Nästa artikel
Intelligent Speed Assistance: Systemet som varnar vid fortkörning
Guide

Intelligent Speed Assistance: Systemet som varnar vid fortkörning

Publicerad 2024-01-24 12:00 (uppdaterad 2024-04-24 10:00)
Nya bilar måste varna när föraren kör för fort – det har EU bestämt. Systemet ska rädda liv, men kommer också med ett antal nackdelar.
Innehåll

Ett nytt system som varnar när föraren kör för fort har börjat dyka upp i nya bilar. Det kallas Intelligent Speed Assistance (ISA) och är ett krav från EU.

I den här artikeln berättar vi mer om hur ISA-systemet fungerar och hur reglerna ser ut.

Vad är Intelligent Speed Assistance?

ISA är ett system som varnar när föraren kör för fort

För att minska risken för trafikolyckor vill EU att bilföraren får en varning när hastighetsgränsen överskrids. Varningen försvinner efter en stund oavsett om föraren saktar ned eller fortsätter köra för fort – det är just när bilen passerar hastighetsgränsen som bilen varnar.

Går det fortfarande att köra för fort?

Ja, ISA innebär inte någon hastighetsspärr som gör det tekniskt omöjligt att köra för fort. Föraren kan precis som förut välja att köra över hastighetsgränsen, men så fort gränsen överskrids varnar bilen.

Kartdata och kamerabilder ligger till grund för att bilen ska veta vilken hastighet som gäller. Foto: Fredrik Diits Vikström

Hur vet bilen om jag kör för fort?

Nya bilar har i flera år haft skyltavläsning för att kunna upptäcka exempelvis hastighetsskyltar vid sidan av vägen. I navigationssystemets kartdata finns också uppgifter om aktuell hastighetsgräns. Om det finns olika uppgifter om hastigheten i ISA-systemet är det alltid det som står på skylten som ”går före”.

Det här kan ställa till problem, vilket vi skrivit om tidigare. Systemet fungerar inte alltid som tänkt. Det kan i vissa fall upptäcka ”fel” hastighetsskylt – till exempel på en avtagsväg med mycket lägre hastighetsgräns, och kartdatan som finns i navigationssystemet är inte heller alltid uppdaterad.

Dessutom påverkas många nya bilar av smuts, slask och snö på sensorerna vilket ger nedsatt förmåga att upptäcka ”rätt” hastighetsgräns.

Går ISA att stänga av?

Ja, ISA-systemet brukar gå att stänga av i bilen, men hur enkelt det är varierar mellan olika bilmärken. Vissa har gjort det enkelt genom att införa en snabbknapp eller genväg, medan andra placerat inställningen långt ned i någon undermeny i infotainmentsystemet.

ISA aktiveras automatiskt varje gång bilen startar, så även om föraren stänger av systemet sätts det igång när bilen startas nästa gång.

Bilens kameror är beroende av bra sikt för att kunna avgöra hastighetsgränsen. Foto: Maria Dahlin

Måste alla bilar ha ISA?

Alla nya bilmodeller som lanseras inom EU måste ha ISA-systemet installerat från och med juli 2022. Men detta gäller alltså bara nya modeller, inte befintliga modeller som redan säljs.

Däremot måste alla bilar som säljs nya inom EU, oavsett när de lanserats, ha ISA-systemet installerat i juli 2024.

Bilar som redan rullar på vägarna och inte har ISA installerat påverkas inte.

Vilka är fördelarna med ISA?

Enligt EU-kommissionen är ISA ett stort steg för trafiksäkerhetsarbetet och har potential att ”dramatiskt” minska antalet trafikolyckor och dödsfall.

Fortkörning är en vanlig orsak till allvarliga bilolyckor, och om bilförarna uppmanas att hålla hastighetsgränsen räknar EU med att olyckorna kommer minska.

Forskning från bland annat Sverige har visat att bilförare kör långsammare med ISA installerat än utan.

Vilka är nackdelarna med ISA?

För den som bryter mot hastighetsgränsen blir det förstås irriterande med en varningssignal. Men även den som inte har för avsikt att köra för fort, men tillfälligt överskrider hastighetsgränsen under en kort period, blir varnad. Systemet är ofta känsligt och det räcker med 1–2 km/tim för fort i en nedförsbacke för att varningen ska aktiveras.

Den här typen av pip och varningar blir allt vanligare i nya bilar och det finns en risk att föraren slutar reagera även på viktiga säkerhetsvarningar. Vi Bilägares testförare har tidigare kritiserat systemet.

Om föraren blir irriterad och stänger av systemet helt gör det ingen nytta alls för trafiksäkerheten. Tvärt om – det kan i stället orsaka olyckor om föraren väljer att stänga av det på bilens pekskärm under körning.

ISA är alltså beroende av att bilen ”vet” vilken hastighet som gäller, och så är inte alltid fallet. Enligt både tyska organisationen ADAC och företaget Mobileye som levererar den här typen av system kan bilen ha fel hastighet inlagd i 5–10 procent av fallen.

Systemet är inte heller alltid så snabbt på att reagera på en höjd eller sänkt hastighetsgräns. Det kan ta ett antal hundra meter innan hastigheten ändras i bilen.

Så ska bilen varna

Biltillverkarna får själva välja vilken varning som ska skickas ut till föraren vid fortkörning.

  • 1. Stegrande ljudvarning
  • 2. Stegrande vibration
  • 3. Haptisk återkoppling som försiktigt ”skjuter tillbaka” gaspedalen
  • 4. Hastighetsbegränsning

De två sista alternativen innebär inte att bilen aldrig går att köra för fort. Föraren kan trycka ner gaspedalen hårdare för att köra fortare. Systemet ska gå att stänga av, men aktiveras igen när bilen stängs av och startas. Om det finns olika uppgifter om den aktuella hastighetsgränsen är det skyltarna vid vägen som har företräde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (48)

  • 2024-03-17 16:08 När kommer ett system för…
  • 2024-03-17 13:10 Nya Renault Scenic E-Tech…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.