Vi Bilägares forum

Effektboxar är dom lagliga

Effektboxar är dom lagliga

Jag har försökt några gånger via Bilfrågan få svar om det är lagligt att köra med en effektbox inkopplad på allmän väg men dom frågorna fastnar i något filter för obekväma frågor. Man får ju inte ändra heltypsgodkända bilar ang avgasreningen,och då har jag svårt att förstå den massiva reklamen för effektboxar men det vill inte Vib svara på

Uppdaterat: 2018-07-29 09:46
hans.antnas

Kommentarer

Nej kort och gott!

Uppdaterat: 2018-07-29 09:53

Det är inte olagligt att trimma bilen, så därför kan man annonsera om det.
Däremot är det olagligt att trimma bilen och inte genomföra, och få godkänt på, en ny registreringsbesiktning om du vill köra med den på allmänna vägar.

https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/trimma-bilen-lagligt-med-bibehallen-garanti

Så trimma och kör på avlysta områden, men ta bort det om du kör bilen hem sedan.

Undantaget trim av biltillverkaren godkänd sort, likt Volvos Polestar.

Uppdaterat: 2018-07-29 09:54

Knappast lagliga men jag har aldrig hört nån skulle fått böter eller ens blivit underkänd vid besiktning. Men sk effektboxar har varierande effekt, ibland nästan ingen alls. Söker du mera effekt till bilen rekommenderar jag mappning av styrboxen, finns ju flera alternativ.

Uppdaterat: 2018-07-29 09:56

KCR skriver att man skall inte ha dom monterade vid besiktning och när man är på service för att garantierna kan upphöra att gälla

Uppdaterat: 2018-07-29 12:38
hans.antnas

När nybilsgaranti är slut då får ni att montera trimbox. När bilen går sönder ger ingen maskinskadegaranti när den är med trimbox!
Bättre låt den vara att inte ändra utan först auktoriserad från biltillverkare att godkänna om montering tillbehör trimsatser ingen annan pirater!

Uppdaterat: 2018-07-29 13:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Varför krångla till något som är superenkelt.

De enda lagliga är de som bilfabrikanterna själva säljer.

Risker:
1. Inga garantier
2. Ingen försäkring vid skador

Sedan är det väl inte många som på annat sätt blivit bestraffade...

Du kan möjligen få ett godkännande om bilen tar sig igenom omklassningssystemet men det torde vara dyrt.

Text från annan site:
Ja och nej. Trimningen i sig är laglig, men för att bilen ska få användas på allmän väg som vanlig personbil krävs en registreringsbesiktning av bilen. Vid registreringsbesiktningen måste man kunna visa att den höjda effekten inte innebär att motorn bryter mot avgaskraven samt att bilen tål den ökade effekten (bromsar, hjulupphängningar och så vidare). Sådana intyg får man endast av biltillverkaren. I praktiken innebär detta att bara originaltrimsatser för respektive biltillverkare kommer att godkännas. I dag är det framför allt Volvo (Polestar) och BMW (M Performance) som kan erbjuda originaltrimchip.

Uppdaterat: 2018-07-29 13:22

Det är olagligt ja, men sedan kan man ju diskutera hur allvarlig förseelsen är, hur lättupptäckt den är osv. Det sistnämnda krävs i princip en effektmätning i bänk för att bevisa, eller att polisen vid en olycka/flygande ska kunna gå in i motorns ecu och visa på ickelaglig programvara, eller om dom öppnar huven då och hittar en låda med typ KCR på.

Försäkringsmässigt så kan det också diskuteras. Trafikförsäkringen gäller alltid, motorskada kan bli värre, OM vissa kriterier finns. Om AC går sönder är det nog ingen som engegerar sig i att kolla om bilen trimmad. Däremot om något inträffar som den auktoriserade bilverkstaden omöjligtvis kan härleda till något annat än trimmad motor så blir det såklart svårare att förklara. Därför så erbjuder t.ex. Bsr särskilda försäkringar för detta ändamål som täcker motor och växellåda.

Och nej, jag tar inte ställning för eller emot, jag bara förklarar läget.
Innan flosklerna börjar hagla, betänk att allt som man gör med sin bil som ligger utanför helbilsgodkännandet är olagligt! Att öka effekten är bara en sak. Man man programera om bakljus som lyser konstant, eller stänga av start/stopp osv., sänka bilen med andra fjädrar, större hjul osv. Allt detta är egentligen olagligt.

Uppdaterat: 2018-07-29 15:50

Tack FXX för ett utförligt svar,det är väl dit jag har kommit, dom är ju inte billiga och behövs ju inte i vanlig trafik

Uppdaterat: 2018-08-04 20:06
hans.antnas

Har läst om flera BMW ägare som utrustat sina köra bilar med fultrim och fått diverse felkoder och mer allvarliga följder.
Är väl enklare att köpa en bil som redan har den effekt man önskar. Men man vänjer sig efter en dag. Bättre att provköra en effektstinn bil nån gång då och då. Eller ha två varav den ena är svag. Kör jag en dag med frugans I20 84hk sugmotor, ytterst körbar och fullt tillräckligt för normal körning, så blir Mazdan med 175hk och 420 Nm en riktig raket vid omkörningar :)
Och apropå garantier så hävdar min son, som säljer bla Hyundai med 5 års garanti, att alla garantier försvinner om du manipulerat bilen med en trimbox.

Uppdaterat: 2018-08-04 20:27

Klart att garantin försvinner om du har "trimmat" motorn utan att registreringsbesikta den och det ger inte Hyundai tillåtelse till.
Försäkringsbolagen överlåter det för dig att överbevisa att trimmningen inte gjorde så att det påverkade skadan, vilket är svårt.
Dock så trimbolagen en egen försäkring så dom täcker den risken men det kan bli tvister där.

Skulle vilja veta den biltillverkare som ger tillåtelse till att trimma bilen, förutom bmw och Volvo med deras egna trim.

Uppdaterat: 2018-08-05 08:31

Just "rostskyddsgarantin" var ett mycket dåligt exempel, XC90. Liksom om du dragit till med "Vagnskadegarantin" som inte heller är nån garanti utan en försäkring. De flesta fattar nog vad Guran avsåg med garanti i detta sammanhang och det var inte nåt av ovanstående. Men vill man missuppfatta för att kunna säga emot så kan man alltid...

Uppdaterat: 2018-08-05 09:41

Många garantier kan försvinna bla pga påverkan av fjädring och bromsning när du trimmar, dock inte rostskyddsgarantin. Så det var lite dåligt exempel.

Bästa försvar i en kommentar är inte att attackera. Har man fel så har man. Personligen så har jag lärt mig mycket i detta forum och lär mig mer och mer via era inlägg.

Uppdaterat: 2018-08-05 09:51

En biltillverkare som inte godkänt din trimning kommer att bortse från garantin när det gäller fjädring och bromsar eftersom det "kan" påverka bilen negativt vid trimning.
Enligt alla biltillverkare och det finstilta samt i Sverige så måste du registreringsbesikta bilen vid trimning.
Detta tillåter inga biltillverkare i dagsläget.
Ev kan det bli moment 22 där du måste bevisa att det inte kan påverka till 100% och det är omöjligt.

Att ändra däckstorlek extremt mycket vet jag inte om det påverkar garantin eller försäkring.
Att trimning gör det finns att läsa på om.

Annars kan man ringa och fråga en biltillverkare och se vad dom säger.

Uppdaterat: 2018-08-05 11:35

Klart att däcken gör saken värre för bromsar och fjädring... UTAN TVEKAN!

Sedan vore det ju roligt att montera in en effektbox, det skulle jag verkligen tycka!

EDIT
http://www.dieselkraft.se/Produkt/Skoda/Octavia+III/12144/

Uppdaterat: 2018-08-05 12:48

Egentligen är vagnskadegaranti ett missvisande ord. Vagnskadeförsäkring är bättre då det beskriver vad det faktiskt är: En försäkring.
Sedan finns ju såklart nybilagaranti, roatgaranti, lackgaranti etc. Det är garantier.

Uppdaterat: 2018-08-05 13:37

Voltade av vägen med min första Opel Kadett GSi 16v och då försökte Folksam där vagnskadan låg att bara byta kaross. Fast ingen plåt verkstad ville åta sig det arbetet. Fick en ny till slut, dock lagerbil utan några saker jag tagit som extra utrustning då den jag voltade med var beställd via GM vart jag jobbade.

Tycker än idag att det låter som ett stort jobb att flytta över allt från en kaross till en annan. Blir ju som att bygga en bil från början. Hade det verkligen lönat sig?

Uppdaterat: 2018-08-07 16:14
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.