Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Kaiser
Märket

Klassiska bilmärken: Kaiser

Publicerad 5 oktober 2011 (uppdaterad 5 oktober 2011)
Det är inte många som försökt utmana de tre stora i Detroit, men det har faktiskt hänt. Preston Tucker försökte, men fler än 50 bilar blev det inte. Henry J. Kaiser försökte också, och han lyckades nästan!

Mr Kaiser, född 1882, hade startat sin bana som fotograf men han var mer entreprenör än plåtslagare och startade därför under 30-talet flera skeppsvarv på den amerikanska västkusten. Under krigsåren fick han stora försvarskontrakt och gjorde stor lycka som expressbyggare av de så kallade Liberty-fartygen.

Efter krigsslutet försvann marknaden för nybyggda fartyg och Kaiser slog sig samman med en annan industriman, Joseph W. Frazer, som verkat inom bilkoncernen Graham-Paige. De bildade Kaiser-Frazer Corporation för att bygga bilar.

Först hyrdes den gigantiska Willow Run-fabriken, som uppförts av Henry Ford för att bygga Liberator-bombare och senare köpte man anläggningen. Här byggdes de båda syskonbilmärkena Frazer och Kaiser från 1947 års modell och framåt. Ja, Frazer höll bara till 1951 så vi tittar här enbart på den mer lyckosamma Kaiser-bilen.

Howard ”Dutch” Darrin ritade det första karossutförandet (som snart modifierades av Robert Cadwallader), och det var visserligen moderna linjer men så pontonkarossmässigt tråkigt att klockorna stannade. Ändå måste man säga att Kaiser/Frazer-tillverkningen startade mycket framgångsrikt.

Omkring 70 000 bilar såldes 1947 och lika många året därpå. Fast delvis berodde nog de fina siffrorna på att de tre stora i Detroit och Dearborn ännu inte hunnit komma med helt nya efterkrigs-karosser.

Fräsiga karosser
Kaiser-bilarna var tekniskt sett inte nyskapande även om prototypen hade varit framhjulsdriven. Den motor som kom till användning var en sexcylindrig Continental-sidventilare, en ganska gammal konstruktion, här på 3,7 liter och 100 hästkrafter.

I Sverige blev Kaiser-bilarna tämligen populära, särskilt sedan de 1951 fått helt nya, verkligt fräsiga karosser. Intressant är också att företaget kom med flera helt nya idéer.

Kaiser/Frazer var till exempel först med en riktig pontonkaross, men också med halvkombilösningar, och det redan på 40-talet! Modellerna Traveler och Vagabond såg visserligen precis ut som sedanbilar men hade bakluckor och bakrutor sammanbyggda till en stor lucka, och så var interiörerna fullt bäddbara.

Kaiser Virginian var en av industrins första hardtop-modeller. Företaget byggde också de första fyrdörrarscabrioleterna efter kriget.

Med den nya kaross som presenterades i februari 1950 som 51 års modell gjorde man en stilmässig uppryckning av stora mått. Bilen var låg, lång och elegant med en hårfästeliknande skärning i vindrutans överkant. I de här bilarna användes en fintrimmad version av motorn. Den kallades Supersonic Six och gav 115 hästar.

1954 lanserade Kaiser, trots vikande försäljningssiffror, en högst speciell sportvagn med glasfiberkaross och skjutdörrar. Karossen hade ritats av Darrin, som ju också var ansvarig för de större bilarnas utseende.

Exporterades till Argentina
1952 såldes bara omkring 32 000 Kaiser-bilar. Betydligt fler hade byggts och nu började Kaiser att modifiera restlagren till nya modeller ibland till och med med nya tillverkningsnummer. Det där med årsmodeller tog man inte någon hänsyn till, men bilarna var ju inte sämre för det.

Kaiser-54:orna fick helt nya, konkava grillar och ovala, stående strålkastarsarger som också innefattade parkeringsljus. Resultatet blev bilar som framtill såg helt annorlunda ut. Den kompressormatade Manhattan-modellens motor gav 140 hästar, men vad hjälpte det?

Sista årsmodellen blev 1955. Intressant nog hade Kaiser året innan köpt Willys-Overland i Ohio och att sälja Jeepar var mycket lättare än att bli av med personbilar.

Merparten av 55:orna exporterades till Argentina och dit gick också pressverktyg och annan utrustning. Kaiser-bilar byggdes där i ytterligare sju år fast under namnet Carabela.

Markus Norrback från Närpes

Vad importerade du?

– Jag har importerat tre Volkswagen Passat och så småningom blir det nog en Peugeot 3008.

Varför svenska bilar?

– Svenska bilar är utrustade på ett helt annat sätt. Finska bilar är väldigt sparsamt utrustade. Dessutom blir bilen billigare. Man kan spara åtminstone 6 000–7 000 euro med resa och allt inräknat. ”It’s a no brainer.”

Hur gick du till väga?

– Tidigare var det vanligt att ta bilar från Tyskland men det funkar smidigare från Sverige. Speciellt för oss som bor på finska västkusten och dessutom har språket. Det är lätt att åka till Sverige och göra affären.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-05 10:08
saabnisse

Jag hade en kompis som runt -60 hade en Kaiser -54, ljusgrön med beige tak.
Det var den snyggaste amerikanaren jag sett.
Den gick som en dröm, praktiskt taget ljudlös.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-05 12:32
hultarn

Trevlig bil, med snygga linjer. Betydligt lägre och mer svepande än de knubbiga bilarna från "De tre stora".
Vill minnas att Volvo hade nån projektbil som lånat massor av linjer från Kaiser (minns inte namnet).

Dock lyckades inte Kaiser skrämma "De tre stora" som Tucker gjorde. hans bil var ju ljusår före i utvecklingen, och de la massor av energi och pengar på att stoppa Tucker. Har du inte sett filmen om Tucker, gör det!

#3 • Uppdaterat: 2011-10-05 23:07
Per_K

Instämmer med hultarn. Kaiser är en fin bil, och filmen om Tucker är mycket bra. Den Volvo-modell som inspirerades av Kaiser måste vara "Philip". Googla och kolla...

#4 • Uppdaterat: 2011-11-03 14:27
stressulf

kaiser var en j. bra bil hadde selv en henry j 1955,sammansatt i

israel hvor det var en monteringsfabrikk, og farsgubben hadde'
en sportig typ med skyvdørr kaiser darren som jeg ikke vet hvor
ble av

#5 • Uppdaterat: 2012-10-12 15:31
stressulf

har en bild på farsans kaiser hvordan legge det inn

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.