Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Glömde tillägga att det också finns "pansarglas"-skydd för dom flesta telefoner, det är faktiskt av glas så det borde inte repas så lätt. Har haft det på nån telefon tidigare, nackdelen var att skärmen blev liite okänsligare för inmatning och scrollande.

Uppdaterat: 2022-05-06 11:17

Tack L West =)

Uppdaterat: 2022-05-06 12:52

Efter 5 år med en Samsung S8 i jobbet var det dax för nytt.
Chefen ringde och sa iPhone, nej Android sa jag, han sa iPhone igen, efter upprepat oss 3-4 gånger sa han, Okej, Samsung. Nja, jag sa inte Samsung, jag sa Android "Jaja, jag köper Samsung.
Jag har ingen koll på generationerna, men den jag fick heter S23, så ny att det var svårt att hitta ett skal jag ville ha.

Hur som, jag skrattade gott i morse när vi fick telefonerna. Min nya kollega kan ingenting, chefen lever i Äppellandet.
Vi hade även med datorerna för att lägga in nya telefonvälxelsystemet, vanliga Windows datorer.
Varken fånen eller ifånen viste hur man fick till ett snabel A @ på en dator !!!
Innan nya chefen för typ 6-7 år sen bytte vi från Tele2 till Telia p.g.a mottagningen, den gamla chefen tröttnade på att vi ofta använde privattelefonerna i jobbet, vi gjorde ju det när Tele2 inte kunde leverera.
En kollega i Göteborg har ringt ofta senaste veckorna då de står på ett stort knepigt montage i Slöinge utanför Halmstad, inne på en produktionsanläggning.
Nyss ringde han upp på sitt privata nummer ??...Tele2 hade ingen mottagning där inne !!!

Uppdaterat: 2023-07-13 14:45

Jag gjorde tvärtom.
Efter att ha stått ut med Android i tre år gav jag upp och gick över till iPhone.
Efter ett halvår har jag lärt mig det mesta och vant mig och tycker numera att fånen är överlägsen Android.
Men det är min åsikt.
Jag var tvungen att lämna Telia, de hade lagt över för mycket av kapaciteten här på mobila bredbandet.
Efter att ha blivit pålurad 3 av en sådan där lösspringande gallerinasare och som gav mig åtskilligt med besvär för att bli av med, täckningen var sämre än Telia, har jag nu Telenor som funkar bra.

Uppdaterat: 2023-07-13 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det sägs att Tele 2 och Telia delar nät, alltså, har man Tele 2 bör man ha lika bra täckning.
Jag har nu efter några veckor konstaterat att så inte är fallet, eller så är Xiaomi lågpris en bättre telefon än en Samsung S23 ??
Sitter just nu i När på Gotland.
Samsungen med Tele 2 visar 1-2 staplar på 4G, Xiaomin med Telia 5 staplar på 5G.
Vi ska nu dessutom använda "Tele 2 växel" och ringa med en app, den funkar inte alls här, kopplar inte fram, jag gissar att den ringer över nätet, och den dåliga uppkopplingen stökar ??
Nu har jag semester så det saknar betydelse om den fungerar, men iaf.
Telefonsvararen verkar fungera iaf, för jag har fått 13 sms om missat samtal på 2 dagar, utan att telefonen ringt.
Blir kul efter semestern och se hur detta funkar i skarpt läge.

Uppdaterat: 2023-08-01 23:20

Jag har hört att det är Telenor och Tele 2 som delar mast.
Telia har sänkt effekten på mobilnätet på vissa områden till förmån för mobilt bredband.

Uppdaterat: 2023-08-02 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror det beror på vilka av näten som avses - man kan t ex dela 4G resp 5G med olika andra aktörer. Liksom tidigare 2G och 3G.

Uppdaterat: 2023-08-02 10:34

Vem som än sa att Tele2 och Telia "delar" nät hade nog inte helt koll på bitarna.

Tele2 har inte något hel-eget mobilnät, alla nät drivs i samarbeten med andra operatörer. Tele2 samarbetar med Telenor runt GSM, 4G samt 5G. De samarbetar också med Telia för 3G men 3G nätet håller mig veterligen på att avvecklas.

Jag har dels telenor på jobbtelefonen och sedan FELLO på mitt privata. FELLO är ett dotterbolag till Telia och använder sig därför av Telias nät som är oändligt mycket bättre på täckning än Telenor.

Uppdaterat: 2023-08-09 16:43

Där jag bor är Telia helt kass, man måste stå utomhus för att ha kontakt.
Jag trodde det bara var hos mig, men så fick jag se grannen stå utomhus mitt i smällkalla vintern och han hade inte heller täckning inomhus.
Nu har vi båda telenor och det funkar perfekt.

Uppdaterat: 2023-08-09 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske dags att lämna denna mycket gamla tråd om Windows Phone och starta en ny telefon-tråd....

Uppdaterat: 2023-08-09 19:39