Vi Bilägares forum

Design på tidningen Vi Bilägare

Design på tidningen Vi Bilägare

Jag tycker att den förändrade layouten på tidningen är rätt lyckad , redigt och lättläst. Innehållet, som alltid, sakligt och såvitt jag kan bedöma, opartiskt. Hur många tidningar kan skryta med att vara det?
Men. Gula "understrykningar" i texten!? Jag håller på att smälla av varje gång jag läser en artikel. Ska det strykas under något vill jag göra det själv! Det känns som när man lånat en bok på biblioteket och någon gjort markeringar i den.
Snälla, sluta med detta.
Jag kommer förstås ändå att fortsätta prenumerera på Sveriges bästa motortidning, men.......

Uppdaterat: 2012-02-16 17:49

Kommentarer

Björnove:
Kul att du gillar nya formgivningen. Apropå de gula markeringarna så kommer vi att använda dem lite mera sparsamt framöver.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-02-23 16:26

Fredrik.
Jag tycker att ni borde skippa dem helt, det är en vedervärdig grafisk design. Man undrar om det är en femåring ni satt som grafiker...

Återgå till Kursiv eller fetstil istället, dessa är mindre påträngande.

Men redaktionellt så är tidningen i toppklass,

Uppdaterat: 2012-03-10 13:49

Jag har skrivit lite om den nu inte läger så nya layouten i en kommentarsspalt.

Estetsiskt kan jag inte se någon som helst fördel med den nyare utformningen. Den känns inte heller "modernare" eller (värre) "trendigare".
Snarare uppfattar jag den som förenklad till något man lätt skulle slänga ihop i MS Word - som ju inte ens är ett grafiskt program typ MS Publisher (som väl är det enklaste).
Ni har dock haft den goda smaken att inte låta text gå in i bilderna. Något mer svårläst är svårt att tänka sig.

Överstrykningspenna är något jag aldrig använt och heller aldrig kommer att använda!
Varför ta ner kontrasten och göra texten mer svårläst? Dessutom ser det "billigt" ut.

Innehållets upplägg kan jag inte klaga på.
Där har det faktiskt skett en förbättring.
I biltesterna kan jag sakna att ljustesternas grafik blivit mindre, men det handlar förstås om utrymme till annat.

Ni anger ju nu åter kupé- och utrymmenas mått. Jag antar att de inte längre mäts upp på samma sätt som AutoGraph gjorde, utan med vanliga måttband.
Ni får gärna göra en genomgång av metoderna.
Sitt- och huvudhöjd är ju lite svårmätbara, eftersom olika människor sjunker olika djupt i sätet.
AutoGraph hade förresten en märklig mätning av benutrymmet i baksätet som missgynnade höga säten.

Uppdaterat: 2012-11-17 18:18
Roy J

Håller med här, tidningen är riktigt trevlig i utförandet men de gula överstrykningarna är en styggelse. Överstrykningarna verkar också ofta vara lite på måfå, det som är överstryket är ofta inget som är extra intressant. Sluta med överstrykningarna så kommer jag att vara helnöjd med tidningen.

Uppdaterat: 2012-11-18 12:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.