Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Imperial
Märket

Klassiska bilmärken: Imperial

Publicerad 7 september 2011 (uppdaterad 7 september 2011)
Namnet Imperial betyder kejserlig och det är naturligtvis därför så många biltillverkare med ambitioner känt sig kallade att sätta det på sina kylare. Åtminstone sju företag har gjort det, engelska och amerikanska, och dessutom har två kallat sina bilar för Imperia, ett belgiskt och ett tyskt.

De sex första Imperial-tillverkarna var alla verksamma före 1920 och blev alla tämligen kortlivade. Annat var det med de Imperial-bilar som Chrysler Corporation i Detroit byggde. I närmare 20 år fanns detta Imperial som ett självständigt märke, 1954–71.

Namnet var inte nytt inom koncernen utan hade använts på de mest påkostade Chrysler-modellerna från startåret 1926 och framåt.

Lanseringen av Imperial som ett eget märke berodde på att man inom Chrysler tyckte sig behöva en fullvärdig konkurrent till Cadillac och Lincoln. Med bilmärket Imperials tillkomst kunde alltså alla de tre stora erbjuda var sitt verkligt prestigemärke.

Visst kan man debattera om Imperial verkligen var ett eget märke, men den diskussionen är ganska ointressant. Låt oss bara konstatera att Imperial by Chrysler var en stor, påkostad vagn med avsevärda likheter med de större Chrysler-modellerna.

Imperials första årsmodell var 1954 och bilarna var till utseendet tämligen lika både Chrysler Windsor och den dyrare New Yorker. Formgivningen var knappast vad man brukar kalla inspirerad. Tekniskt sett var det inte heller några sensationer. Stora och kortslagiga V8-motorer med automatväxellådor var standard.

Crown-modellen var en bjässe till bil. Den rullade på 145,5-tums hjulbas och hade kidnappardörrar bak. Fast litet hi tech var det i alla fall med skivbromsarna på 1955 års modell.

Fristående baklyktor
Med 1955 års modeller tog Chrysler Corporation nya formgivartag. ”Flight-sweep” kallades ansträngningarna och de syntes framför allt i fronten där en snyggt delad grill med rutmönster fick bilarna att se avsevärt modernare ut. I andra änden fanns en litet speciell touche på Imperial-bilarna: fristående baklyktor ovanpå de än så länge tämligen modesta fenorna.

För många betraktare såg det nog ut som en eftertanke och detta speciella baklyktsarrangemang användes bara på årsmodellerna 1955 och -56.

Imperial-bilarna var förstås extra påkostade med fina material, eleganta lösningar och extradoser av blankvara. Det skulle synas att man åkte Imperial!

1957 blev fenorna enorma och detta år återinfördes också namnet Le Baron, som under 20- och 30-talen använts på de mest påkostade Imperial-versionerna. Utseendenytt för 1958 var en (fejkad) reservhjulskåpa infälld i bakluckan. Det var synnerligen elegant och hängde med i ytterligare två årsmodeller.

Också de tidiga Valianterna hade denna plåtdekor, så den spände verkligen över hela Chrysler Corporation-skalan!

Det där med fristående lyktor lämnade inte Chryslers formgivare någon ro och 1961 var det dags igen. Nu fick bilarna emellertid fristående dubbelmonterade strålkastare, ett särdrag som sedan följde med i ytterligare två årsmodeller. 62:orna hade dessutom baklyktor placerade ovanpå fenorna.

Från 1964 stramades formerna till på ett märkbart sätt och en del av karaktären gick så småningom förlorad.

Stark lyskraft
Imperial hade naturligtvis hängt med i hästkraftskriget genom att använda stora V8-motorer, gärna på sju liter eller så. 350 hästkrafter var imponerande i mitten av 60-talet, men effekterna skulle framåt mitten av 70-talet sjunka till drygt 200 hästar. Fortfarande var dock bilarna lika tunga som tidigare.

Imperial-bilarna låg på samma höga prisnivåer som Cadillac de Ville och Lincoln Continental. Dessvärre var Chrysler Corporations ekonomi inte den bästa och den sista ”riktiga” Imperial-årsmodellen var 1971, även om namnet användes vidare till och med 1975, fast då på Chryslers toppmodell.

Namnet Imperial hade så stark lyskraft att det åter togs i bruk 1981, men det får vi betrakta som en helt annan historia.

Klicka här för att läsa om fler klassiska bilmärken.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-08 23:08
JarI Andersson (ej verifierad)

O kommentarer säger allt. Skriv om riktiga Klassiker vi har minnen av istället!

Volvo 240, Ascona C, Rekord, Duett, Bluebird...

#2 • Uppdaterat: 2011-09-09 20:21
Raymond K (ej verifierad)

Kvalitet eller inte så gjorde Amerikanarna de absolut snyggaste bilarna i världen på 50 - 60 talet. Det var då designers vågade ta i lite. Idag ser all bilar ut att komma från samma fabrik.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Om nu Chrysler får snurr på finanserna kan vi kanske hoppas att man satsar på den högsta lyxklassen igen. En återupplivning av Imperial skulle vara kul men det lär väl inte inträffa. Otroligt läckra bilar var det iaf.

2006 kom man med ett koncept, kanske inte så lyckat...
http://www.automobilemag.com/auto_shows/2006_detroit/0602_2006_chrysler_imperial_concept/photo_00.html

#4 • Uppdaterat: 2011-09-10 19:37
hultarn

Jarl: tack för dagens skratt! Ojoj...
"Bluebird"... en klassiker.... haha

#5 • Uppdaterat: 2011-09-10 20:21
Uno Lööv (ej verifierad)

Jo, finns inte många Blubird kvar. Inte ens av Nissans vanliga från sent 80-tal. Framförallt inte i körbart och absolut inte i bra skick. Vissa lyxigare utrustningar är rena härligheten! När såg du en Bluebird senast? Bara sossar/svenskar som bara kallar amazon och inget annat för klassiker...

dyra amazoner drällr det av på bilträffar och rätt många ser man i trafiken då och då. en billig bluebird drar till sig mer blickar!!!! om man skulle se sån på bilträff.

240 74-85 ser man aldrig, framförallt inte fina ändå är amazoner lite dyrare. på amazonens tid var det vanligare att köpa en bil för att behålla = fler bevarade. och dessutom fanns inte så mkt annat så även gamlingar köper amazon.

men än idag köper vissa såssegamlingar nya volvosar då de alltid kört volvo... skumt!

#6 • Uppdaterat: 2011-09-22 11:43
Kapten Stofil II

Har själv en Imperial av 1967-års modell. tänkte först köpa en ny S-klass, A8 eller 750. Men de är ju helt felkonstruerade! Dels kunde säljarna bara erbjuda högst två cigarettändare (Imperial har 4st som standard) och då som specialutrustning, dels är samtliga helt felkonstruerade då bakaxeln ligger under baksätet. På en Imperial slutar ryggstödet framför bakaxeln = ger överlägsen komfort!

Allt var bättre förr!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.