Toyota corolla -99

37 inlägg 0 nya
Toyota corolla -99

Hej!
Jag ska köpa en Toyota Corolla -99 som gått 5900 mil i småland och stått förvarad i varmgarage om vintrarna innan. Vad jag kan se ser den inte ut att vara särskilt angripen av rost och den har haft regelbunden service, dock lite oklart vad för rostskyddsservice den fått. Jag kommer köra den på vintern i Stockholm med vårat härliga vägsalt så jag tänker att det kan vara på sin plats att rostskyddsbehandla den. Jag har letat runt lite men hittar mest gamla trådar. Så vad skulle ni rekommendera för behandling? Läst lite om linoljebehandling som verkar passa lite äldre bilar. Och finns det någon verkstad som utför behandlingar som ni kan rekommendera? Eller varna för?
Mvh
Persson

Även om bilen är en verklig lågmilare så är den trots allt snart 20 år gammal och skall du då använda den som bruksbil så är det nog bara att köra och inte kosta på den onödigt mycket.

Har bilen bara gått knappa 6K mil så anser jag att verkligen bilen är värd att rostskyddsbehandla. Kan du göra jobbet själv, antingen pensla eller spruta, så satsa på rå linolja. Ska du lämna in den till ett rostskyddsföretag så välj TUFF KOTE som jag personligen tycker är mycket bra. Det finns även en rostskyddare strax utanför Uppsala som många som kör veteranbilar och bilar som kräver lite extra noggrann rostskyddsbehandling vänder sig till.

Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Använd ALDRIG spillolja till rostskydd!
Linolja är ok, gärna förtunnad med 50% terpentin eller lacknafta, det ökar krypförmågan, annars är det bättre att kontakta något av företagen som levererar t.ex. Dinitrol, Tectyl och liknande, de är experter på rostskydd och har flera lämpliga produkter.
Men det är ett kladdgöra och man bör ha en bra lokal där man kan hållas om man ska göra det själv!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rå kallpressad linolja torde vara riktigt bra, så slipper du kemikalier.

Nåja, rå kallpressade linolja hör också till kemikalier, men den är inte framställd från fossila råvaror.
En av de bästa blandningarna är 50/50 trikloreten och rå linolja, den har väldigt goda penetrerande egenskaper, men tyvärr är den lite obehaglig i övrigt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja, vill du se det så så är ju även vatten en kemikalie. =)
Jag tänkte mer på gränsdragningen som SAOB använder sig av: Framställs kemiskt.
För övrigt intressant startämne för en ny tråd: Vad är en kemikalie! =)
Du som är inne lite i kemikaliespåret: Vet du var man kan få fatt i kloroform, diklormetan, dioxan, acetonitril, dikloretansyra eller 1,1,2-trikloretan?
Nej, det är inte så farligt som det låter =) - jag skall 'limma' PLA-plast (3D-utskrifter). Kloroform känns som en av de mindre otrevliga och kanske mer lättåtkomliga, eventuellt. Behöver inga mängder men kanske tiotalet ml i allafall.

saabnisse wrote:
Nåja, rå kallpressade linolja hör också till kemikalier, men den är inte framställd från fossila råvaror.
En av de bästa blandningarna är 50/50 trikloreten och rå linolja, den har väldigt goda penetrerande egenskaper, men tyvärr är den lite obehaglig i övrigt!
Använd ALDRIG trikloreten till rostskydd! Det finns bl a risk för förgiftning vid användning och är cancerframkallande, hormonstörande och miljöfarligt.

Trikloreten/ trikloretylen omfattas av ett nationellt förbud och får endast användas yrkesmässigt vid forskning och utveckling samt för analysarbete. Får ni ändå tag på detta synnerligen otrevliga ämne, så lämna in det på en återvinningsstation för farligt avfall, istället för att använda på bilen! Läs mer på https://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Klorerade-organiska-amnen/TRI/

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Xanthopteryx wrote:
Tja, vill du se det så så är ju även vatten en kemikalie. =)
Jag tänkte mer på gränsdragningen som SAOB använder sig av: Framställs kemiskt.
För övrigt intressant startämne för en ny tråd: Vad är en kemikalie! =)
Du som är inne lite i kemikaliespåret: Vet du var man kan få fatt i kloroform, diklormetan, dioxan, acetonitril, dikloretansyra eller 1,1,2-trikloretan?
Nej, det är inte så farligt som det låter =) - jag skall 'limma' PLA-plast (3D-utskrifter). Kloroform känns som en av de mindre otrevliga och kanske mer lättåtkomliga, eventuellt. Behöver inga mängder men kanske tiotalet ml i allafall.

Det är klart farliga kemikalier du letar efter och du kan läsa mer om en del av dem på https://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Klorerade-organiska-amnen/ (klicka på namnen i tabellen till höger)

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

John, trikloreten eller trikloretylen användes så sent som början av 1970-talet som kylvätska vid skärande bearbetning av vissa metaller.
Helt öppet!
Det fanns vissa personer som klagade över andningssvårigheter vid maskinerna och dessa ansågs pjoskiga!

Nu föreslog jag faktiskt inte att det skulle användas på bilen utan enbart att det gav linoljan bra krypegenskaper.
Den kan ersättas med terpentin, det blir nästan lika bra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det värt att rostskydda en 20 år gammal bil som tillverkats i miljontalsexemplar? Det blir väl knappast en samlar eller entusiastbil.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Detta kostar mer än det smakar, vinter bilar finns det gott om. Köp en ny när nuvarande rostat upp. Sedan tycker jag det är ett dåligt val när det kommer till corolla då den saknar anti-sladd system vilket gör den till en osäkrare vinterbil.

Stoor wrote:
Är det värt att rostskydda en 20 år gammal bil som tillverkats i miljontalsexemplar? Det blir väl knappast en samlar eller entusiastbil.

Det är just såna som man ska bevara. Ingen brydde ju sig om dem, och plötsligt finns det inga kvar.
Jämför med t.ex. Volvo 240, som numera kan kosta stora slantar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min Toyota Corolla -01 hade jag som andra ägare i tre år (såldes 2006). Bilen har nu gått 20 000 mil med den tredje ägaren, och något extra rostskydd gjordes inte av mig eller förste ägaren. Toyotas tillverkningskvalité och tillförlitlighet besannas...

Om inte tidigare ägare rostskyddat, så hade denna troligtvis inte funnits kvar: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Tercel_4X4_78089803.htm?ca=11&w=1

Bara 49000 mil, knappt inkörd ;)

40-talisten wrote:
Min Toyota Corolla -01 hade jag som andra ägare i tre år (såldes 2006). Bilen har nu gått 20 000 mil med den tredje ägaren, och något extra rostskydd gjordes inte av mig eller förste ägaren. Toyotas tillverkningskvalité och tillförlitlighet besannas...

Det var väl inte något bevis för någon typisk hög Toyotakvalitet, det kryllar ju av bilar från 2001....

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

40-talisten wrote:
Min Toyota Corolla -01 hade jag som andra ägare i tre år (såldes 2006). Bilen har nu gått 20 000 mil med den tredje ägaren, och något extra rostskydd gjordes inte av mig eller förste ägaren. Toyotas tillverkningskvalité och tillförlitlighet besannas...

Min svärmor har en -01 också som inte är rostskyddad men ser otroligt fin ut. Hon är förövrigt på väg hit på födelsedags kalas idag. Se om jag kan fota bilen och lägga in här till beskådan. Alltid ett godkänt besiktningsresultat för denna bil. Så var inte fallet när de hade Volvo som svärfar envisades med att köra, alltid något som behöver åtgärdas.......men de var ju bäst......;o) Känns ovant för svärmor att ha en bil som inte drabbas av fel i tid och otid numera, jo svärfar har gått ur tiden så han har inte fått uppleva detta.......

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Visst är det så, om svärmor tex valt en Toyota Corolla från 2010 så hamnar den bilen när den besiktigas 2016 först på tredje plats i besiktningsstatistiken över vilken bil som har minst fel och det är inte bäst ser man här.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1485257522/830e529783ddf88b38a5029279fdfeec/23892-Kov2010_M1_Kv16.pdf

TOYOTA KLARER SIG FAKTISK FINT ISÆR AURIS, RAV V 4 er vist noget specielt

Fanns det Corolla 2010 ? Vill minnas att i vart fall kombin fanns bara t o m 2007 och den slutsåldes på våren 2007 dessutom.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.