Vi Bilägares forum

Fria ventiler

Fria ventiler

Det här tror jag kommer:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160725/allt-om-tekniken-med-fria-ventiler-fran-freevalve-och-koenigsegg/?page=5

Qoros tror de kan vara klara om tre år med en 1,6l bensinmotor som har samma verkningsgrad som en diesel, men med minimerade partikelutsläpp.

Uppdaterat: 2016-07-25 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

AMS har en artikel
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160725/allt-om-tekniken-med-fria-ventiler-fran-freevalve-och-koenigsegg/?page=5

Uppdaterat: 2016-07-25 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det korrekt att kanrem/-kedja utgår med dessa ventiler? Jag vill minnas att jag såg en artikel om detta någon annanstans (men kommer inte ihåg var). Det bör ses som en fördel också antar jag; en slitagedel mindre (men det kanske tillkommer andra?).

Uppdaterat: 2016-07-25 10:22

Min spontana reaktion är att man blandar elektronik, hydraulik och pneumatik och menar att det ska fungera länge. Blir det inte en väldigt störningskänslig konstruktion? EMC och partiklar i luft och olja borde kunna skapa problem.

Uppdaterat: 2016-07-25 11:20

Är ju något som Koeningsegg experimenterat med på nån gammal saab.

Fungerar tydligen riktigt bra, går att göra enklare konstruktion med magnetventiler också.

Hoppas någon skiter i att det är dyrt just nu och sätter det i produktion, behöver hända något nu, motorerna har ju haft mekanisk styrning av ventilerna i över 100 år...

https://www.youtube.com/watch?v=ppKy6Qp5pLU

Uppdaterat: 2016-07-25 11:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason. det är Koenigsegg som står bakom företaget Free Valve.

ToRy det finns inga kamaxlar och därför ingen kamdrift!
http://teknikensvarld.se/taggar/qoros/

Mäkinen, den kombinationen finns redan i nästan alla bilar i en eller annan form, det är klart att allt kan krångla (och gör det), men man slipper ju drivningen av kamaxlar och där har det ju varit några riktiga problem för några tillverkare.
Och till skillnad från om en kamrem går av förorsakar inte systemet med fria ventiler något motorras!

Uppdaterat: 2016-07-25 16:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill ju mena att det finns en risk för att en ventil blir stående halvöppen även med den här tekniken. Ingenjörsmässigt brukar jag föredra allt som är enligt KISS-regeln; Keep it simple, stupid!

Uppdaterat: 2016-07-25 18:33
L. Mäkinen skrev:

Jag vill ju mena att det finns en risk för att en ventil blir stående halvöppen även med den här tekniken. Ingenjörsmässigt brukar jag föredra allt som är enligt KISS-regeln; Keep it simple, stupid!

Men en ventil som blir stående öppen på en konv. kamaxelmotor t.ex. vid rembrott orsakar nästan alltid motorras.
Med den här tekniken blir det enligt artikeln endast ett märke i kolven!
Och kom ihåg att många moderna kamaxelmotorer är långt från enkla då de ofta har variabla öppningstider.

Uppdaterat: 2016-07-25 21:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med denna tekniken kan man ju få hur många motorer som helst i en, långa tider med lite lyft för bra fyllnadsgrad på låglast och mycket överlapp och vassa tider för varvande. Kan få en motor som drar från tomgång upp till 10.000 rpm i en linjär kurva.

Uppdaterat: 2016-07-25 23:42
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kul att det hamnar i ett bolag med många svenskar först!
Qoros alltså.

Uppdaterat: 2016-07-26 00:04

Vad har häntmed Qoros förresten? Ett tag var det nyheter om dom på ViB nästan varje dag, nu ingenting på jättelänge...

Uppdaterat: 2016-07-26 07:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

I videon som Lason länkar till ovan visas (c:a 1:30 in, och framåt) exempel med cylinderavstängning (6 resp 4 aktiva cylindrar). Som det ser ut så är det samma cylindrar som är avstängda hela tiden (i varje hel rotation av axeln). Med den här tekniken borde det finnas möjlighet att alternera vilka cylindrar som är avstängda (dock kanske inte alternering mellan varje cykel) -- för att undvika ojämnt slitage i motorn.

Hur är det med befintliga motorer med cylinderavstängning, t ex den VW/VAG kommer med nu -- är det alltid samma cylindrar (två st i det fallet) som är avstängda?

Uppdaterat: 2016-07-26 10:13

Sidoventiler = KISS

Uppdaterat: 2016-07-26 10:17

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/darfor-ska-man-byta-kamrem-i-tid
"Skulle ha gått till Specsavers!"
eller, det hade aldrig hänt med fria ventiler!

Uppdaterat: 2016-07-26 15:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre