Automatisk helljusassistent

21 inlägg 0 nya
Automatisk helljusassistent

Jag undrar hur ni upplever automatisk helljusassistent på olika märken av bilar?

Jag testade det för första gången i helgen på min bil då jag gjorde en nattkörning på så där 50 mil.

Det jag noterade på min Peugeot var att det i det stora hela fungerade riktigt bra och var smidigt. D.v.s den bländade av i rätt tid vid möte och slog på ganska omgående igen efter mötet.

Men! Under vissa delar av resan så var det lite dimma, inte så mycket att det blev jobbigt med helljusen, men ändå dimma. Då fungerade det riktigt dåligt. Den bländade av så sent att bilar började blinka åt mig.

Något annat jag noterade var att när man nyss haft möte och ett kommande möte kommer längre fram med blotta ögat, så slår helljusen på igen eftersom den tycker det är för långt till nästa möte vilket kan få de mötande bilar att undra varför i helsike man slår på helljuset när man har möte om en stund igen.

Men som sagt, majoriteten av sträckan funkade det perfekt och var skönt att slippa tänka på att slå av och på helljuset, men det är långt ifrån perfekt.

- Peugeot 308 SW GT -2019

På Skoda tycker jag den slår på lite sent eftersom jag själv slår på när bilen knappt passerat, alltså väldigt tidigt.
I kurvor fungerar det utmärkt, back krön upp/ner fungerar det utmärkt också.
Dimma upplevde jag inte det problemet.
Raksträcka med långt emellan har jag inte upplevt problem.

Det problem jag upplevt är på E20 Norrgående Göteborg är att den slår av VÄLDIGT SENT. Det är dubbla mitträcke med mellanrum och hela lutande/småkurvig väg
Sensorn ser/känner av den andra bilen sent eller på ett dåligt sätt.

Det är ett hjälpmedel som jag tycker om.
Vi får inte glömma att mycket av dessa är assistaner och inget fungerande ersättande system.

Det fungerar i stort sett 100%-igt
Men jag begriper inte varför det skall ”dimra upp” när det slår på helljuset. Det ökar sakta styrkan på helljuset, men är väl för att ögonen skall vänja sig vid det skarpa helljuset.

Klockrent bra på min bil.
Har haft många 40-60 mils natt körningar i vinter och använder den 100%.
Vid vajer räcke i samband med krön och långtradare i krön kan man behöva blända av manuellt för att slippa en blinkning.

Stor skillnad mot 2016 då jag tyckte den var betydligt sämre.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Att den "dimmar upp" kanske kan bero på att man vill skona ljuskällorna ? Men det är bara en gissning...
mso 1000 - sen är väl inte det primära att du slipper en blinkning utan att den mötande faktiskt slipper bli bländad.

Pi
Skår man av automatiken och sköter det själv så är det av/på med full styrka.
Jag tror det är för att minska bländningen av det skarpa ljuset. Min Mazda betedde sig lika dant.

Pi wrote:
Att den "dimmar upp" kanske kan bero på att man vill skona ljuskällorna ? Men det är bara en gissning...
mso 1000 - sen är väl inte det primära att du slipper en blinkning utan att den mötande faktiskt slipper bli bländad.

Ja Pi det är därför man lär sig när man använder spaken som vanligt i förebyggande :)
På min bil dimrar den inte upp utan max på direkt men jag har ju separata enkla helljus strålkastare och inte kombinerade.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Pi wrote:Att den "dimmar upp" kanske kan bero på att man vill skona ljuskällorna ? Men det är bara en gissning...
mso 1000 - sen är väl inte det primära att du slipper en blinkning utan att den mötande faktiskt slipper bli bländad.
Ja Pi det är därför man lär sig när man använder spaken som vanligt i förebyggande :)
På min bil dimrar den inte upp utan max på direkt men jag har ju separata enkla helljus strålkastare och inte kombinerade.

Mazdan hade allt lyse via en lins + 1 för adaptiva lysena.
Mercedesen har separata reflektorer för helljus

Att en Led skulle ta skada av att gå från 0 till 100% direkt har jag mycket svårt att tro. Min Volvo tänder alla 4 helljus Led 100% direkt. Har också märkt av lite tveksam funktion där det sitter vajerräcke, och jag har ofta fått blinka på flera i vinter för att deras automatik ska slå ifrån.
Men den promillen av tiden som det fungerar halvtaskigt är en fis i dimman jämfört med hur suveränt det är i mörka kurviga skogen med ideligen möten. Automatik ihop med Led är nog topp 3 på listan över bra funktioner på min bil. Om ett halvår kanske jag jobbar inne i stan igen och då blir funktionen lika meningslös som fram till oktober förra året då jag i princip använde helljuset 3ggr om året.

Jag tycker helljusassistans är fantastiskt bra och skönt att ha, dock är detta ett område där Volvon var betydligt bättre än Teslan. På V90:n var det nästan aldrig jag behövde blända av själv, men Teslan är mycket sämre och jag har fått gå in manuellt flera ggr.

Jag hade en ny superb som hyrbil på en nattkörning i ca 90 mil och der var efter nyår.

Det var en l&k med bästa variabla afs eller vad det heter.
Väldigt bra men fruktansvärt ovant Första tio milen då blåa lampan lyser hela tiden och heljuset på hela tiden vid möte.
Det var första gången med afsl automatik och fingret ville på spaken hela vid möte.

Jag är fortfarande imponerad av det man såg när ljusbilden ändras på heljuset och lyser ner i diket på båda sidorna istället för att blända mötet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Hittills bara positiv erfarenhet av helljusassistans på 508 som fungera helt utan anmärkning, slår på/av i exakt rätt ögonblick, plus bra strålkastare.
En av sakerna som jag tycker gör bilkörandet mer avslappnad så uppmärksamheten förstärks på allt viktigt som händer i trafiken, så även bättre uppmärksamhet på om man har hel el. halvljus på, vilket så klart kan fallera även om det ännu inte gjort det.

Skulle tro att det är viktigt att hålla vindrutan framför kameran ren med regelbundna regnstopp-behandlingar typ clear wiew, så inte smuts, vattendroppar stör funktionen. Något jag alltid gör, så vet iofs. inte om det skulle fungera sämre utan clear wiew el. likn.

Det fungerar ypperligt utan behandling av rutan. Snarare att det blev något sämre med den smörjan på rutan.

Guran wrote:
Det fungerar ypperligt utan behandling av rutan. Snarare att det ev. blev något sämre med den smörjan på rutan.
Systemet är garanterat utvecklat för att rutan skall torkas av av torkarna utan någon behandling av rutan

Guran, möjligt det fungerar bra utan behandling, men kan omöjligt bli sämre med behandling för då blir rutan så ren som det är möjligt. Du skriver den smörjan och misstänker då att du inte använt det rätt, om du använt det, vilket det låter som. Blir där en fet yta som är svårt att torka bort är det på grund av upplöst trafikfilm och då måste man smörja på en gång till med ren trasa tills det blir helt klart.
Man skriver även i manual-rekommendationerna att rutan bör hållas ren framför kameran, men som sagt har inte testat utan.
Tycker även att det säger sig lite självt att om där t.ex. samlas vattendroppar som små prismor eller annat skit framför kameran så kan det störa för optimal funktion. Med t.ex. clear wiew blåser vattendroppar av direkt och där ska mycket till innan jag överhuvudtaget startar torkarna. Men återigen, kanske fungerar utmärkt även utan nån behandling, men då måste man iallafall starta vindrutetorkarna i tid och otid med eller utan helljusassistans..

Jag har nog använt det rätt.
Avfettad rengjord nypolerad bil. Två påstrykningar enligt den finstilta instruktionen och avtorkning med microfiberduk.
Rutan blåser ren med lite fartvind. Så medlet funkar som det skall, men automatiken missade en framförvarande vilket den annars inte gör. Men är ju så klart skillnad på torkad och avblåst ruta. Men inget som stör märkte bara skillnad till det något lite negativa

Men om det regnar så startar ju torkarna och håller rent framför ljussensorn.

FXX wrote:
Men om det regnar så startar ju torkarna och håller rent framför ljussensorn.

Jo då, men med Goja på rutan så behövs inte torkarna. Vattnet åker faktiskt bort av sig själv.
Körde för två veckor sedan 20 mil i mörker och regn. Inte mycket jag hade torkarna i gång. Bara när jag körde sakta, då missade automatiken en gång.

Men är det bara min bil som har problem i dimma? Funkade som sagt bra i klar sikt, men vid dimma så bländar den av väldigt sent så att folk börjar blinka åt en. Nu tror jag säkert att dom blinkar mest för att dom tycker jag har hellyset på länge snare än att dom faktiskt blir bländade, för man blir bländad mycket senare vid dimma.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Men är det bara min bil som har problem i dimma? Funkade som sagt bra i klar sikt, men vid dimma så bländar den av väldigt sent så att folk börjar blinka åt en. Nu tror jag säkert att dom blinkar mest för att dom tycker jag har hellyset på länge snare än att dom faktiskt blir bländade, för man blir bländad mycket senare vid dimma.

Typiskt franskt beteende :)
Visst bländar det av senare men sällan så det blinkas.

Jag kan ärligt säga att jag mins inte när jag körde i dimma sist.
Ja bytte till sommar rullarna i måndags :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.