bindo och Alfieri tillverkning av tändstift under det vackra namnet Maserati. Detta var under Det Stora Krigets dagar, kring 1916–17 alltså, och sen dröjde det inte länge förrän Alfieri byggde en racervagn med rak åtta åt Diatto, en firma som tillverkat bilar sedan 1905.

Framgångarna uteblev inte och under en följd av år tävlade Diatto med olika Maserati-konstruktioner. Tävlingsverksamheten lades emellertid ner 1926 och det var då som alla fyra kvarvarande bröder startade biltillverkning under eget namn.

Redan från starten använde man havsguden Neptuns treudd som varumärke, staden Bolognas vackra symbol. Som bekant pryder treudden än idag alla Maserati-bilar.

Ett stort racing-namn
Bröderna Maserati var inte ett dugg roade av vanliga familjebilar. Det var knappt att de ville befatta sig med sportvagnar! Fram till 1957 års försäljningssuccé, Maserati 3500 GT, byggde de förmodligen inte ens 200 bilar avsedda för landsvägsbruk.

Maserati-konstruktionerna från 1930-talet var tämligen avancerade. Dubbla överliggande kamaxlar, kompressorer och en myckenhet aluminium ingick i specifikationerna. Motorerna var emellertid inte särskilt stora och hade inte alltid så många cylindrar.

1932 erbjöds en fyra på bara 1 088 kubik, medan en sexa för samma chassi hade en volym på 1 496 cc.

Alldeles i slutet av 20-talet konstruerade bröderna en magnifik vagn som lustigt nog kallades V4 men egentligen var en V16 bestående av två raka åttor. Dessvärre byggdes bara ett enda exemplar.

Av olika skäl lämnade bröderna en efter en sin firma och 1947 såldes den till Adolfo Orsi, som knegade på med det exklusiva märket i åtskilliga år. Hans första lansering hette Maserati A6 och var en sportcoupé med rak sexa på 1,5 liter.

Motorn hade bara en överliggande kamaxel och saknade kompressor, men moderniteter som helsynkad fyrväxlad låda, spiralfjädring runt om och hydrauliska bromsar. En fin bil med hög toppfart, omkring 150 km/tim.

Maserati var i början av 50-talet ett av de stora namnen inom Grand Prix-racingen. Modellen 250F var en av tidens mest framgångsrika GP-bilar och förmodligen den allra vackraste. Men Maserati, som aldrig gjort lysande affärer, tvingades lägga ner tävlandet för att koncentrera sig på den potentiellt lukrativa lyxsportvagnsmarknaden.

3500 GT-modellen kom 1958 och med dubbla överliggande kamaxlar på sexan blev den en framgång som tillverkades ända till 1966 i ett par tusen exemplar.

Kul motor till Citroën
1964 presenterades en helt ny Maserati. Den kallades Quattroporte, ett namn som helt enkelt betyder ”fyra dörrar”. Lyxsedanen var en kantig skapelse med V8-motor, fyra dubbel-Weber-förgasare och drygt fyra liters volym.

Under 60-talet presenterades flera nya, stora coupéer och 1968 startade ett samarbete med Citroën för att ge den högst speciella SM-modellen en kul motor, något som ju aldrig varit Citroëns starka sida.

Den V6-maskin som landade i Citroën SM var dock ingen hit. Praktiskt taget samtliga 12 000 byggda SM har någon gång drabbats av dyrbara motorproblem…

Maserati ägdes en tid av Citroën och senare av Alejandro DeTomaso. Numera ingår Maserati i Fiat-stallets lyxportfölj.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-04 14:43
truebeliever (ej verifierad)

men industrialiseringen i italien började inte förän på 50 talet hur kommer det sig att de började bygga bilar så tidigt. troligen fusk

#2 • Uppdaterat: 2011-01-04 15:59
saabnisse

truebeliever, vad menar du med fusk?
Trodde du att Italien var ett industriellt u-land före WW2?
På 1930-talet ansågs italienarna vara världsmästare i lättmetallgjutning bara för att ta ett exempel.

Ta gärna reda på lite mer om Maserati här:
http://www.autolife.se/maseratiklubben/

#3 • Uppdaterat: 2011-01-04 16:03
saabnisse

Och truebeliever, på tangentbordet till vänster finns en tangent som det står "Caps lock" på.
Under den finns en tangent med en "upp-pil" på, håll inne den när du börjar en mening.

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Om trådstartaren skulle vara det minsta bilintresserad så borde ju h*n veta att Italien var en av de fyra stora pionjärnationerna i Europa under automobilens barndom tillsammans med England, Frankrike och Tyskland.

Fiat tillverkade redan på tidigt 1900-tal även flygplan och jordbruksmaskiner bland annat och var tidigt en stor industrikoncern. Så industrialiseringen började nog lite tidigare än vad t.s. påstår.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-04 21:03
truebeliver (ej verifierad)

iaf så är citroen sm världens bästa bil!! förutom den dåliga italinska motorn. alla världs ledare hade den!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-04 21:05
truebeliver (ej verifierad)

Fiat har alltid gjor t skit bilar de säljer inte ens i sverige och om man det minsta bilintresserad så unviker man just italienska spaghetti bilar.

#7 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Såja, din mamma vill att du går och lägger dig nu så att du inte missar skolan imorgon. Du verkar behöva utbildning inom vissa områden.

Sov sött!

#8 • Uppdaterat: 2011-01-05 12:34
Quatroporte (ej verifierad)

Till Rålle G., har du en 124 Abarth? Är den till salu? Roligare än så blir det bara inte (ok kanske Integrale?!

#9 • Uppdaterat: 2011-01-05 12:41
Quatroporte (ej verifierad)

ViB, bara en sak, otroligt tråkig artikel om ett riktigt spännande bilmärke! Skriv med hjärtat ibland så jag kanske förlänger min prenumeration!

#a • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Re Quatroporte: Tyvärr inte men skulle gärna äga en.Tänk att få leka Walter Röhrl!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.