Fart begränsare. Vad är det för skit.

61 inlägg 0 nya
Fart begränsare. Vad är det för skit.

Fart begränsare erbjuds på billigare utrustade bilar istället för möjlighet till adaptiv farthållare
Undrar om det är därrför man får tvärnita vid varje 50, 70 skyllt numera fast det är en km före korsningen eller vägarbetet eller så.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso, du har helt missförstått poängen med vad en fartbegränsare är. Jag har det på bägge mina bilar och det funkar mycket bra.

Poängen med "Lim" är att man ställer in den fart man avser vara den högsta man ska hålla (t.ex. 83 km/h på en 80-väg). Gasar man normalt, uppnår man inte högre fart än just 83 km/h. Släpper man gasen eller ger delgas så håller man just den fart man vill ha - så länge den är under - gissa vad - 83 km/h.

mso 1000: Har du kollat instruktionsboken? Tror den möjligheten finns även på din Octavia.

Perfekt i villaområden med mera, särskilt när man kombinerar det med skyltavläsning.
Koncentrera sig på ungar och folk och fä, och hastigheten är aldrig över 30. Och kommer en brant nedförsbacke behöver man inte bromsa, det sköter bilen. Och blir det 40 så gasar den på (om man då såklart gasar 'minst' 40), och så kommer 30 igen och då bromsar den ner till 30.

Audi A5 SB wrote:

Poängen med "Lim" är att man ställer in den fart man avser vara den högsta man ska hålla (t.ex. 83 km/h på en 80-väg). Gasar man normalt, uppnår man inte högre fart än just 83 km/h. Släpper man gasen eller ger delgas så håller man just den fart man vill ha - så länge den är under - gissa vad - 83 km/h.

Jag samma på min C5, men använder den aldrig.Trycker in farthållaren istället så behåller jag jämn (och rätt fart).

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Audi A5 SB wrote:
Poängen med "Lim" är att man ställer in den fart man avser vara den högsta man ska hålla (t.ex. 83 km/h på en 80-väg). Gasar man normalt, uppnår man inte högre fart än just 83 km/h. Släpper man gasen eller ger delgas så håller man just den fart man vill ha - så länge den är under - gissa vad - 83 km/h.
Jag samma på min C5, men använder den aldrig.Trycker in farthållaren istället så behåller jag jämn (och rätt fart).

Jag är farthållarfreak (den skall på så fort det är möjligt! Bilen kan hålla gasen - varför skall jag göra det då?) men när vi är inne i villaområden e.t.c. så är det till och med så inte ens jag använder farthållare många gånger. Där tycker jag fartbegränsaren verkligen kommer till sin rätt!

Har för mig fartbegränsare när jag ställer 88 km/h på färddator inställd efter skylt på 80 km/h.
Jag trycker gas oavsett gasläge exempel 50 och 75 % med samma fast jämn 88 km/h.
Omkörning ger automatisk höjs hastighet när gaspedalen är nästan full om ca 90% och sen när det är färdigt omkörning då släpp gas lite då ger tillbaka automatisk igen 88 km/h.
När det vill släpp gas då sjunka hastighet.
Slippa koncentrerar hastighet överskrider gör med bekvämt och tryggt att använda fartbegränsning, jag brukar varje dag.
Jag har farthållare speciellt när det är långresor och slipper att hålla gaspedal :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har haft funktionen i många bilar, men aldrig använt den. Vet inte vad den tillför.

Förstår inte heller riktigt funktionen eller snarare behovet av denna funktion. Använder för det mesta den adaptiva farthållaren och då behöver man inte heller oroa sig för att bilen kör "för fort" - under förutsättning att den är rätt inställd. Men det gäller ju även för fartbegränsaren.

L. Mäkinen wrote:
Jag har haft funktionen i många bilar, men aldrig använt den. Vet inte vad den tillför.

Det är en utmärkt funktion när man ligger i en "ryckig" kö. En adaptiv farthållare regerar sämre än en simpel människa.

Audi A5 SB wrote:
L. Mäkinen wrote:Jag har haft funktionen i många bilar, men aldrig använt den. Vet inte vad den tillför.
Det är en utmärkt funktion när man ligger i en "ryckig" kö. En adaptiv farthållare regerar sämre än en simpel människa.

Och?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Audi A5 SB wrote:L. Mäkinen wrote:Jag har haft funktionen i många bilar, men aldrig använt den. Vet inte vad den tillför.
Det är en utmärkt funktion när man ligger i en "ryckig" kö. En adaptiv farthållare regerar sämre än en simpel människa.

Och?

Jag har haft adaptiv farthållare och den är inte optimal i en "ryckig kö". Där kör jag själv bättre.

Fast är det en ryckig kö så lär den väl knappast överskrida hastighetsbegränsningen som gäller så jag ser fortfarande inte vad funktionen tillför - utöver en adaptiv farthållare.

Pi wrote:
Fast är det en ryckig kö så lär den väl knappast överskrida hastighetsbegränsningen som gäller så jag ser fortfarande inte vad funktionen tillför - utöver en adaptiv farthållare.

Jag lovar att jag som kommendör av min gaspedal har ett mycket bättre flyt i kökörning än valfri adaptiv farthållare. Blicken man har på fordonen längre fram i kön fixar en adaptiv farthållare inte. Där är jag såååå mycket bättre.

Det känns som en pryl/villor för mycket att pilla upp/ner och hålla reda på.
Använder skälv adaptiva till 80-90%
Kan hålla med om i tokryckiga stop/go köer kör jag bättre än adaptiva som Audi säger.

Men limit faktorn har jag svårt stt förstå.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag kan inte hålla med om att det är ryckigt i köer med farthållaren. Problemet är väl möjligen när man har för kort avstånd inställt. Fast i köer är det ganska ovanligt att man kan köra för fort.

Eftersom jag haft både och - jag valde bort adaptiv farthållare i min bil jag har idag. Det var ett aktivt val - bilen jag hade innan hade denna funktion men där kunde man inte välja bort just den adaptiva delen i menyn. Så nu har jag inte adaptiv farthållare - och är nöjd. Alla är vi olika...

Aldrig använt men det kunde vara kul om man kunde smygaktivera den på andra bilar. Särskilt vid omkörningar där den omkörda ger järnet.

Audi A5 SB håller med dig och jag är detsamma med dig att använda själv gaspedalen på kö körning och ger ryckfri :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pinjong +++ på den.
Skulle vara guld på 2+1 vägarna.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

pinjong wrote:
Aldrig använt men det kunde vara kul om man kunde smygaktivera den på andra bilar. Särskilt vid omkörningar där den omkörda ger järnet.

Äsch, det där har jag inga problem med. Jag vinner alltid;-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.