AEB hade kunnat rädda liv, än en gång

143 inlägg 0 nya
AEB hade kunnat rädda liv, än en gång

Det finns de som anser att någon autobroms, det behöver man inte. Ty den som behöver det kan inte köra bil och bör inte ens sitta i en bil.

Så möts man av denna nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/bilist-korde-pa-folk-vid-copacabana/

Det finns en stor chans till att autobroms hade kunnat rädda liv och undvikit skador.

När skall AEB bli lagstandard, med minimikrav på hur bra den skall vara?

Ju förr desto bättre...

Xanthopteryx wrote:
Det finns de som anser att någon autobroms, det behöver man inte. Ty den som behöver det kan inte köra bil och bör inte ens sitta i en bil.
Så möts man av denna nyhet:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/bilist-korde-pa-folk-vid-copacabana/
Det finns en stor chans till att autobroms hade kunnat rädda liv och undvikit skador.
När skall AEB bli lagstandard, med minimikrav på hur bra den skall vara?
Ju förr desto bättre...

Ja dom som är teknikfientliga dom kommer alltid att oberopa att dom kör såå bra, så någon autobroms behövs definitivt inte. För se då skall man nog inte köra bil över huvudtaget, om man inte kan bromsa själv. osv. osv.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

+1 på christers inlägg.

Vilket oerhört smaklöst exempel, för att försöka höja sitt egna bilval och trampa på de som inte vill förlita sig till de systemen, när de kör bil.

Finns det något innanför pannbenet?

Alla är tyvärr inte lika perfekta bilförare som du, VolvoXC90. Och för denna majoritet så är nya tekniska hjälpmedel välkomna för att minska antalet olyckor och den skadeföljd som är ett resultat av de olyckor som trots allt händer. De flesta bilförare är faktiskt vanliga människor med de brister de flesta av oss har.

Visst är det smaklöst, att hävda att AEB inte behövs, när det de facto räddar liv och antagligen skulle kunnat rädda liv även denna gång.

Du litar ju på servostyrningen, servobromsarna, abs, antisladd och gud vet vad fanstyg som finns i din bil. Det går ju bra, eller hur?
Dags att ta nästa kliv nu - införa AEB med fotgängardetektering som standard.

Jag vill inte att min dotter blir ihjälkörd bara för att bilen i fråga inte har tekniken som skulle kunnat förhindra eller lindra olyckan.
Och jag vill inte köra ihjäl någon bara för att jag får en blackout, svimmar eller något annat inträffar, om nu tekniken finns för att minska risken för detta.

Det finns inga vettiga argument för att inte ha det i bilarna i dag, precis som ABS och antisladd och servostyrning och servobromsar och så vidare. Kostnaden är när som helst försumbar. Tekniken fungerar och blir dessutom bättre för var dag som går.

Pi wrote:
Alla är tyvärr inte lika perfekta bilförare som du, VolvoXC90. Och för denna majoritet så är nya tekniska hjälpmedel välkomna för att minska antalet olyckor och den skadeföljd som är ett resultat av de olyckor som trots allt händer. De flesta bilförare är faktiskt vanliga människor med de brister de flesta av oss har.

För att inte tala om de sjukdomsfall som inträffar på vägarna, och som leder till farliga situationer eller dödsfall.

Det har alltid varit samma sak...

4 WD, blaha blaha, jag kommer alltid fram med tvåhjulsdrift och då borde alla andra också göra det...

Servostyrning är för kärringar, en riktigt karl orkar ratta själv...

ABS är bara för de som.inte KAN bromsa och därmed borde de stanna hemma...

Intet nytt under solen med andra ord.

Man utgår ifrån sig själv som ofelbar bilförare och dömer andra därefter, eller som det också kallas, lex vib-forum...

Jag tycker inte 4wd riktigt hör hemma bland övrigt i tråden.

Ni ser bara så långt näsan räcker. När individer förväntar sig att alla bilar ska bromsa, så kliver de bara ut över gatan. Det blev fler skadade efter zebralagen.

Detta är iss samma sak.

Det är så fantastiskt att ni vill ha dessa på alla bilar, ska fungera i alla väder och ingen ska behöva betala för det. Nej vi ska få välja vilka tillbehör vi vill ha i våra bilar. Sedan är det roligt att ni horder skuttar ihop som en liten flock hyenor och kommer dragande med era moralpinnar i högsta hugg.

Tur att vi har er ute i trafiken. Alla vi andra busförare behöver ni hobbypoliser som visar oss hur man ska köra och hur fort och...

Nja VolvoXC90, alla är inte såna exceptionella förare som du så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få ute i trafiken.

Å sen så väljer folk i gemen hellre 20-tums fälgar än autobroms...

VolvoXC90 wrote:
Ni ser bara så långt näsan räcker. När individer förväntar sig att alla bilar ska bromsa, så kliver de bara ut över gatan. Det blev fler skadade efter zebralagen.
Detta är iss samma sak.
Det är så fantastiskt att ni vill ha dessa på alla bilar, ska fungera i alla väder och ingen ska behöva betala för det. Nej vi ska få välja vilka tillbehör vi vill ha i våra bilar. Sedan är det roligt att ni horder skuttar ihop som en liten flock hyenor och kommer dragande med era moralpinnar i högsta hugg.
Tur att vi har er ute i trafiken. Alla vi andra busförare behöver ni hobbypoliser som visar oss hur man ska köra och hur fort och...

Ingen har krävt att det "skall fungera" i alla väder. Men i de väder det fungerar, då hjälper det. Eller hur?

Väljer du bort ABS och anisladd och servostyrning och servobroms? Eller ojar du dig massor över att du måste betala för det?

Det blev fler skadade när man införde mobiltelefoner i var mans hand också.
Som tur är håller även det på att ändras. Från 1 februari i år så gäller handsfree och inget annat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6832428

Är det en medveten handling av dig VolvoXC90 att vara så otrevlig som möjligt ?

Kom tydligen över på fel sidan vägen. Där fanns en lastbil...
Ni har säkert hört om det men har ni sett bilen?

https://nwt.se/arjang/2018/01/19/personbil-och-lastbil-i-krock-pa

Skulle AEB hjälpt? Både på lastbil och personbil.
Skulle linjevarnare hjälpt?
Skulle något annat stödsystem hjälpt?
Självklart svårt att hitta svar på, särskilt nu innan utredningen klarlagt hela förloppet, men tankarna snurrar ju helt klart.

Fast mot rakt mötande trafik så hjälper väl inte AEB såvitt jag förstått. Även om det säkert kommer lösningar vad det lider.

Dags att tagga ner nu ”VolvoXC90” annars kan du bli tvungen att ta en paus härifrån.

Pi wrote:
Fast mot rakt mötande trafik så hjälper väl inte AEB såvitt jag förstått. Även om det säkert kommer lösningar vad det lider.

Om bilen väl kommit över på fel sida så finns det teknik för att försöka styra tillbaka. Går inte det så, märker bilen en förestående krock så bromsar den. Låt säga att lastbil och bil haft det, och båda bromsat från säg 90 till 70 så ökar chanserna dramatiskt.

X - fast jag tror att just den funktionen är svår att få att fungera OK rent praktiskt för det finns ju faktiskt väldigt många små och smala vägar så frågan är hur automatiken skall fungera för alla typer av vägar. Att aktivera bromsen för fordon som kommer in från sidan eller när man hastigt närmar sig ett fordon bakifrån är en sak men min gissning är att just frontalkollisions-scenariot är lite svårare att förutse. Men vad vet man om framtiden... Sen är det ju en väldigt lång period från det att tekniken finns i bilar som kan köpas till dess den finns i såpass många fordon att det börjar få effekt mera allmänt.

Finns det hyfsat synliga vägmarkeringar vet du hur du ligger på vägen. FInns inga vägmarkeringar, vet du ändå om du ligger till höger eller vänster. Radarn och kameran vet riktning och hastighet på mötande bil. Du vet riktning och hastighet på din bil. Du kan då räkna ut vad som kommer ske och om det är möjligt att hinna väja undan. Egentligen samma sak som att bromsa för upphinnande, förbipasserande cykel e.t.c.
Om allt värderas tillräckligt högt så varnar bilen först och om det blir oundvikligt så bromsar den.

Tekniken finns, den blir såklart bättre, men åter igen - sänkt hastighet med ynka 10-20 km/h i krockögonblicket gör Mycket Stor skillnad.

Volvo har ju börjat laborera med den tekniken och det finns nu på nya XC60 och det rullas nu ut till fler modeller (jag har fått det i vår V90 till exempel). Oncoming Lane Mitigation kallar de det. Andra tillverkare har säkert också börjat med liknande.

http://www.automobilemag.com/news/2018-volvo-xc60-arrives-self-steering-head-collision-avoidance/

Och sedan är det ju som såhär att tekniken har lååååångt kvar till att alltid fungera i alla lägen, men varje lindrad eller förhindrad olycka är en lindrad och en förhindrad olycka.

Ett exempel från verkligheten vad gäller teknikens hjälp (observera - hur bra förare man än må vara så händer sådant här ändå!)

"Actually had it work this morning. I have always had that nagging thought that it might not. This morning I was crossing a mini roundabout (going straight on) when this dipstick, although I suppose I can't really call him a dipstick as its a simple tool that does have a useful function, anyway this pillock came came onto the roundabout from my left at high speed and cut straight across the front of me. I did react but by the time I had got my foot off the accelerator and across to the brake the City Safety had operated and saved me from what would have probably a nasty t bone accident. Nice to know that it works. Makes a horrible noise though."

Ja det är nog dags att ta en paus från familjen här inne. Ser fram emot Deeds pekpinnar mot de övriga som förlöjligar I tråden... Misstänker att det inte lär ske, men jag har förstått att det är familjen som får säga vad de vill, oemotsagt.

VolvoXC90 wrote:
Ja det är nog dags att ta en paus från familjen här inne. Ser fram emot Deeds pekpinnar mot de övriga som förlöjligar I tråden... Misstänker att det inte lär ske, men jag har förstått att det är familjen som får säga vad de vill, oemotsagt.

Man kan säga sin åsikt VolvoXC90 utan att vara taskig och nedlåtande, även om det ibland är hårfint vad som är åsikt och personangrepp. Jag vet, för jag har varit avstängd p.g.a. ett personligt krig med en figur som har slutat skriva på detta forum sedan en tid tillbaka. Tack och lov!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.