Koppla in extraljus

50 inlägg 0 nya
Koppla in extraljus

Tjena!

Mitt första inlägg på den här sidan. Låt mig börja med att säga absolut inte är någon duktig mekkare eller nånting, jag har bara konstigt nog PRECIS börjat intressera mig lite för bilar.

Jag har monterat upp "Fjärrljus 9", halogen" på min SAAB 9-5 LINEAR SEDAN 2.0 från 02. Jag har absolut NOLL koll på hur jag ska koppla in de med "Relä- och kabelsats för extraljus" också från Biltema.

HUR gör jag detta? Förklara gärna från att jag öppnar påsen till relän till att lysena skiner rejält!

Förklara också som att jag är 3 år.

Jättetacksam för hjälp
Mvh Jakob

Oteknisk, lär mig. Tack

Google vet och kan allt...

Om du nu inte blir hjälpt av ett kopplingsschema som följer med i 99 % av reläsatser, så måste jag säga att du ska ta hjälp av en granne eller kompis, som vet hur man gör.

SAIK FOR LIFE!

Diagram finns normalt på ett relay och innebär bara koppling nära och rundt batteri och ljuskälla på den sida batteriet är på.

Som vanligt rekommenderar jag TS att fråga på Saab Turbo clubs hemsida.
Där finns det större chans att få råd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[quote=Reinhard]Kolla här,köp kablaget.
http://saabdocs.com/Swedish/instructions/400131439se.pdf[/quote]

Du är en Gud!!

Oteknisk, lär mig. Tack

Tackar,svårt nybörjarprojekt så lycka till.

Ja där är ett bra exempel på hur jobbet ska göras helt perfekt.
Jag tror dock inte att många hemmapulare lägger ner så mycket jobb på en gammal Saab eller förresten vilken gammal bil som helst!

Ett enkelt sätt är att ta manöverströmmen till fjärrljusreläet direkt med en tjuv från helljuslampans sockel och matningen till reläet direkt från batteriets pluspol med en säkring direkt på ledningen.
Från reläets minusanslutning drar man en ledning in genom torpeden till en enkel strömbrytare som ansluter till jord.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Yes - saabnisses svar #9 var väl precis som man gjorde på den gamla "goda" tiden - innan bilarnas elsystem var avancerade "buss-system"...:)

Jag gjorde som i #9 på hustruns Dacia. Inga busstopp där...

Det går alldeles utmärkt att ta styrspänning från helljuset och styra ett relä även på nya bilar. Jag monterade en led-ramp på en Volvo V50 i går. Led-rampen var på 216W och märkt 9-30V. Den ger 216W vid 30V men endast 70W vid 14V. Jag har både mätt och räknat ut med Ohm lag och tyvärr stämmer det. Jag tror många känner sig lurade. Det är bra ljus även vid 14V.

Granit999

Granit999
En lysdiods ljusstyrka beror inte på spänningen så som en glödlampa.
Den beror på mänden ström som går igenom den
Och ljusflödet beskrivs inte i watt utan lumen
Däremot drar den mer ström Ampere vid lägre spänning och mindre vid högre
Är den märkt 216w är det troligen vid 12v dvs 18A och 7,2A om du skulle lyckas mata den med 30V
Men antalet lumen du får ut från rampen är det samma

Jag har monterat en led-ramp för två dagar sedan. Den skulle vara på 216W. När jag mätte upp den med en tång-amperemeter så visade den 5A vid 14V. 5*14=70W. Jag har också räknat ut med ohms lag. P=U*U/R R=24*24/216=2.66 ohm. Vid 14V. P=14*14/2.66=73W. Både den teoretiska uträkningen och mätning visar samma resultat. Den kan inte finnas någon möjlighet att den ger samma ljusstyrka på 12V och 24V. Eftersom det enda värde som är konstant är resistansen så drar lampan mindre ström vid lägre spänning. Lägre spänning=lägre ström= lägre effekt.

Granit999

Precis som jag också tänkt mig, Granit999. Det är väldigt motsägelsefullt att lägre spänning skulle ge högre ström.

Pi wrote:
Precis som jag också tänkt mig, Granit999. Det är väldigt motsägelsefullt att lägre spänning skulle ge högre ström.

Vill man få ut samma effekt så ökar strömmen på bekostnad av spänningen och tvärt om. Därav 15kV och tunna ledningar till järnvägen men tunnelbanan i Stockholm måste ha riktigt feta strömskenor till de 650V som används där.

Led rampen kan vara fejkmärkt (vanligt på kinasidor) eller så är det någonting lurt med hur elektroniken i rampen är funtad.

Har en lös ramp i garaget, ska kolla lite i morgon vad den dra vid olika spänning, och om ljusutbytet skiljer sig.

En lysdiod (LED) kräver en "driver" som håller spänningen konstant, annars skulle dom ganska fort brinna sönder vid överspänning. Att rampen är märkt säg 9-30 V matningsspänning betyder att rampen kan användas till både 12 och 24 V fordon. Drivern har som uppgift att "bränna bort" den överflödiga effekten som genereras av för hög matningsspänning. Sen finns det skillnader på dessa drivers vad gäller kvalitet och funktion.

Ok - om den är såpass avancerad att den på ett effektivt sätt själv anpassar LED-drivspänningen till den som krävs oavsett inspänningen (nåja - inom ett visst intervall) så visst kommer strömmen ifrån matningskällan att minska med högre inspänning men effekten lär nog öka en aning eftersom all omvandling skapar lite förluster. Men beroende på hur spänningsomvandlingen sker så kan det också resultera i en massa effektförluster vid högre inspänning vilket då visar sig i form av värme i dessa komponenter och hög effektförbrukning som inte visar sig i slutresultatet - d v s i detta fall i ljusstyrkan.

Tidigare sålde jag LED-drivers för hushåll/industrier/stridsvagnar och de kunde vara antingen "konstantströms" eller "konstantspännings". Jag skulle tro att bilvarianterna har den första typen eftersom lasten är känd. Då får man se till att spänningen in i utgångssteget går att styra så man kan mata med olika inspänningar.

Det är exakt som Pi skrev: "Men beroende på hur spänningsomvandlingen sker så kan det också resultera i en massa effektförluster vid högre inspänning vilket då visar sig i form av värme i dessa komponenter och hög effektförbrukning som inte visar sig i slutresultatet - d v s i detta fall i ljusstyrkan."

Edit: Just i detta fall vill säga.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.