Beg bil, rost - säljaren hade lackat om

27 inlägg 0 nya
Beg bil, rost - säljaren hade lackat om

Köpte en begagnad Skoda för 140 000kr 2016 av en auktoriserad Skoda handlare. Bilen hade gått 5000 mil och i varudeklarationen var skicket normalt på allt - frid och fröjd i pappren.

Nu två år senare upptäckte jag rost och missfärg i skarv där bak mellan stötfångare i plast (?) och skärm i plåt - än så länge rör det sig om ett område på ca 3*10mm. En annan auktoriserad Skoda handlare kikade på det och konstaterade att stötfångare ligger emot skärm och därav lackskada. Inga tecken på yttre skada finns. De kunde även i systemen se att den auktoriserade och MRF-anslutna handlare som jag köpt bilen hos hade lackat om bilen där bak - jag är inte klar över om det skett någon krock tidigare eller så.

Jag blev i alla hänvisad dit jag köpt bilen och har nu vänt mig dit.

Vad kan jag vänta mig? Att jag själv får stå för skadan på 15000kr?

Du har väl fabriksgaranti kvar (gissningsvis) så det problemet borde väl vara lösbart.

Nej, bilen köptes begagnad och är äldre än tre år. Jag köpte den 2016.

Låter som konsumentköplagen blir tillämplig där. Du hade själ att tro att skicket var bättre. Ursprungsfel på varan och kanske falsk varudeklaration.

Ok - trodde det var en 2016 års modell. Är ÅF och Skoda inte intresserad av att ta tag i problemet ?

Jag avvaktar svar från återförsäljaren, det är en halvstor VAG-kedja. Utgår från att de är välvilliga och ärliga till att börja med, får ta det därifrån.

Är inte insatt i sånt här och vet inte vad jag kan förvänta mig - t.ex. om återförsäljaren kan ge mig ärlig information om bilens historia, vad de har gjort med bilen innan jag köpte den etc... Jag tycker väl att situationen känns lite misstänkt, t.ex. om bilen blivit påkörd bakifrån eller om de nu har lackerat om. stötfångaren bak innan jag köpte bilen och inte säger något eller noterar i varudeklarationen (men det är kanske normalt?).

Jag är också osäker på hur man gör om återförsäljaren och jag skulle vara oense. Jag kan ju inte bilar egentligen. Konsumentköplagen ser lite hoppfull ut. Konsumentrådgivare och ARN har jag läst lite om nu.

Finns väl många fallgropar här. Men ja - det kan ju faktiskt lösa sig bra också.

Du köpte en bil för två år sedan och har nu fått en liten rostfläck på en gammal bil. Är väl varken ovanligt eller märkligt att detta kan ske. Lättast är väl att fixa till den minimala rostfläcken. Rostomvandlare och ett lackstift. Fixt och klart, är väl inte ovanligt att passformen varierar lite så är inget konstigt.
Konstigt vore om du två år efter ett köp av en begagnad bil skulle få någon ersättning från handlaren.

Ja det är kanske normalt med rost på en bil modellår 2014 och som rullat i knappt 8000mil. Det är ju sånt jag inte har koll på, även om jag kanske trodde lite mer om det.

Problemet är väl att komma åt all rost i skarven, vilket nog inte går. Men det gör kanske inget, man håller det nere och det kanske inte växer så fort.

Försöker bara hitta en vettig tolkning av läget och åtgärd.

Jag tycker Inte det låter okej, särskitl om den har varit omlackad på den platsen tidigare utan att det står någonstans.

Vid minsta lilla tecken på rost, utom stenskott, så skulle jag bums byta bilen. Enklaste sättet att slippa oroa sig.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Xanthopteryx wrote:
Jag tycker Inte det låter okej, särskitl om den har varit omlackad på den platsen tidigare utan att det står någonstans.

Det står väl aldrig i en deklaration på en beg bil om handlaren har lackat om en repig plastkofångare för att fräscha upp säljobjektet.

VästgötaCalle wrote:
Ja det är kanske normalt med rost på en bil modellår 2014 och som rullat i knappt 8000mil. Det är ju sånt jag inte har koll på, även om jag kanske trodde lite mer om det.
Problemet är väl att komma åt all rost i skarven, vilket nog inte går. Men det gör kanske inget, man håller det nere och det kanske inte växer så fort.
Försöker bara hitta en vettig tolkning av läget och åtgärd.

Enklast är väl att försöka bända isär skarven lite med en plastskackel så att du kommer är att skrapa bort lös rost och färg. Lägga på rostomvandlare och efter ett dygn måla på med ett bättringsstift. Rostangreppet lär ju vara ytterst begränsat.

Nu talade vi ju om en plåt, som jag förstod det - kanske har det varit detta problem tidigare och man lackat om utan att åtgärdat grundproblemet att det skaver? Det skall ju ändå inte rosta i skarven mellan plast och plåt på en bil som är 4 år.

Jo, stötfångare ligger mot en skärmplåt och därav rost i skarv om jag fattade det rätt.

Vet inte så mycket om bilens historia än. Får se om det kommer fram något.

Det är väl lite grejen i detta för mig som nybörjare också - vilken information kan man förvänta sig att få (t.ex. om bilen lackerats om pga en smäll på stötfångaren) och vad har den informationen för betydelse i detta fallet. Det kanske är normalt, något jag får räkna med eller inte.

Att man lackar om stötfångare och motorhuvar på ganska nya begagnade bilar är väldigt vanligt och inget som man anger någonstans.
Kolla på en två år gammal bil i en bilhall så är oftast huven helt utan stenskott...
Stötfångarna är också för att få bort lite smårepor eller stenskott innan man rekondar och ställer den i hallen.
Men det skall ju inte ligga och skava så att den repar hål på lacken, oavsett.

*Robban

Tackar för svaren. Har väl lite bättre koll då på hur begagnade bilar lackeras, att stötfångare inte ska skava sönder lack och hur jag själv kan fixa det för en billig peng med stift.

Fortfarande lite osäker på om det är rimligt att tänka sig att någon avvikelse fanns redan när jag köpte bilen (får väl gissa att det är kört) och vilken typ av information om bilens historik hos återförsäljarens verkstad jag kan förvänta mig.

Men det får väl visa sig.

Kontakta konsumentvägledare om du har en sådan i din kommun.

Calle, klart att du skall påpeka detta, fast frågan är vad du har för möjligheter att få rätt på en bil som du köpt begagnad och sedan ägt i två år. Avvikelsen fanns troligen så vida du inte kört mot något som gjort att stötfångaren har kommit lite på sniskan och nu ligger mot lacken och skaver.

*Robban

Hade precis kontakt med återförsäljaren.

Det är en gammal lagning som gått upp kanske man kan säga. De tar på sig det hela och fixar till det.

Över förväntan.

Kollar sedan tidigare på bilbyte till en större MPV från nuvarande kombi, kanske bra läge efter att lacken fixats =)

Bra hanterat av aktuell ÅF - det skall dom ha all heder av !

Jo verkligen, de agerar schysst.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.