Lackskydd

23 inlägg 0 nya
Lackskydd

Jag brukar vanligtvis vaxa min bil två gånger per år men tänker nu istället beställa ett lackskydd och undrar vilket märke som är bäst? PPS, Ditec är väl störst men det finns mängder av andra mer okända märken också så jag undrar helt enkelt vilket skydd som håller längst?

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Har bara en erfarenhet.
På mina nya bilar sedan 2013 tror jag har jag strykit på sonax lackförsegling, ett kit med påförnings svamp ch polerduk.
Snabb bearbetat och hållbart , typ dyngan rinner av hela vintern vid tvätt.
Jag är henöjd och pris dryga 200:- och räcker till två behandlingar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mso:
Bra tips! Vet du / någon om vilket avfettningsmedel som förströr lackskydd allra mest. Alkaliskt dvs baskiskt eller kallavfettning? Jag vet att basiskavfettning löser främst upp trafikfilm, insekter etc medan kallavfettning löser upp tjära, vägsalt mm.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Stoor wrote:
Mso:
Bra tips! Vet du / någon om vilket avfettningsmedel som förströr lackskydd allra mest. Alkaliskt dvs baskiskt eller kallavfettning? Jag vet att basiskavfettning löser främst upp trafikfilm, insekter etc medan kallavfettning löser upp tjära, vägsalt mm.

Kör med ok natur hela vintern och på våren bruckar jag köra en eller två svängar med prick/asfalt bort avfettning.
Typ och funkar bra.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mso:
Jag brukar bara tvätta och aldrig avfetta min Avensis på vintern eftersom vaxet försvinner av avfattningen. Dock undrar jag om kall resp alkaliskavfettning skadar / bryter ned professionell lackskydd såsom Ditec, PPS etc?

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Stoor - men du kör väl inte många mil under vintern så behovet kanske inte är så stort. Lite annorlunda för oss som har betydligt längre körsträckor och tvingas köra där det saltas friskt.

Det stämmer att min bil inte körs mer än 300 - maximalt 500 mil per år men Toyotan blir lika utsatt för salteländet ändå. I Stockholmstrakten saltas vägarna så in i helvete mycket! Saltbilar borde vara förbjudna.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Stoor wrote:
Det stämmer att min bil inte körs mer än 300 - maximalt 500 mil per år men Toyotan blir lika utsatt för salteländet ändå. I Stockholmstrakten saltas vägarna så in i helvete mycket! Saltbilar borde vara förbjudna.

Så pass ändå, min rullar nog minst 1500 mil på vinter eländet ändå och nog behövs det lite avfettning emellanåt men det verkar lack förseglingen tåla.
För övrigt vaxar jag aldrig bilen numera när jag förseglar den var vår.;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Knappast att din bil utsätts för lika mycket salt-elände Stoor som de bilar gör som rullar +1500 mil/år.

Där har du faktiskt fel Pi! Min bil som körs kanske 150 mil på vinterhalvåret utsätts för precis lika mycket salt som den Volvotaxi som rullar 20 000 mil per år. Det fastnar väl inte nämnvärt mer salt mm på bilens sidor ju mer du kör eftersom det mesta saltet rinner ju av bilen. Så därför tänker jag för första gången kosta på Toyotan en lackskyddsbehandling av något slag tex Ditec, PPS etc.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Stoor wrote:
Där har du faktiskt fel Pi! Min bil som körs kanske 150 mil på vinterhalvåret utsätts för precis lika mycket salt som den Volvotaxi som rullar 20 000 mil per år. Det fastnar väl inte nämnvärt mer salt mm på bilens sidor ju mer du kör eftersom det mesta saltet rinner ju av bilen. Så därför tänker jag för första gången kosta på Toyotan en lackskyddsbehandling av något slag tex Ditec, PPS etc.

Jag tror faktiskt inte saltet är så himla mycket att bry sig om vad gäller just lacken.
Lack och salt är liksom ite kompatibla på det sättet. Dessutom
Däremot solen och dess UV-strålar - det sliter något enormt, och blästring från alla partiklar i luften, syra från fågelskit och insekter, surt regn med mera!
Och saltet sliter i sin tur på alla metalldelar som inte är behandlade med fetter, plast o.s.v.
Salt + fukt + syre = korrosion Lägg därtill strömmar av olika slag så blir saken än värre, både galvaniska och ickegalvaniska (likt i elektroniken från batteriet).
Vi som vistas mycket i Bohuslän har tämligen stor koll på saltets inverkan på allehanda prylar.
En blåsig dag blir fönstrena disiga av salt på bara någon halvtimme och bromsskivorna på bilen som vetter mot havet ser efter en dag ut som om bilen stått stilla flera veckor. Skrapar skönt när man rullar iväg...
Likaså på båten. Alla metalldelar som är obehandade korroderar något så inihelvete, så även det som i folkmun kallas rostfritt även om detta tar längre tid. Gelcoat, lack e.t.c. där är det det mekaniska slitaget och solen som står för eländet. Syns extra tydligt på delar nära vattenytan (som ju innehåller allsköns spänande ämnen och tyvärr även oljor och andra kemikalier) samt de mest solexponerade bitarna.
Det enda som händer här med lacken som utsätts för den salta vinden är att det blir tydliga saltavlagringar som lätt sköljes av vid första bästa nederbörd. Men metalldelar däremot...hujujuj... Varmgalvat räcker ibland inte ens en säsong i båten innan det börjar kärva och eller rosta. Och aluminiumårklykorna blir mer och mer tröga att få i. Verktygen som ligger inomhus rostar även de och jag har haft skruvbits som rostat med gravrost efter att ha vistats utomhus en torr stilla dag under staketarbeten.
Men lack, färg o.s.v. Saltpåverkan? Nej. Sol- och vinpåverkan? Definitivt! Även fönsterglasen blir etsade av vinden.

Xanth.. har nog ganska rätt här.
Däremot så 1500 mil vinter efter E4 kräver sina kemikalier innan den grova skit ytan och FLYGROSTEN på nedre delen av karossen som måste bort innan man lägger på vax eller lackförsegling på våren.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Stoor - en bil eller nåt annat som dagligen utsätts för "saltlösningen" och andra föroreningar torde absolut vara mera utsatt än en som står i garaget större tiden av året - som jag gissar att din Toyota gör som kanske bara går 300 mil/år. Så jag håller inte med dig. Under de få mil din bil rullar under vinterhalvåret är det ju inte ens säkert att den utsätts för nåt salt överhuvudtaget - det beror ju helt på väglaget de dagar du tar ut bilen.

Jag har inget svar på frågorna, men kan konstatera följande.
Min BMW är lackbehandlad hos Mr Cap årligen från ny -06 till -15.
Bilen har pendlat i Stockholms trafiken Bålsta-City, alltså motorväg och stadstrafik.
Idag står det 28" mil på mätaren.
Hur tidigare ägare tvättat/avfettat vet jag inte, men bilen är sanslöst fin i lacken.
Når jag frågat bekanta hur långt den gått, gissar alla på att bilen är en lågmilare.

En annan tanke. Jag har bara lack förseglat mina nya bilar en gång/år men aldrig vaxat.
Behöversn vaxa när man lack förseglar så ofta. Nån som vet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xanthopteryx, rostfritt stål i marin miljö klarar sig mycket bra från korrosiva angrepp om man valt rätt material och efterbehandlat på rätt sätt före bruk.
Al-legeringar är känsligare, det finns de som är väldigt stabila, men hållfasthetskrav kan vara en begränsning, men en mättad hårdanodisering kan ge ett gott skydd, men är inte så vackert och de får inte utsättas för galvanisk påverkan.
När det gäller lackskydd på bilen så är det effektivaste att först vaxa den rentvättade lackytan och sedan täcka bilen med bodyseal http://specialdeathcare.nl/bodyseal, eller likvärdigt.
Ser för jävligt ut, men det skyddar bra och går att tvätta bort med lacknafta, sedan är det bara att vaxa igen och sälja bilen.
Men jag har aldrig förstått varför man ska kosta på lackskydd. Man får inte tillbaka en krona när man säljer!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men jag har aldrig förstått varför man ska kosta på lackskydd. Man får inte tillbaka en krona när man säljer!
Pricis jag tror inte heller att man får tillbaka en krona.
Därför kör jag med sonax lackförsegling kit för typ 200.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

saabnisse wrote:
Xanthopteryx, rostfritt stål i marin miljö klarar sig mycket bra från korrosiva angrepp om man valt rätt material och efterbehandlat på rätt sätt före bruk.
Al-legeringar är känsligare, det finns de som är väldigt stabila, men hållfasthetskrav kan vara en begränsning, men en mättad hårdanodisering kan ge ett gott skydd, men är inte så vackert och de får inte utsättas för galvanisk påverkan.
När det gäller lackskydd på bilen så är det effektivaste att först vaxa den rentvättade lackytan och sedan täcka bilen med bodyseal http://specialdeathcare.nl/bodyseal, eller likvärdigt.
Ser för jävligt ut, men det skyddar bra och går att tvätta bort med lacknafta, sedan är det bara att vaxa igen och sälja bilen.
Men jag har aldrig förstått varför man ska kosta på lackskydd. Man får inte tillbaka en krona när man säljer!

Jotack, jag vet. VI är mycket väl insatta i vad som funkar och inte funkar.
Men jag kan meddela att även A4 korroderar, om än långsammare såklart. Handlar mest om kosmetiska saker (det blir brunfärgat helt enkelt). Egentligen är ju "rostfritt" vilseledande. Borde vara "Rosthärdigt" eller motsvarande.
Att använda något annat än A4 här nere om det skall vara beständigt är inte att tänka på. Utebelysning vi satte upp för tre år sedan, som skulle klara tuff miljö, var slut på två år. Fick en annan sort på garanti. Börjar bli härjad, efter ett år nu. Låskolven på insidan av dörren som vetter mot havet har börjat ärga. Det trycker på så pass så det tränger in i den minsta springa och därmed hamnar på insidan. Spikar på husfasaden rostar igenom färgen (bryna fläckar för var spik på en vitmålad fasad). Att bryggorna ens håller ihop är ett under, där även nästa problem tillkommit: Man får inte längre använda NTR-M vilket gör att bryggpålsarna ger upp efter ibland så pass lite som fem år. Tuff miljö helt klart.

Är det någon som fått tillbaka sina pengar som har bil........
Till lackskydd. Som jag haft på flera bilar så verkar det hittills att PPS verkar vara längst och bäst. Ändå provade jag keramiskt lackskydd Drop off på näst senaste bil, och det funkade okey. Nu har jag på nuvarande bil Sonax keramiskt lackskydd får vi se hur det funkar. Men hittills verkar PPS fungera bäst i längden, men beror också på hur lacken är på just den bil man lägger det på i grunden från början. Tror ju tex att en Lexus har en mer påkostad lack än säg en Mazda som jämförelse och det kanske gör att man upplever ett visst lackskydd som bättre om lacken är bättre från början. Fast själva lackskyddet inte är bättre, rätta mig gärna om jag har fel. Men så upplevde jag PPS lackskydd på min Lexus, om det sedan var lacken på Lexus som var bra eller lackskyddet PPS eller en kombination av båda som gjorde att jag upplevde det som bra. Någon som hängde med.....? ;o)

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Jag använder en lackörsegling från BBV (Bollnäs) som jag har lagt på när bilarna varit nya och det fungerar väldigt bra. Lätt att tvätta, "inget" skit fastnar, till och med insekter i fronten lossnar enkelt. På ny bil är det enkelt att lägga på, tvätta noga, torka bilen, lägg på med den medföljande svampen, låt torka, klart! Påläggningen tar 10 minuter max. Lägg på fler lager för mer glans och bättre hållbarhet.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Jag använder en lackörsegling från BBV (Bollnäs) som jag har lagt på när bilarna varit nya och det fungerar väldigt bra. Lätt att tvätta, "inget" skit fastnar, till och med insekter i fronten lossnar enkelt. På ny bil är det enkelt att lägga på, tvätta noga, torka bilen, lägg på med den medföljande svampen, låt torka, klart! Påläggningen tar 10 minuter max. Lägg på fler lager för mer glans och bättre hållbarhet.

Pricis, min erfarenhet också.
Lätt snabbt och enkelt på ny bil fast ett annat kit.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.