Lacka, Lackrebgöring & vaxpolish?

3 inlägg 0 nya
Lacka, Lackrebgöring & vaxpolish?

Tänlte fräsha till bilen lite och har lite frågor. Hade tänkt köpa lite bättringslack och bättra till lite rost. Har även införskaffat lsckrengöring + vaxpolish, mina fråga är hur jag ska lägga upp allt i vilken ordning? Och hur lång tid det tar ca? Är det något jag glömt och kan msn få en lite kort beskrivning på allt så jag inte glömmer något. Har ji tänkt slipa och lägga på lite rostskydd också. Tack!

Min personliga åsikt vad beträffar just rost är - först plåtrent, sedan kan man lägga på lämpligt preparat.

Slipa plåtrent. Pensla sedan på rå linolja och låt det torka några dagar. Kan du inte få plåtrent så pensla på fosforsyra. Fosforsyra finns att köpa i koncentrerad form i mycket välsorterade färgbutiker och kostar i 85% form ca drygt hundringen för 1 liter. Blanda den koncentrerade fosforsyran till ca 15% - 20%. Jo högre koncentration av fosforsyra ju snabbare resultat. OBS att fosforsyra fungerar alldeles utmärkt på rostiga ytor.
Fosforsyra finns i alla rostskyddsprodukter typ "rostätare", "rostomvandlare", "rostlösare" och "roststopp" med kostar en hundring för en knapp dl.

När du behandlat med fosforsyra se penslar du på rå linolja och låter det torka ordentligt vilket tar några dagar. Sedan lägger du på den vanliga lacken och klarlack som vanligt.

Detta med rost och rostskyddsbehandling är en hel vetenskap. Är det grövre rostskador på underrede exempelvis så går väl åsikterna isär vilket som är bäst om man inte kan få plåtrent - lägga på rostskyddsmedel och stänga in rosten eller rostskyddsbehandla. Finns väl dessvärre alldeles för lite forskning i ämnet för att ge ett klart svar på frågan.

Här är lite bilder från ett annat forum som visar fosforsyrans "magiska krafter".
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828

Musiksida för BEATLES-samlaren: http://beatles-rare-bootlegs.fanclub.rocks

Ja, på existerande ytrost i underrede är ju linoljan fin, luktar gott också. Jag brukar blanda den med ren motorolja och "blaska på", både invändigt och utvändigt.
Att köra på något som ger tjockare och hårdnande lager kan innebära att man istället stänger inne fukten. Och det är aldrig bra i längden...

När det gäller polering av lack, finns det inga genvägar. Arbete, arbete, och arbete är det som gäller. Och även lackeringar som ser fina ut vid första ögonkastet kan bli rejält mycket bättre av polering.
Se exempel:

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.