Rostiga spiralfjädra

11 inlägg 0 nya
Rostiga spiralfjädra

Hej,

Idag fick jag veta av en verkstad att mina spiralfjädra är rostiga och borde bytas. Han bad mig 2700:- för det. Jag har ringt till andra verkstäder och de sa att man brukar inte byta dem bara för de är rostiga. Hedin bil ville ha 7000:- för samma jobb. Ska jag byta dem i så fall eller försöker den första killen att lura mig bara? Hedin bil sa att de brukar vänta till fjädrana gå av men de ocså sa att det kan vara farligt.
Min bil är en ford focus från 2009.

Be honom motivera hur sannolikt det är att dom går av....
Eller invänta besiktning och låt dom fälla utlåtandet.

Sen brukar ju ett fjäderbrott för det mesta inte vara speciellt dramatiskt - det var som sagt inte speciellt ovanligt på bl a tyska bilar på 80-talet. Ett av mycket få fel på min dåvarande Jetta och då ersattes dom av svensktillverkade fjädrar - och på den tiden gjorde man ju såna jobb själv. Men följ duccedrivers råd - de verkar rimliga.

Har haft flera brustna fjädrar, vanlicast är att dom går av precis vid anliggningen till fjädertallriken, och då godkänner bilprovningen det ibland....
Dom går inte av pga rost det är ca 15 mm fjäderstål, rostar inte av, utan av utmattning....
Det är inte så att han menade fjädertallrikarna på fjäderbenet, dom brukar ibland rosta upp...
Men invänta besiktning, dom är opartiska....

Det är sällan det händer något. hade en Golf en gång där framfjädrarna brast, inte samtidigt men med 1 års mellanrum. Märkte det endast på att det hördes oljud när den brustna delen rörde sig, kollade och tog bort den brustna delen. Precis som ducce skriver så var det precis vid anliggningen till fjädertallriken och det var bara en mindre bit som gick av. Bara att köra lugnt och beställa tid för byte.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De gånger fjädrar brustit för mig har det också varit nedersta änden som brutits av. Då har jag märkt det genom att det skramlar när man kör. Den lilla biten fanns kvar i fjädertallriken.

Värre är det med en rostig fjädertallrik eftersom man helt tappar funktionen på fjädringen när den havererar och delarna kan skada däcket. Byta tallrikar kostar dock mer än enstaka tusenlappar eftersom de ofta är en del av stötdämparna.
Tyvärr verkar det som att alla inte har för vana att rensa fjädertallrikarna från smuts när de tvättar sina bilar.

På min fars clio gick fjädern av efter 100 mil långkörning och när han svänger in på avenyn i Göteborg går fjädern av och punkterat fram däcket med en smäll och tvärstopp. Bärgaren till verkstaden men snacka om tur i oturen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fjädrar på bilar byter man när bilprovningen anmärker eller påpekar. Thats it!
Rostiga o trasiga fjädertallrikar är ett annat och ett värre problem.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tror inte tallrikarna är sönderrostade på en -09 och att byta fjädrar för att dom är rostiga verkar vara mest kosmetiskt.
Ligg lågt tills det är dags för bilprovningen eller åk dit och prata med dem om du är orolig.
Bilprovningen är mer seriösa än de flesta verkstäder.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rosten kan göra så att det blir brottanvisningar, men
spola rent noga, låt torka ordentligt, sedan på med Dinitrol ML

eller så löper man en sådan duschflaska http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 klicka på recensionen för recept på häxblandingen som även finns i detta dokument: https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.