Bild
Nästa artikel

Klassiska bilmärken: Buick

Märket

David Dunbar Buick är onekligen ett stiligt namn och det bars av en rörmokare som var född i Skottland år 1854. Denne Buick var en klurig karl och har faktiskt gett oss något som många vill se som mer väsentligt än Buick-bilarna: det emaljerade badkaret!

Japp, det var herr Buick som uppfann den process som fick emalj att praktiskt taget för alltid fastna på det underliggande järnmaterialet.

Hur kom det sig då att han blev bilfabrikör? Jo, Buick tröttnade på allt emaljerande och sålde sin vinstgivande verksamhet för att istället börja bygga motorer. Detta var år 1900 och då var han sedan många år fast rotad i USA.

Dessvärre var David Buick inte någon lysande affärsman men de motorer han levererade till ett flertal förhoppningsfulla biltillverkare var inte vilka struntmotorer som helst. Det tycks nämligen som om det var just rörmokaren Buick som konstruerade den första toppventilmotorn! Som sagt, en klurig karl.

En sådan uppfinning borde ha givit omätlig förmögenhet men istället blev det så att imperiebyggaren William Crapo Durant tog över the Buick Motor Company år 1904 och satte snart igång att organisera General Motors.

David Buick blev en andraplansfigur och var tämligen nöjd med den saken. Han fick i alla fall en anständig lön.

1908 lämnade han Buick/GM för gott och ägnade sig åt annan affärsverksamhet, som till exempel förgasartillverkning och fastighetsaffärer. Inte heller detta gick så bra.

Först kom B
Annat var det med bilmärket Buick! Den första bilen, lustigt nog kallad Model B, hade sålts den 13 augusti 1904 och sen rullade det på. Nuförtiden tänker vi kanske mest på Buick som stora V8-bilar. I begynnelsen var det helt annorlunda: bara tvåcylindriga motorer.


Inte förrän med 1910 års bilar fick Buick fyrcylindriga motorer. Det året såldes nästan 30 000 Buick-bilar.

1919 kom den första Buick-sexan och därefter kunde köparna under några år välja mellan fyror och sexor. Mot slutet av 20-talet kom den raka sexan att dominera i amerikansk bilindustri och givetvis även hos Buick.

Så kom depressionsåret 1931 och därmed, besynnerligt nog, Buicks dittills största motor, en rak åtta på omkring fyra liter. Denna toppventilare var en fullträff och kom att bli Buicks standardmaskin till och med modellåret 1953, i mer än 20 år alltså!

I GM-hierarkin låg Buick ett snäpp under Cadillac, strax ovanför Oldsmobile och Pontiac och klart över Chevrolet. 1930-talets Buick-vagnar var stabilt byggda, elegant formgivna och hade goda prestanda.

Det fanns en mängd karosstyper att välja bland och så sent som 1941 fanns det i modellprogrammet en stilig fyrdörrars öppen vagn. 1942 var den amerikanska förkrigstidens sista årsmodell.

Bilarna hade nu strömlinjeformats och stoltserade med oerhört flotta grillar av vattenfallstyp – Buick hade redan fått sitt efterkrigsutseende med svepande linjer och massor av blankvara.

Motor med lång liv
V8-motorn som kom 1954 moderniserade onekligen bilmärket Buick och den motorn kom att följa med i bra många år. Störst och mest triumfatorisk var den i 1971 och -72 års Riviera, bilarna med boattailkaross inspirerad av 30-talets flottaste vagnar men med en ännu större bränsletörst.

Intressant är att när den lilla Buick Special kom 1961 hade också den en V8, men det var en mindre maskin och blocket var av aluminium. Den motorn fick också ett långt liv, bland annat hos Rover och Morgan.

Downsizing är sannerligen inget roligt ord för USA-bilsfrälsta, men ”nedskalning” är just vad som också drabbade Buick. 1975 års Skyhawk var en pluttbil med V6-motor och 1981 kom Skylark Limited med en synnerligen trött fyra under huven.

Nåja, cirkeln slöts aldrig för än idag har Buick inte återgått till tvåcylindriga motorer...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.