Från momentomvandlare till lamellkoppling

123 inlägg 0 nya
Från momentomvandlare till lamellkoppling

Jag kör automat med momentomvandlare. Perfekt för att krypköra centimeter för centimeter. Hur klarar en automat med lamellkoppling sådana manövrer? Håller lamellerna? Någon som vet?

Gunnar L

Ja de med våtlamell håller, men är svårt att krypa lika mjukt som med en momentlåda. Har dock kört två passater och totalt 24000 mil så man lär sig hur den fungerar.

*Robban

Dom kan ju bli överhettade om man håller på för länge, speciellt om man drar tungt också. I instruktionsboken till min V70 med Powershift-låda står att vid kö körning ska man stanna helt och invänta en lucka innan man kör fram och stannar igen, eftersom att krypköra kan överhetta lådan... Blir den överhettad ska man stå still med motorn på tomgång tills den kylts ner. Överhettar man lådan ofta så är det väl ingen högoddsare att lamellernas liv förkortas...

Tack för svar! Bra att veta när det är dags att byta. Lite knepigt är det då det inte är så lätt att veta vilken typ av koppling de nya bilarna har - var man ska börja leta. Jag skulle helst fortsätta med momentomvandlare men de är inte så vanliga längre. Tipsa gärna om nya bilar i golfkassen med momentomvandlare!

Gunnar L

Tycker snarare det verkar som att momentomvandlare med lockup är påväg tillbaka mer o mer. Vilken bil är det du funderar på?

OK, Golfklass. Såg nu att du lagt till det. Utan att kolla tror jag att nyare Volvo V40 och BMW 1-serie har det.

Tror att Mazda har momentomvandlar-låda.

Gunnar Lindberg wrote:

Tipsa gärna om nya bilar i golfkassen med momentomvandlare!

Opel Astra. 1.4T 150hk, 1.6T 200hk, 1.6 CDTI 136hk. Alla med momentomvandlare.

Fast visst försöker dom flästa komma med automatisk koppling på växel låda. Alla andra varianter blir väl seg på vintern och kräver sin eller sina extra decilitrar när det är vinter kallt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Nä, en modern momentomvandlar låda drar inte mer än en manuell idag, bortsett från de första minutrarna när oljan är kall och då slirar den just för att värma upp oljan snabbt.

*Robban

Rutger Jönåker wrote:
Tycker snarare det verkar som att momentomvandlare med lockup är påväg tillbaka mer o mer. Vilken bil är det du funderar på?
OK, Golfklass. Såg nu att du lagt till det. Utan att kolla tror jag att nyare Volvo V40 och BMW 1-serie har det.

Volvo V40 årsmodell 2016 eller äldre har både Geartronic = momentomvandlare och PowerShift = dubbelkoppling.
Gäller årsmodell 2017 eller nyare Volvo har slutat tillverkat med PowerShift. Finns bara Geartronic i fortsättningen.
BMW 1 serien har momentomvandlare.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

EnannanRobban wrote:
Nä, en modern momentomvandlar låda drar inte mer än en manuell idag, bortsett från de första minutrarna när oljan är kall och då slirar den just för att värma upp oljan snabbt.

Nja, möjligt men finns ändå en nackdel. I stadskörning, kökörning, långsam körning så blir den törstigare än alternativ som inte har momentomvandlare.

Ytterst marginellt eftersom den låser upp även låga hastigheter idag

*Robban

Jag har kört en radda automater genom åren och tycker nog att jag har ganska god pejl på hur de uppför sig. Om jag får ranka dem efter hur bra jag tycker de är så blir det såhär: 3. CVT, 2. Momentomvandlare, 1. DCT.

Om nu TS är frågande inför DCT - varför inte provköra en?

Intressant att du rankar DCT nr 1 Audi!

Själv har jag inte kört dom nya automaterna med momentomvandlare så mycket men dom som kör dom brukar säga att dom är mycket nöjda på alla sätt.

Har vant mig vid CVT och gillar känsla av ständigt driv och mjukhet i alla lägen. Liksom låg förbrukning. Nackdel är förstås gummibandskänslan.

Automat för mig som Stockholmare med eviga köer, är att inte behöva röra gasen alls för att rulla med i kön, bara släppa lite på bromsen. Har aldrig kört nån dubbelkopplingslåda, men gissar att det inte går med en sådan ??

Rikard wrote:
Automat för mig som Stockholmare med eviga köer, är att inte behöva röra gasen alls för att rulla med i kön, bara släppa lite på bromsen. Har aldrig kört nån dubbelkopplingslåda, men gissar att det inte går med en sådan ??

Det går alldeles utmärkt. De flesta som dissar en DCT har aldrig kört en sådan. Skillnaden mot en momentomvandlare är hårfin i dessa lägen. Däremot ger en DCT en förfinad upplevelse när man "trycker på". Distinkt är väl ordet man kan referera till.

F.ö. så glömde jag nr 4 i inlägget ovan - Robotlådan. Elände är väl ordet man kan referera till;-)

Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!

Swemba wrote:
Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!

Sannolikt är det så - även om jag inte har någon erfarenhet av Volvos lådor. Noterar att det stoooor skillnad på den 7-växlade lådan i min MB och den 8-växlade i min DKW. Men det kan ju bero på skillnaden mellan 2005 och 2017.

Ja, nog är det skillnad på olika fabrikats lådor, så det går inte att säga att en viss typ är bäst. Min V70 med Powershiftlåda är ryckig i låg fart, men väl uppe i fart växlar den mjukt. Provade en ny Volvo med 8-vxl momentomvandlarlåda och blev besviken. Den ryckte i varenda växel, även uppe i landsvägsfart. Sa det till säljaren som sa att det förmodligen berodde på att tidigare förare kört hårt. Kanske kan det stämma... Men TS bör provköra resp. bilmärke och bilda sig en egen uppfattning. Har även provat VW Golf Alltrack och Tiguan med DSG-låda och blev imponerad över hur mjukt dom växlade! Inga ryck, ens i låg fart. Så jag förstår Audi A5 SB:s ranking utifrån denna provkörning. Annars tycker jag även om CVT-lådorna, om det är mjuk växling man är ute efter. Men har man känsligt motoröra kan det ju störa att motorvarvet inte följer hastighetsökningen. Inget som stör mig dock. Men är man ute efter sportig körning så är det inte första valet. CVT är komfortvalet. Men även dessa skiljer sig åt mellan olika fabrikat. Så provkör!

Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.

Gunnar L

Gunnar Lindberg wrote:
Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.

Vilket går utmärkt väl med en DCT.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!