Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Har vi lag på halvljus?

Bilfrågan

”Är det lag på halvljus eller har den slopats i och med nya bilars LED-ljusramper och släckta bakljus?” Vi Bilägare svarar.

FRÅGA: I Vi Bilägare nr 15 talade man om ljusomställarens läge i en Subaru. Vid läge Auto säger importören att det endast ska användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Har vi i Sverige lag på halvljus vid dagsljus eller har denna slopats när nya bilar utrustas med LED-ljusramper fram och släckta bakljus?

SVAR: I Sverige gäller fortfarande ”halvljuslagen” som infördes den 1 oktober 1977 och har sen dess bidragit till ökad trafiksäkerhet. Föreskriven belysning ska alltid vara tänd vid färd på väg. Halvljuset får ersättas av varsellyktor eller dimstrålkastare i dagsljus med god sikt. 35 år senare kom övriga Europa ikapp oss och insåg att belysning dagtid gör att fordon upptäcks tidigare. Obligatoriska varsellyktor införs för nya biltyper som EU-typgodkänns från våren 2011. Tyvärr tog man inte hänsyn till att inkopplade baklyktor är väsentliga för säkerheten. Skymningssensor och nederbördssensor för automatisk tändning av halvljus och baklyktor är inte ännu obligatoriska och vi människor glömmer så lätt. Det börjar bli allt vanligare att man i skymning, dimma eller tät nederbörd kommer ikapp bilar som är helt mörklagda baktill, och det är nya bilar som blivit EU-typgodkända med obligatoriska varsellyktor, utan inkopplade bakljus.


Belysningsomkopplaren har ett läge ”Auto” om bilen är utrustad med skymningssensor/nederbördssensor som anpassar belysningen till rådande ljus- och väderförhållanden. Funktionen är normalt följande: varsellyktor (dock utan bakljus på nya EU-typgodkända bilar) lyser i dagsljus med klar sikt. Halvljuset och baklyktorna tänds automatiskt när ljusförhållandena blir sämre eller vid nederbörd. Med belysningsreglaget i läge ”Auto” riskerar man alltså inte att glömma slå på halvljus och därmed tända upp baklyktorna när sikten blir sämre. I dag finns ingen anledning att välja en ny bil som saknar denna funktion.

 

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Borde det vara lag på att bakljusen ska vara tända även vid dagsljus?

Kommentarer

#1
2014-03-13 09:46

Naturligtvis ska även bakljusen vara tända, EU gubbarna hade nog otur när de tänkte att det räcker med ett par dioder där fram...
Har svårt att tänka mig att ett par extra dioder i bakljusen drar så mycket ström att det påverkar förbrukningen.

#3
2014-03-13 10:59

Lagen innefattar inte att bakljus skall vara tänt i dagsljus så det är inget att klaga på.
Om man har varselljus, dimljus eller halvljus duger fint vilket som

#4
2014-03-13 11:12

En hypotetisk fråga. Är det tillåtet att köra dagtid med vanligt halvljus fram och ingenting alls bak?

#5
2014-03-13 11:16

Tändning av = allt släckt. Tändning på = halvljus / helljus med baklyse på. Möjlighet att släcka allt med strömbrytaren, är fortfarande den enklaste och mest funktionella lösningen. Fanns på SAAB redan 1968!

#2
2014-03-13 11:20

Anledningen till varför frånvaron av bakljusen finns är för att det ursprungliga lagförslaget inte ville godkännas av en del länder som aldrig haft något ljus på bilarna överhuvudtaget dagtid. Lagförslaget fick skrivas om och till slut gick alla EU-länder med på förslaget och då blev det denna jämkning med enbart varselljus i någon form dagtid.

Under mörker var det ingen som hade något emot fullt halvljus och att baklyktor skulle vara tända. Automatiken är inget krav och då glömmer vi ju. Något de inte tänkte på är att om instrumentbelysningen aldrig hade varit tänd med enbart varselljus hade de som glömmer slå på halvljuset när det blir mörkt minskat markant för ser man inte instrumenten så vrider man nog på halvljuset och får ljus på instrumenten.

#6
2014-03-13 11:23

Janne G "En hypotetisk fråga. Är det tillåtet att köra dagtid med vanligt halvljus fram och ingenting alls bak?"

Det borde inte vara något problem för så länge det är ljust ute så är det enda kravet minst varselljus fram.

#7
2014-03-13 11:58

@Bosse1: Nej, det är inte tillåtet. DRL utan bakljus är enbart tillåtet på helbilsgodkända bilar levererade efter februari 2011.

#8
2014-03-13 16:25

Min erfarenhet är att yrkeschaufförer ( Läs taxichaufförer ) är de sämsta på detta!
Men det skamliga är att gör polisen utandningsprov så gör man enbart detta och inget annat. Största felet ligger hos trafikverket som inte arbetar för en säkrare miljö på våra vägar. Det är faktiskt inte vare sig dyrt eller bortkastat att använda sig av televisionen.

#9
2014-03-13 16:52

EU tänker till och lagstiftar, resultatet ger trafikfaror på vägarna. Vi borde ge dem mer att bestämma om. NOT.

#10
2014-03-13 17:44

Att de i vissa länder föredrar att köra utan ljus, borde ju inte medföra att nya bilar i alla EU kör runt utan bakljus när det mörknar.

Man ser ju (knappt..) bilar varje dag utan bakljus i halvmörkret!

#11
2014-03-13 20:16

Att det har tagit tid med halvljuslag i eu, är ju inte konstigt.
En procent merförbrukning, är gigantiska mängder bränsle, när det handlar om närmare 200 miljoner bilar.
Berget av uttjänta halogenlampor hade inte heller varit att förakta.
Nu har det blivit vanligt med led, vilket marginaliserar problemen.
Bakljus kommer nog med tiden, det också!

#12
2014-03-13 20:40

Re. "Auto" - av Bo Göingberg, Transportstyrelsen: "Idag finns ingen anledning att välja en ny bil som saknar denna funktion".

Hur insnöad/ naiv får man vara? Om jag hittar en bil som passar mig, men den saknar Auto, så skulle jag inte köpa den ?!

Han tycks vara en "värdig representant" för Transportstyrelsen.

#13
2014-03-13 22:11

Hur ofta ska denna fråga komma upp... Är folk dum i hela huvudet i detta land??

#14
2014-03-14 07:17

Min bil har inte "auto" och bara varselljus och inget bakljus, detta kör jag med på dagtid.
när det skymmer eller är lite disigt får jag göra mig det stora omaket att vrida en knapp åt höger och sätta på halvljus och bakljus, gud så jobbigt. (obs ironi).
Säger som Tjalle att om jag hittar en bil jag gillar och får ett bra pris på så köper jag den oavsett om den har auto eller inte.

#15
2014-03-15 01:44

På jobbilen har vi inte automatik. Då det speciellt sommartid är lurigt att veta när det är ljust och när det är mörkt gör vi som så att vi kör med skiten på hela tiden så kan ingen säga nåt ;)

#16
2014-03-15 10:31

@argotik
"Det är faktiskt inte vare sig dyrt eller bortkastat att använda sig av televisionen."
Vad menar du med det?
=> till VB; inför gärna Disqus som diskussionsplattform. Den är SÅ mycket bättre än den som ni använder just nu...

#17
2014-03-15 12:05

Jag föredrar att bakljus är släckta dagtid eftersom man uppfattar att någon bromsar mycket tydligare än om bakljusen är tända.

Dock så borde som någon tidigare nämnde är inte halvljus på borde inte instrumentbelysningen vara på vilket gör att man kommer slå på det när det blir mörkt. Eller införa lagkrav på autoläge

#18
2014-03-16 19:33

Peugeote-Pär, Jag håller med.
Ska det vara så förtvivlat svårt att förstå att man måste se och synas i trafiken??
Man ser dagligen idioter som bara har parkeringsljus tänt, även på kvällen.
T.o.m. bilar helt utan ljus tänt förekommer relativt ofta.

Det är för mig ofattbart att man riskerar eget och andras liv på detta sätt.

#19
2014-03-16 19:57

@mobe. Att det skulle vara en visuell fördel att bakljuset normalt är släckt för att bromsljuset skall uppmärksammas bättre är bara nonsens. Vi har separata bromsljus på bilarna sedan anno dazumal och dessa syns minst lika bra.
Värre är med nya bilar som släcker och tänder bakljus hela tiden för att automatiken uppfattar skillnader i ljusnivå. Det är bilar som bromsar i de flestas ögon. Därför bromsar man instinktivt in tills bakljuset slocknar eller snarare; tills man inser att bilen framför helt plötsligt bara tänt bakljuset och man har skapat en kö bakom.
Jag ser det varje dag framför Gnistängstunnelns norra ända. Kö framför tunnelmynningen, ingen bil i tunneln.

#20
2015-01-25 10:05

Hur jä##a svårt är det att vrida på ljuset och ha det på hela tiden. Släcks ju ändå på moderna bilar när man stänger av den
Tycker att det är bara dumt att åka utan bakljus syns ju mycket bättre tycker jag som yrkeschaufför (lastbil) och det är ju inte alltid den där sensorn hänger med om det ens finns på bilen. Ser dagligen mellan Skepplanda och mölndal på morgonen när det är kolsvart ute minst 10 bilar som inte har ljuset på. E ju för f#n som att leka rysk roulette. De ska vara lag på halvljus fram och BAK

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.