adaptiv farthållare. Hur använder ni den och hur mycket ?

127 inlägg 0 nya
adaptiv farthållare. Hur använder ni den och hur mycket ?

Har sedan ett par år sedan adaptiv farthållare och det är det bästa som finns i en bil har jag lärt mig.
Jag använder den till 80-90% av all körning.
All landsvägs körning vinter som sommar om det inte är en väldigt krokig och halkigt väg avsnitt.
I stan så fort det är en raksträcka på 75 meter.
Vid hastighets växling tex från 50-70 eller 70-90 så duttar man upp eller ner den med långfingret.
Eftersom jag har eco mode läge på bilen så gasar den sakta upp till nämd fart som jag bestämt .
Justerar avståndet till framförvarande bil med långfingret beroende på väglag, trafik eller humör.
Ingen kickdown utan vill jag det skall öka snabbare vid hastighets växling så duttar jag med gasfoten tvärt.
Filbytes assistenten är perfekt då man bara viker ut blinkers så gasar den upp vid omkörning till inställd fart eller så trycker jag till gasen tvärt om det behövs.
Ibland kör jag i timmar utan att gasfoten är på gas pedalen utan man sitter lite i växlande lägen med fötterna.
Den har en avstressande funktion som jag inte trodde på först och har förmodligen reducerat mina fortkörnings böter en del.

Fattar inte att det är så många med nya fina dyra bilar som säger att den har jag knappt använt!! faktiskt ganska vanligt.
Lika dant med alla som har bilar med handsfree men sitter ändå med luren i örat, inte ovanligt det heller.
Ganska sjukt eller fungerar systemen så dåligt på en del bilar, kan det vara så?
På firmans nya ford pickis så måste man vrida tummen ur led för att använda funktionen! på ratten.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Används, liksom autopilot på större vägar.

Används på alla vägar - från 30 km/t och uppåt. Mycket avstressande inte minst på 2+1-vägar där hastigheten kan variera rätt mycket.

Jag har valt bort detta på nya A4:an. På A6:an funkade det mestadels bra, men var (för mig) störande i lite tätare trafik. När man kom ikapp i långtradare eller en Prius, så fick man antingen avaktivera farthållaren eller "gasa på" för att inte hamna i högerfilen permanent.

Som kökörningsassistent funkar den "så där". Luckan till framförvarande blir gärna lite för stor....

Dessutom fångade den av och till in bilar som var på avfarten på motorvägar - och bromsade då.

Nöjd nu;-)

Dessutom kan jag nu reglera farten med spaken i enstaka km/h. Förra vagnen kunde bara regleras med +/- 10 km/h.

Med min adaptiva kan man reglera både i 1 km/t-steg och 10 km/t-steg. Sen finns det ju 5 lägen att välja på avseende hur nära man kommer att ligga. Ser faktiskt inga uppenbara nackdelar.

Ja det ser man. Adaptiv farthållare är inte bara av godo. Häpp!
Efter Pi:s alla lyriska omdömen så får man ett objektivt svar som inte bara hyllar adaptiva farthållare utan man får Audi A5 SB:s kritik av systemet. Hmmm där fick jag något att tänka på som satt upp adaptiv farthållare som prio ett på nästa bil som jag skall köpa. Man blir aldrig fullärd och man skall vara kritisk "hele thinn" som östgöten sa.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag har provat Adaptiv på en manuellt växlat hyrbil och fann att jag sällan kunde njuta av finessen. Tänkte att med automat skulle det nog vara bättre.
Min egen bil, som är av samma fabrikat som Audi A5 SB´s men åtskilliga år äldre, min bil är av årsmodell -11 saknas adaptiv men det går att välja 1 km/t upp/ner eller alt 10 km/tim upp/ner på traditionella farthållaren.

Gillar inte adaptiv farthållare eller vanlig farthållare heller för den delen och har aldrig gjort.

För mycket "åka med" känsla tycker jag, känns också som att jag inte har full kontroll över bilen när den är aktiverad.

Sen kan man ju inte göra så mycket med högerbenet när farthållaren är på mer än att ha det framför gaspedalen, kunde man slänga upp det på instrumentbrädan så kanske...:-)

Jag använder alltid farthållare och har haft adaptiv i en vecka. Ställbar i steg om en km/h från 30 och uppåt. Underbart i köerna runt Stockholm även om jag själv reagerar tidigare på att bilarna börjar röra sig efter ett stillestånd.

Det var en avgörande faktor att vissa fabrikat inte skickade med adaptiv farthållare för 7,5 prisbasbelopp.

Passar utmärkt att använda tillsammans med att bilen håller sig mellan de vita linjerna på egen hand.

Ja, man får nog testa finessen själv och bilda sig sin egen uppfattning om det passar det egna körmönstret. Själv var jag lyrisk när jag fick min förra vagn, men jag kan inte säga att jag saknar finessen numera.

Jaså christer - ett lätt negativt omdöme betraktar du som objektivt. Nåja - vi har alla olika uppfattningar om vad som är "objektivt" resp "subjektivt". Dessutom har inte jag och Audi jämfört ACC på likadana bilar. Men Audi har helt rätt i att man skall testa själv och bilda sig en egen uppfattning. Personligen skulle jag dock inte byta bort min adaptiva mot en "vanlig".
F ö kör jag manuellt växlat och använder farthållaren flitigt. Men med automat blir det ännu bättre och bekvämare.

Första gången måste man ge den en chans och med tiden lär man sig uppskatta den.
Att det i bland blir fel som när framförvarande svänger av motorvägen är också en grej man lär sig att då duttar man den i standbye före bilen viker av eller så byter man till vänster fil. Som sagt man lär sig dess svagheter och parerar dessa före det händer.
Förr när man körde utan adaptiv så varje bil man hann upp var man tvungen att köra om och innan stockholm 60 mil senare så var man uppe i 160km/h. Numera med adaptiv så kan jag ligga mer avstressat på en lägre jämnare hastighet på nåt vis

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Kört med adaptiv farthållare på Volvo och Passat under ett antal år. Hade en annan lånebil under en period och insåg då att jag inte ville vara utan den, en vanlig farthållare behövs kopplas in och ut så mycket, vilket man inte inser när man kör med adaptiv, men som sagt, jag väljer inte gärna en bil utan nästa gång jag byter.
Till skillnad från Audis Audi så tycker jag att Volvos fungerar finfint i köer, visst, om man absolut vill köra med en lucka som ingen kan klämma sig in i så får man köra manuellt, men i vanligt rullande kö så går det fint att lägga en 1,5-2 sekunders lucka till framförvarande och rulla med tycker jag. Jag använder den jämt på landsväg, ibland i staden, då främst vid 30-sträckor, men då hade även en vanlig fungerat för då handlar det mest om att just hålla 30 men samtidigt kunna ha all fokus på det som händer runt ikring.
Lite som Mikael skriver så tycker jag att det är avstressande att köra med detta, jag blir mer planerande, fast visst händer det att man kommer ikapp någon som kör 5-10 under det man själv kör och utan att man tänker på det så ligger man där bakom och kör och utan att man märkt att man sänkt sin fart, men för all del, vad gör väl det.

*Robban

Som med allt annat så gäller det att lära sig hur den fungerar vilket säkert kan vara olika mellan olika bilmodeller. Om t ex en högersvängande bil sänker farten en aning och man själv inte vill detta så går det på min bil att "dutta" lite försiktigt på gaspedalen för då kopplas farthållaren ur - man behöver alltså inte avaktivera den om det bara gäller mindre fartsänkningar som man av nån anledning inte vill att ens egna bil skall göra. När man sen släpper gasen så är den automatiskt aktiv igen. Och kommer man ikapp ett långsamgående fordon på 2-filig väg så är det bara att slå igång vänsterblinkersen och påbörja omkörningen - då tar den inte heller hänsyn till avståndet till framförvarande fordon - i alla fall inom de gränser jag brukar tillämpa vid omkörningar.
Och generellt så håller jag helt med Robban och Mikael att man får en mycket mera avstressande körning. Men för den som har en sjuklig böjelse för att alltid ligga först i alla bilköer så är det helt klart ett onödigt val - om valet finns. Annars är det ju bara att undvika att använda den när andra bilar ligger i närheten.

Råkar ganska ofta ut för ett fenomen på trefiliga vägar med vajerräcken.

Jag ligger i 100 km/h på en 100-väg och när det går över från en- till tvåfiligt så kommer det någon som vill köra om, bara det att denne någon med allra största sannolikhet har sin farthållare inställd på 100 km/h plus moms, alltså ca: 110 km/h...

Med resultatet att omkörningen tar hela den tvåfiliga sträckan i anspråk och med lite tur så klaras omkörningen av utan att jag behöver lätta på gasen för att släppa förbi omköraren innan det går ihop till enfiligt igen.

Sedan ser man lite längre fram samma bil göra om samma procedur vid nästa tvåfiliga tillfälle, med en lång svans bilar på kö efter som aldrig kommer att kunna köra om just den bilen då den blockar varje omkörningsmöjlighet...

Utgår från att det är en person som kör med sin farthållare på, är den sen adaptiv så är det väl extra bekvämt att bara vrida på ratten och låta farthållaren sköta gaspådraget under omkörningen efter inställd hastighet utan att behöva röra några pedaler.

Kanske inte riktigt hur det är tänkt att farthållaren ska användas.

Pi wrote:
Jaså christer - ett lätt negativt omdöme betraktar du som objektivt. Nåja - vi har alla olika uppfattningar om vad som är "objektivt" resp "subjektivt". Dessutom har inte jag och Audi jämfört ACC på likadana bilar. Men Audi har helt rätt i att man skall testa själv och bilda sig en egen uppfattning. Personligen skulle jag dock inte byta bort min adaptiva mot en "vanlig".
F ö kör jag manuellt växlat och använder farthållaren flitigt. Men med automat blir det ännu bättre och bekvämare.

Objektivt eller subjektivt omdöme Pi vet i fan . Vad jag reagerade på var det första negativa omdömet av adaptiv farthållare jag någonsin läst. Jag var så naiv att jag inte trodde det fanns något negativt. Det var det jag ville försöka förmedla med min kommentar Pi, inte att jävlas med dig.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Med vanlig farthållare kan man ju gasa på och köra om och sedan är det bara att släppa gasen och låta farten gå tillbaka till den inställda. Hur fungerar det med adaptiv farthållare? får den fnatt då?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, fungerar lika. Så fort som jag lägger på gas manuellt så försvinner själva adaptiviteten.
På Volvo så kopplar den ut den adaptiva farthållaren om man kör manuellt mer än en minut i sträck, det har hänt mig någon gång på de år jag kört Volvo och det tog någon gång innan jag fattade varför meddelandet kom upp...

*Robban

Vid vägbyggen tycker jag det är både bra och dålig funktion på farthållaren på "min" Kia. Den sänker till samma hastighet som de övriga, men när vägen har några skarpa kurvor kan bilen få för sig att öka farten för att bilen framför tillfälligt är ur sikte.

Ett annat fenomen jag tycker mig notera är att folk gärna väljer att åka in framför mig i köer och inte andra bilister eftersom min lucka till framförvarande är något större även på kortaste avståndet. Egentligen inget problem, men det kanske kostar en framruta för mig så småningom.

Prestigelös wrote:
Råkar ganska ofta ut för ett fenomen på trefiliga vägar med vajerräcken.
Jag ligger i 100 km/h på en 100-väg och när det går över från en- till tvåfiligt så kommer det någon som vill köra om, bara det att denne någon med allra största sannolikhet har sin farthållare inställd på 100 km/h plus moms, alltså ca: 110 km/h...
Med resultatet att omkörningen tar hela den tvåfiliga sträckan i anspråk och med lite tur så klaras omkörningen av utan att jag behöver lätta på gasen för att släppa förbi omköraren innan det går ihop till enfiligt igen.
Sedan ser man lite längre fram samma bil göra om samma procedur vid nästa tvåfiliga tillfälle, med en lång svans bilar på kö efter som aldrig kommer att kunna köra om just den bilen då den blockar varje omkörningsmöjlighet...
Utgår från att det är en person som kör med sin farthållare på, är den sen adaptiv så är det väl extra bekvämt att bara vrida på ratten och låta farthållaren sköta gaspådraget under omkörningen efter inställd hastighet utan att behöva röra några pedaler.
Kanske inte riktigt hur det är tänkt att farthållaren ska användas.

Ja så kan det vara men jag tror oftast det är någon eco idiot som inte fattar att det är plattan i mattan i dessa situationerna.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.