Dsg-låda nollställa

74 inlägg 0 nya
Dsg-låda nollställa

Skall in med bilen på service. Funderar om jag skall be dom att nollställa DSG lådan då mitt körsätt med automat har ändrat sig detta året. Är det värt det för lådan och Förbrukningen skull?
Sann novice inom detta är jag *ler*

Som ny på Automat så måste jag fråga vad detta innebär. Jag vet inte vad just DSG betyder, men jag har en automat, så rent generellt, lär sig en automat hur man kör eller vadå?

Och nästa fråga, om den nu lär sig och du ändrar körsätt, ändrar den då inte om sig?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Hur då nollställa?
Tror inte att dom gör något för styrningen av lådan.
Och jag tror inte heller att din dsg låda ändrar parametrarna efter körstil om jag skall vara ärlig.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Är det inte där för man har olika lägen, Eco, Sport och Standard?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig

Patrik Österberg wrote:
Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig

Patrik jag har min första dsg och är faktiskt helnöjd med funktionen på min dsg7.
Om det du frågar vet jag inte utan bara tror.

Om du tycker eller något käns fel tycker jag du skall köra förbi och klaga och låta någon på vag verkstaden provköra.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Patrik Österberg wrote:
Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig

Bästa är väl att fråga verkstaden, här verkat ingen veta. Mina fyra senaste bilar med automat har varat adaptiva (anpassat sig efter körstil) men vet inte hur ”långt” minne dom har.

Jag tänker som Guran, moderna automatlådor är adaptiva, dvs dom anpassar sig efter hur man kör. Antar att DSG funkar på samma sätt. Så har du ändrat körstil så kommer lådan att anpassa sig efter det. Men om lådan "rycker, rasslar och annat" så låter det som nåt fel, som jag tycker du ska ta upp med verkstaden. DSG kan visserligen vara ryckiga ibland, men rassla ska dom inte göra. Vad "annat" är vet jag inte, men ta det med verkstaden.

Enligt vissa kommentarer så fungerar detta. Hade ändå kollat med verkstaden.

Patrik Österberg wrote:
Skall in med bilen på service. Funderar om jag skall be dom att nollställa DSG lådan då mitt körsätt med automat har ändrat sig detta året. Är det värt det för lådan och Förbrukningen skull?
Sann novice inom detta är jag *ler*

Adaptionen för körsätt är nog hyffsat begränsad, det räcker väl med kickdown för att den ska ändra sig i princip.
Den andra adaptionen är endast till för när man bytt en koppling eller mekatroniken så lådan ska lära sig draglägena osv.

Jag har ingen aning om min EAT8 låda anpassar sig eller inte, men vad skiljer en EAT8 mot DSG?

OM den anpassar sig så blir det svårt för den då jag kör väldigt olika. Ibland gasar jag på rejält, ibland kör jag väldigt lugnt och utan accelerationer.

- Peugeot 308 SW GT -2019

DSG är en ”manuell” växellåda med två kopplingar som växlar automatiskt. EAT8 är en traditionell automatlåda med momentomvandlare.

bejje wrote:
Jag har ingen aning om min EAT8 låda anpassar sig eller inte, men vad skiljer en EAT8 mot DSG?
OM den anpassar sig så blir det svårt för den då jag kör väldigt olika. Ibland gasar jag på rejält, ibland kör jag väldigt lugnt och utan accelerationer.

Om du kör sportigt med snabba accelerationer ligger den kvar i växlarna längre, ungefär som man slår på sportläge, vilket den kan fortsätta göra ett tag när du kör lugnt direkt efter, men anpassar sig ganska snabbt med att då växla upp snabbare.
Samma om man accelererar snabbt men inte fullföljer utan släpper efter lite, så fortsätter den att hålla kvar samma växel ett tag i väntan på att man ska fortsätta eller återuppta accelerationen vid t.ex. en avbruten omkörning, motorbromsning före sväng eller avtagsväg, för att den snabbare ska kunna accelerera igen utan onödig uppväxling. Alltså lite sportigare körning, men så kraftigt reagerar den inte vid lugnare körning med att hålla kvar växlarna..

Det är som jag upplever det i nya 508, men var lite så även i min förra 308 SW EAT6. EAT8 växlar dock ändå bättre, omärkligt sömlöst vid normal körning, även om jag inte kunde klaga på EAT6 heller.

Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.

Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.

Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.

FXX wrote:
Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.

Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.

Guran wrote:
FXX wrote:Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.

Vid normal körning ligger den inte kvar på växeln. " om när man tryckt till lite extra på gasen " som du skriver. Det är vad jag kallar jag adaptivitet, när den då håller sig längre kvar i den lägre växeln om man inte fullföljer, vilket är av ren säkerhet för vidare eller återupptagen acceleration. Något jag tror man förstår bättre vid lite längre erfarenhet av det och som jag tycker är helt perfekt, precis som det ska vara. Sen kan man visst ändå tycka lite olika om det.

ffodil wrote:
Guran wrote:FXX wrote:Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
Vid normal körning ligger den inte kvar på växeln. " om när man tryckt till lite extra på gasen " som du skriver. Det är vad jag kallar jag adaptivitet, när den då håller sig längre kvar i den lägre växeln om man inte fullföljer, vilket är av ren säkerhet för vidare eller återupptagen acceleration. Något jag tror man förstår bättre vid lite längre erfarenhet av det och som jag tycker är helt perfekt, precis som det ska vara. Sen kan man visst ändå tycka lite olika om det.

Med ”lite extra” så är det min normala körning vid en omkörning, full gas men inte kickdown.
Men som du skriver så vänjer man sig och anpassar sig till sin bils egenheter. Jag är ju van vid en diesel med bra vrid från låga varv så behovet av att ligga kvar på en låg växel är näst intill obefintligt, kraften finns där ändå. Och efter några timmars körning i Peugeoten så uppskattar man troligen finessen och lär sig moderera växlingarna med gaspedalen.

Oj oj vad mycket man kan lära sig. LÅDAN LÅTER BRA. Var bara ett exempel, rycker och rasslar.
Minnet är nog kort som ni beskriver. Får fråga på verkstaden om man kan få mer exakt information för att stilla nyfikenheten.

Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.

Rutger Jönåker wrote:
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.

Exakt så fungerar och beter sig en adaptiv växellåda. Den ändrar inte beteende på bara en kick down utan det krävs en längre stunda aktiv körning för att den skall minnas detta

Rutger Jönåker wrote:
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.

Så du menar att körmönstret ska sitta kvar i 20 min. för att det ska kallas adaptiv. Låter på din provkörning som det skulle vara väldigt obehagligt om minnet skulle sitta kvar så länge, vilket iaf. jag skulle tycka. Är det så att man vill det ska sitta kvar så länge får man väl använda sig av sportläge istället.
Hur snabbt lådan reagerar och minns körmönstret är så klart olika på olika låder men likväl adaptivt, om det är adaptivt och minns över huvud taget.
Vad man tycker är bra el. dåligt med hur en låda växlar är så klart väldigt olika och hur man vant sig vid hur den ska hanteras bäst.

Vid mjuk körning utan nämnvärd belastning växlar min upp/ner vid 1500 varv, något man varken kan höra el. känna, bara se på varvräknaren. För att växla vid 3000 varv får jag stå på en del och även då är det svårt att registrera, utom på varvräknaren.

Kick down är väl inget som man behöver använda sig av längre eftersom lådorna numera reagerar omedelbart, utan minsta fördröjning när den känner av en högre belastning som kräver lägre växel för att kunna accelerera fullt.
Förr fick man tvinga lådan att växla ner med sk. kick down för kunna accelerera fullt. Lika hemska var dom med att envisas att växla upp så fort man släppte efter lite på gasen, i tid och otid samt ofta på fel ställe, t.ex. vid avbruten el, väntande omkörning, vid inbromsning inför kurva/ sväng när bilen rullade lite lättare. Alltså kunde man inte utnyttja motorbromsningar och ha rätt växel i vid återupptagen acceleration. För att inte tala om den sega gummibandskänslan, som sammantaget gjorde att jag mycket hellre körde manuellt.
Dessa irriterande, trafikfarliga beteende med lådorna har man numera lyckats eliminera. Numera beter sig lådorna, växlar som dom ska, som man önskar överlag, mer el. mindre iaf.

Men som sagt är detta med hur man tycker en växellåda ska bete sig väldigt individuellt, hur man vant sig vid bilen osv. samt så klart då även svårt att beskriva för andra som tycker annorlunda efter sina erfarenheter.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.