Ctek MXS 10

9 inlägg 0 nya
Ctek MXS 10

Clas Ohlson fyllde år så jag fyndade en MXS 10 med 25 procent rabatt.

Harbour någon annan denna? Välkommen att dela erfarenheter.

Intryck hittills (den kom i dag):
Gedigen kluns. Temperatursensor medföljer, likaså laddklämmor och snabbkoppling samt förvaringspåse. Den obligatoriska säkerhetsklisterlappen får man klistra på själv om man vill ha annat språk än engelska.

Kan ladda vanliga samt AGM och, en riktigt smart finess:
Agerar batteri med upp till 10 A!
Kan nyttjas för att driva diverse 12V-prylar samt för att driva bilen under batteribyte så inget blir strömlöst.

Laddar med upp till 10 A, därav namnet.

Som vanligt med ctek så, sätt fast på batteriet, sätt i strömmen, välj typ av batteri.
Är temperatursensorn inkopplad anpassar den laddström efter temperatur.

Åtta olika nivåer av laddning vilka illustreras av lika många lysdioder. Det åttonde används enbart vid långladdning som en veteranbil som är parkerad över vintern (efter tio dagar fullt batteri går den in i pulsladdning).
Rekonditionering finns för trötta batterier.

Testat att fylla på i bilen och nu är föräldrarnas bil under påfyllnad.
IP65.

Intryckt hittills: Bra, kraftfull och mångsidig. Lysdioder är lite fjösiga dock.

Har haft en 7A i många år.
Lite kul var när vi ett år ställde vagnen på en camping, jag anslöt elen, började med tältet och allt annat runt vagnen, sambon fixade inne och gjorde mat, ja semestern var igång.
När allt packade ihop fick jag syn på att batteriet inte var inkopplat, vi hade kört på bara laddaren i flera veckor.
Att det blinkade lite i lamporna när man kör vattenpumpen var inget vi reagerade på, det gör det även med batteriet inkopplat, och beror väl mer på klena kablar.
Bra skit iaf, ett år hittade jag laddaren på en stubbe bredvid traktorn när snön smält, hade undrat hela vinter var den höll hus.

Har en m45 och en m100. M100 har också supply och recond. Provade recond på min gamla Mazda en gång där batteriet egentligen var dött men han fick igång det. Batteriet var tomt och det var säkert -10gr ute, det var tom. is i batteriet vill jag minnas. Laddaren ska tydligen växla strömmen så blyplattorna blir rena, ja jag minns inte hur det fungerar men han fick igång batteriet iaf.

Den lilla laddaren har agerat underhållsladdare ett par vintrar när jag inte tog ur batteriet i båten, samt i en grävare jag hade några år. Samt att den även klarar hojbatteriet vilket den stora inte gör. I denna har knappen där man väljer läge gått sönder, man får banka på den för att ändra läge.

Men generellt så verkar c-tek hålla riktigt bra kvalitet med intelligenta funktioner. Dock verkar deras produktutbud vara lite overkill. En normalbegåvad människa kan nog inte förstå skillnaden på alla deras laddare. Det känns lite väl komplicerat när det finns 10 olika laddare för att ladda ett bilbatteri och det inte verkar skilja så mycket på dom. Men men, good shit!

Nu testar vi på en bil som stått ett tag och var stenDÖD. Inte minsta gnutta glimma ljusstrimma ens.
Testar rekonditioneringsläget så får vi se om det går att väcka till liv.

Dött batteri. Brukar ta elsvetsen och punkt chocka några gånger och sedan tar det laddning.
Men alla sådana batterier är kass även om dom funkar så får man ofta bita i sura äpplet till slut.
Bilsäljar knep.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Njae inte nödvändigtvis. Min Mazda stod ute länge, orörd, säkert ett halvår, fjärdebilen. Skulle in med den i garaget mitt i vintern. Batteriet var dött. Men c-teken fick igång det. Jag hade säkert bilen i 2-3 år efter detta innan jag gav bort den med samma batteri, och den startade utan problem.

Liten uppdatering: Nu har den suttit några timmar. Befinner sig på steg 3 och laddaren är stekhet, så något händer i alla fall. Spännande det här =)
Kopplade loss batteriet från bilen innan jag började då jag är lite osäker på hur elektroniken känner för spänningar uppåt 15,8 volt.

Hur har det gått?

I dag såg jag att batteriet var fulladdat. Laddaren var varm så antagligen hade det skett nyligen.
Dock var dagen fylld av dop (i en av Sveriges äldsta kyrkor kan tilläggas - snart tusen år gammal!) så vidare undersökning samt startförsök får ske i morgon.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.