Vi Bilägares forum

Tanklocklös påfyllning med skydd mot feltankning

Tanklocklös påfyllning med skydd mot feltankning

Detta har vi på vår bil, en V90.
Inget tanklock, däremot ett speciellt påfyllnignshål där man sedan en liten bit ner har ännu ett hål. Munstycket träs alltså genom två hål.
Detta skall vara skyddat mot feltankning står det i manualen.

Någon som:

1. Har någon finurlig idé och terori om HUR detta fungerar?

2. Någon som de facto faktiskt VET hur det fungerar?

Feltankning förefaller gälla oavsett bränsle, så har du diesel så kan du inte tanka bensin och har du bensin kan du inte tanka diesel. Enligt manualen i allafall.

Uppdaterat: 2018-02-15 12:17

Kommentarer

Jag är inte säker på att jag är expert på detta, men enligt min ringa uppfattning beror feltanknings skyddet bara på att fel munstycke inte passar och går att trycka igenom de båda fjäderbelastade locken.
Eftersom munstycket måste igenom två lock är det dubbel säkerhet mot att på något sätt kunna få ner fel munstycke.

Det är förmodligen samma system som på Insignia, det finns en bild på insidan Insignias lucka/lock som visar hur det fungerar och att det inte går att fylla på bensin om endast det yttre locket är öppet, det är två fjäderbelastade lock ett yttre och ännu ett nedanför detta som öppnar och stänger när man för munstycket upp och ner, i Insignia finns det också en tratt som man i nödfall kan använda om man måste använda en reservdunk.

"Feltankningsskyddet ser till att bränslepåfyllningsrörets
lucka bara kan öppnas med ett munstycke för rätt
bränsle eller en tratt för påfyllning i
nödsituationer."

Bild borttagen.

Detta är Insignia jag har ett minne av att det ska se lika ut på Volvo?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-15 14:04

Det påminner om det där ja.
Haken är ju bara att bensinmunstycke brukar vara mindre än diesel, så därför är det svårare att tanka diesel i bensin men lätt att tanka bensin i diesel.
Så hur har man löst denna bit, om det nu är skydd även för bensin i diesel?
Är det annan vinkel på munstyckena också?

Uppdaterat: 2018-02-15 14:55

Jaa, det måste vara någon ej känd detalj, jag har hört om hur det fungerar rent mekaniskt men inget om exakt varför man inte kan tanka fel utöver storleken på munstycket?

Uppdaterat: 2018-02-15 16:10

Kanske är någon konstruktion som bara öppnar det nedre påfyllningsröret om ett tillräckligt tjockt rör kommer ner? Typ flärpar på sidorna eller något, och ett mindre bensinrör kommer då inte att öppna.

Uppdaterat: 2018-02-15 16:12

Ford var tidigt ute med det.

https://www.youtube.com/watch?v=CVL_rA3Ziz4

Uppdaterat: 2018-02-15 16:22

Det stämmer, jag hittade just den förklaringen... " Skyddet består av en spärr i tankpåfyllningsröret, som hindrar att en tankpistol för bensin förs in i röret. Spärren frigörs bara av det grövre röret på den standardiserade typen av tankpistol för dieselbränsle."

BMW tycks ha varit tidiga med det 2009.

Uppdaterat: 2018-02-15 16:23

Snyggt jobbat! Nu återstår att hitta någon i genomskärning så man kan se exakt hur det är löst.

Uppdaterat: 2018-02-15 16:46

Det kommer öka bränslepspillet markant.
Har det på Forden, och det är svårt som tidigare att vrida munstycket uppåt för att hålla kvar sista dropparna i röret.

Uppdaterat: 2018-02-15 18:25

Jaså? Ingen skillnad här mot tidigare. Första hålet är nästan som ett vanligt hål utseendemässigt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-15 18:29

De flesta dieslar har väl feltankskydd idag? Och om ens bil inte har det så går det att montera efterhand, för detta är - märkligt nog - ett vanligt problem. Det sker ca 20 000 feltankningar om året i Sverige enligt försäkringsbolagen.

Här är några eftermonteringslösningar... Metoden att ha en spärr som öppnar sig först när det grövre röret från dieselpump sticks ner verkar vara den vanligaste och enklaste lösningen.
https://www.stoppafeltankning.se
https://www.if-sakerhet.se/feltankningssskydd-for-dieselbilar-solodiesel.html

Uppdaterat: 2018-02-15 18:30

På Forden går det trögt att stoppa in, dra ut munstycket, så det är svårt att dra ut sakta och vrida som man brukar.
Den har inte kanten utanför locket som på bild.

Uppdaterat: 2018-02-15 18:56

Håller med om att det tar ett tag innan man lärt sig tekniken på Ford diesel. Man måste först vinkla munstycket uppåt, släppa det (om man vill) , tanka och sedan vinkla det uppåt igen. Vinklar man inte uppåt får man inte ut munstycket. Den sista droppen får man ha lite tålamod och vänta ut men visst kan den hamna utanför ibland. Ingen avsiktlig liknelse med mänskliga organ.

Uppdaterat: 2018-02-16 14:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Rakt av "tanklösa" som tankar kansje inte borde kjöra bil?Då måste man ju tänka lite eller hur?

Uppdaterat: 2018-02-16 19:08

Många gånger har inte bensinstationerna uppdaterat deras,slangar "nozzlar" och annat som utveklingen och miljön kraver.Nyare moderna "nozzlar" i europa osv.har inte samma problem.Kostnader som senaste utrustning är nåt som saknas i sverige,det spiklas och sparas på det som krävs så att sedan slänga dom pengar på "död" investering.

Uppdaterat: 2018-02-16 19:14

På tal om tanklös...

https://www.youtube.com/watch?v=TfDO5u7K9og

Uppdaterat: 2018-02-16 19:35

Något som är intressant med alla som glömer sina munstycken är hur förvånansvärt många mackar det finns utan säkerhetskoppling på slangarna.

Uppdaterat: 2018-02-16 20:03