VWs avgasfusk och fixen man tog fram för det

98 inlägg 0 nya
VWs avgasfusk och fixen man tog fram för det

Teknikens Värld har gjort mätningar som fått uppmärksamhet globalt i världen och som andra bekräftar.

Det man upptäckt är också det som jag och andra spekulerat i, det fanns en stor anledning att VW fuskade.

Det man upptäckt är att VWs fix för att förbättra avgasrening gör att motorn tappar ork. Vilket bl.a. får till effekt av att föraren måste växla mer, automatlådan får växla mer och det kan öka slitage. Andra negativa effekter vad gäller hållbarhet finns möjligen också.

Man undrar också varför Vi bilägare är så tysta om detta, är väl viktig information för bilägare i en tidning som dessutom är så oehört fixerad vid VAG (VAG dominerar tidningen och vinner dom flesta tester). Exempelvis kan ju bilägare välja att avstå fix om det är en möjlighet.

Hej Vidstige, Vi Bilägare jobbar på en egen undersökning i ämnet. Att det tagit tid beror på att vi vill få så korrekta resultat som möjligt.

Webbredaktör, Vi Bilägare

"Teknikens Värld har gjort mätningar som fått uppmärksamhet globalt i världen"
Ja det måste verkligen vara något som får Hans Dieter Pötsch att darra!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ibland passar TVs slutsatser, ibland inte. Det beror nog på hur väl dom sammanfaller med ens egna...

Mycket bra Maria!

Minns jag fel eller fanns det inte redan en forumtråd om VWs avgasfusk?

L.Mäkinen, fanns flera men enklast tyckte jag att skapa en ny då det här var mest fokus på själva fixen.

Vw kanske borde kolla med PSA hur dom har klarat att få så pass bra värden, vintramparna får till tekniken då och då se bara på den tekniskt överlägsna gashydraulfjädringen som RR köpte in först av alla

hans.antnas

Idag har VW de bästa uppmätta resultaten av alla nya bilar så de har nog redan lärt sig, Volvo har tyvärr bland de sämsta.

Sämre mätvärden kanske är grunden till att t ex din V90 är såpass snål, junkers ?

Ett sätt att slippa VAG-dominans skulle kunna vara att låta bli att skapa trådar runt just VAG. Annars ser det ut just som en slags fixering. Bara en observation.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

pinjong, säg det till Vi bilägare som bl.a. svalt VAGs badge engineering (Skoda/Seat/VW) fullständigt. Själv är jag mest fascinerad av fenomenet och har prenumererat på tidningen över 15 år. Men det gör också att jag igen överväger att säga upp prenumerationen. Är bl.a. sjukt att VAG vinner nästan varje test i vad som ska vara Sveriges mest seriösa konsumentupplysningstidning för bilar (dessutom har den störst upplaga). Tidningen är inte direkt rolig i sig, billig tryck, enkel design etc. Så om inte konsumentupplysningen fungerar så finns inte mycket kvar. Och jag frågar mig själv varför jag hänger kvar, är väl en dåres hopp att nåt ska bli bättre med VIB. Egentligen har ju både Teknikens Värld och Auto Motor & Sport varit bättre på konsumentupplysning dom senaste åren, dessutom är dom tidningarna lite roligare och mer påkostade i övrigt. Men kanske är det helt enkelt så att läsarna av tidningen domineras av folk som kör VAG. Väl så men då kanske man borde vara tydligare med varför det stora fokuset på VAG i tidningen och kanske också upplysa bättre VAGs alla brister, inte ständigt bara lyfta allt som är bra med dom.

Ämnet för tråden är ju t.ex. verkligen nåt att djupdyka i för tidningen!

Men om du skall vara ärlig Vidstige så har VAG-märkena en inte oansenlig andel av den svenska bilmarknaden (ca: 27 % 1:a halvåret 2016) och är det nåt som säljs bra så brukar grejorna trots allt ha egenskaper som tilltalar många. Och bil väljer man inte för en enda egenskap - möjligen undantagandes om man väljer Toyota...:)

Det finns en lång tradition av VW i Sverige ända sedan "bubblan" och den håller i sig. Ofta har varit lättmeckade bilar (inte nu längre) och med en omfattande service och säljorganisation och ett stadigt högt andrahandsvärde det gör mycket. Men sista ordet är inte sagt om deras avgasfusk.,

Vidstige wrote:
Ämnet för tråden är ju t.ex. verkligen nåt att djupdyka i för tidningen!

Att just ViB måste djupdyka i detta som tvåa på bollen i Sverige efter TV känns inte särskilt spännande tycker jag. Ämnet som sådant är väl penetrerat av motor- och allmänjournalister världen över. I vår informationsövermättade tid känns det märkligt att sitta och vänta på att just en mediainstans tar upp ett visst ämne.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Pi, är väl din bild då av att andra märken skulle vara endimensionella, kan bara säga att du har fel. Sen att VAG är stora i Sverige, visst, men du har en helt annan procentsats i världen totalt. Och VAGs dominans i Sverige kan ändra sig i framtiden, jag tycker inte VAG förtjänar heller så stor dominans med tanke på att svenskar ofta prioriterar hög driftkvalitet och VAG definitivt inte varit ledande där, snarare en medelmåtta, vilket gör det hela ännu mer obegripligt.

pinjong, om jag nu prenumererar på just VIB så hade jag hoppats att få läsa det i den tidning jag prenumererar på istället för att behöva köpa andra. Ska du få mer detaljer måste du köpa tidningarna eller artiklarna. Vi bilägare inte minst har haft minst 100 artiklar om VWs avgasfusk, skulle nog säga att det varit den tidning som varit mest intresserad av det och rapporterat mest. Så rimligen bör man följa upp och göra det seriöst. Framförallt gäller min kritik att Vi bilägare varit så dåliga på att rapportera kvalitetsbrister hos VAG, där har andra tidningar varit mycket tydligare. Tidningen framstår då nästan som en säljtidning för VAG, låt vara oavsiktligt.

Vidstige wrote:
pinjong, om jag nu prenumererar på just VIB så hade jag hoppats att få läsa det i den tidning jag prenumererar på istället för att behöva köpa andra. Ska du få mer detaljer måste du köpa tidningarna eller artiklarna. Vi bilägare inte minst har haft minst 100 artiklar om VWs avgasfusk, skulle nog säga att det varit den tidning som varit mest intresserad av det och rapporterat mest. Så rimligen bör man följa upp och göra det seriöst. Framförallt gäller min kritik att Vi bilägare varit så dåliga på att rapportera kvalitetsbrister hos VAG, där har andra tidningar varit mycket tydligare. Tidningen framstår då nästan som en säljtidning för VAG, låt vara oavsiktligt.

Ja jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Du är uppenbarligen ointresserad av VAG men verkar ändå ha ett intresse av att ViB, för att du är prenumerant, måste skriva om dieselfusket.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Vi Bilägare borde nog byta namn till Vi Biltillverkare vilket bättre visar på vilken fot de egentligen står. Där andra publikationer kan vara lite tuffa ibland så stryker Vi Bilägare sina annonsörer medhårs... Läser sällan ViB av den anledningen.

Det går inte ihop att svenskar prioriterar "hög driftkvalitet" (vad det nu är), att VWs sådan är bristfällig och att samma svenskar köper dessa produkter. Prioriterar man en egenskap och köper en produkt med brister i det området borde man knappast köpa en produkt med samma egenskaper igen.

Jag tror att folk i allmänhet är nöjda med VAGs bilar och gärna köper fler.

Är väl inte så konstigt med mycket VAG i tidningen.
Med tanke på nyhetsflödet vad gäller nya modeller så ligger ju de flesta andra i lä.
Då är det ju ganska självklart att de testas ofta.
Konstigt vore väl annars.
Resultatet av testerna visar väl om inte annat att konkurrenterna får rycka upp sig.
Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst :-)

LeifV wrote:
Vi Bilägare borde nog byta namn till Vi Biltillverkare vilket bättre visar på vilken fot de egentligen står. Där andra publikationer kan vara lite tuffa ibland så stryker Vi Bilägare sina annonsörer medhårs... Läser sällan ViB av den anledningen.

Men tjata om hur dåliga VIB är det vill ni du och StoraStigen. Men är ni tvungna att läsa och reta er på VIB ?

Det är diesel som får världen att snurra!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!