Volvos nya ratt ologisk?

115 inlägg 0 nya
Volvos nya ratt ologisk?

I en tråd som handlar om sittåträng så får man höra att Volvos nya ratt är ologisk. Jag kan inte för min värld förstå vad som menas med det. När jag köpte min V90 så upplevde jag ratten som ”fattig” men numera uppskattar jag den rena ”clean” looken. Det gick väldigt snabbt att lära sig farthållaren och man behöver inte släppa blicken från vägen.

Vad tycker ni andra?

Av någon anledning kan jag inte lägga in bilder. X, kan du lägga in samma bild på ratten som i luftkors-tråden?

Nä, Volvoratten ser väl OK ut, jag läste funktionerna i den andra tråden, och jag gissar att man ser på nån meny vad man gör också.

Det hela handlar väl också lite om hur man normalt håller ratten, är man en "10 i 2" sitter knapparna klockrent.

Själv kör jag mest med vänsterhanden nertill på vänstra halvan, och gillar farthållaren på nya Forden skarpt. RES/CANCEL trycker man bakifrån, de andra med tummen.
Annars är vänster färddator/inställningar, tex värmare.
Höger radio/telefon, dock tycker jag att volym borde varit pil upp/ner, inte H/V som nu.
Allt man gör visas på displayen.

FD frun håller också med en hand som jag, hon använder inte farthållare, men är flitig användare av handsfreen, hon pratar aldrig direkt i telefonen när hon kör bil. Så i hennes fall är Suzukins ratt perfekt.



BMWn har en spak dold bakom ratten nere till vänster, tämligen värdelös.
På är upp, men när farthållaren är aktiverad är upp + och ner -, cancel är framåt och res bakåt. Det har hänt flera gånger att jag dragit i spaken för att slå av, och sen tryckt på bromsen, innan ljuset gick upp att den ska framåt, inte logiskt enligt mig.

Voilà

Rikard wrote:
Nä, Volvoratten ser väl OK ut, jag läste funktionerna i den andra tråden, och jag gissar att man ser på nån meny vad man gör också.
Det hela handlar väl också lite om hur man normalt håller ratten, är man en "10 i 2" sitter knapparna klockrent.
Själv kör jag mest med vänsterhanden nertill på vänstra halvan, och gillar farthållaren på nya Forden skarpt. RES/CANCEL trycker man bakifrån, de andra med tummen.
Annars är vänster färddator/inställningar, tex värmare.
Höger radio/telefon, dock tycker jag att volym borde varit pil upp/ner, inte H/V som nu.
Allt man gör visas på displayen.
FD frun håller också med en hand som jag, hon använder inte farthållare, men är flitig användare av handsfreen, hon pratar aldrig direkt i telefonen när hon kör bil. Så i hennes fall är Suzukins ratt perfekt.

Placeringen på forrden är inte riktigt helt med vad jag skulle önska men diggar starkt att den har tydliga förklaringar som dessutom är upplysta.

Deeds wrote:
I en tråd som handlar om sittåträng så får man höra att Volvos nya ratt är ologisk. Jag kan inte för min värld förstå vad som menas med det. När jag köpte min V90 så upplevde jag ratten som ”fattig” men numera uppskattar jag den rena ”clean” looken. Det gick väldigt snabbt att lära sig farthållaren och man behöver inte släppa blicken från vägen.
Vad tycker ni andra?

Instämmer till fullo - rent och prydligt, propert och inte störande.
Man har liksom funktionerna när man behöver de nästan hela tiden, och i kombination med röststyrningen så! Som i dag kom jag in i ett område med knaskass mottagning på DAB varpå jag petar på röstknappen och "FM-RADIO" och vips gick vi över på FM-radio (att den automagiskt skall byta över förefaller inte fungera som det skall vad jag märkt, i allafall inte när det hoppar hit och dit stup i ett och inte blir varken långa avbrott eller lång konsekvent mottagning).
RInger det - ja, då är det svara på högersidan. Lyssnar man på radio, då det är muta. Har någon inte fipplat klart bältet, då är det bekräfta. Är släpvagn på och man vill bekräfta meddelandet om saker osm är avstängda, ja, bekräfta igen. Pila upp eller ner ljudet, men när du vill "Spela Pippi Långstrump" och fem alternativ kommer upp - då är det pila upp eller ner i menyn. Byt kanal höger och vänster, eller byt låt nästan föregående, ellerjustera HUD ljusare/mörkare. Och så vidare.
Jag tycker att de har fått till en bra avvägning i att man vill ha några knappar, men inte för många, och inte för få.
Personligen hatar jag knapphysterin i många bilar. Fattar verkligen inte hur det är tänkt att man skall kunna hålla rätt på allt (när man dessutom trendigt, som Mercedes, gör knapparna högblanka i en högblank ram så blir det inte så mycket bättre).
Självklart finns alltid några småsaker man skulle vilja ändra på men upplever faktiskt inga större aber med instrumentpanel, reglage e.t.c.
Och att HUD enbart visar det du behöver veta NU är himla skönt!
Varför skall jag där behöva se att jag skall fortsätta rakt i tolv km till på motorvägen? Perfekt att den inte visar något förrän det är dags att börja fundera på åtgärd.

Nu kom vi in på lite ikring, men det är ju på något sätt en helhet. Allt skall lira ihop med varandra, och det märks att inte avdelning A gjort ratten, B spakarna, C instrumentpanelen, D mittpanelen och E har programmerat vad som händer där bakom utan att någon har talat med någon annan avdelning.
Man har verkligen fått ihop ett bra deam av designers, tekniker OCH icke desto mindre, humanister! för att få en bra och säker helhet som hanterar information on demand.

Inget fel på Volvoratten alls, funkar skitbra.

Till och med jag som kommer ifrån Opel tycker att Volvos ratt är exemplarisk på XC60:n Farthållare till vänster och röststyrning,radio,volym m.m m.m till höger. Kan inte bli bättre och ingen jävla spak bakom ratten att fumla med.

Det är diesel som får världen att snurra!

Deeds: av någon anledning går det inte att lägga in bild i det första inlägget man gör när man startar en tråd. Man måste skriva ett andra inlägg för att kunna lägga in bild. Skumt men sant.

Nu är jag inte van att köra såndär Volvoratt, men rent spontant tycker jag 10 knappar på ratten känns för många, och allt ska tryckas med tummarna.
Men, som sagt: en vanesak. Att andra trivs med det har jag inga problem med.

Jag förstår dock inte varför det ska "fumlas" bakom ratten, eller hur det kan vara "alldeles för komplicerat" att manövrera ljuset på blinkersspaken.
Miljoner människor klarar ju av det...till och med jag.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Deeds: av någon anledning går det inte att lägga in bild i det första inlägget man gör när man startar en tråd. Man måste skriva ett andra inlägg för att kunna lägga in bild. Skumt men sant.
Nu är jag inte van att köra såndär Volvoratt, men rent spontant tycker jag 10 knappar på ratten känns för många, och allt ska tryckas med tummarna.
Men, som sagt: en vanesak. Att andra trivs med det har jag inga problem med.
Jag förstår dock inte varför det ska "fumlas" bakom ratten, eller hur det kan vara "alldeles för komplicerat" att manövrera ljuset på blinkersspaken.
Miljoner människor klarar ju av det...till och med jag.

Definitivt inte komplicerat att manövrera ljuset på blinkerspaken. Man ställer det på Auto och så funkar det. :-p

hultarn wrote:
Deeds: av någon anledning går det inte att lägga in bild i det första inlägget man gör när man startar en tråd. Man måste skriva ett andra inlägg för att kunna lägga in bild. Skumt men sant.
Nu är jag inte van att köra såndär Volvoratt, men rent spontant tycker jag 10 knappar på ratten känns för många, och allt ska tryckas med tummarna.
Men, som sagt: en vanesak. Att andra trivs med det har jag inga problem med.
Jag förstår dock inte varför det ska "fumlas" bakom ratten, eller hur det kan vara "alldeles för komplicerat" att manövrera ljuset på blinkersspaken.
Miljoner människor klarar ju av det...till och med jag.

Angående antal knappar:
Jag tror man skall tänka såhär:
Avståndsknapparna, ja, de använder jag nästan aldrig. På med längsta avstånd och så är det bra.
Farthållaren, det är svårt att få till den med färre knappar, eftersom att det är tre fartstyrargrejer i ett. Normalt finns ju bara en - farthållare eller inte farthållare.
Du har fartbegränsare, farthållare (adaptiv) och pilot assist, och måste kunna växla enkelt emellan dessa. Särskilt de två sistnämnda. Därav pilknapparna höger och vänster. Du ligger med pilot assist och vill gå till vanlig adaptiv = pil vänster. Du ligger med adaptiv och vill ha pilot assist = höger (det är en meny med alternativen som dyker upp i skärmen om du glömmer vad som är vad). Sedan då gasa och minska samt av och på (tre knappar totalt).

Tror det är svårt att begränsa även höger sida - volym/välja upp och ner och höger och vänster, aktivera/välja, meny och så röststyrning.
Har klurat på om man kan ändra detta men vete fasen hur, om det inte skall vara en knapp man får trycka massor av gånger på för att gå runt ett antal val och det är omständligt och distraherande.

Har du någon bra idé på hur man kan minska ner antalet?
Notera även det kluriga med att knappen för att Öka avstånd sitter Nederst och knappen för Minska avstånd sitter Överst.
Instinktivt trycker du på nedåt - minska - bort - vill inte vara så nära den framför. Likaså, jag vill närmre - fram med dig! Alltså upp.

Beteendevetenskap är kul och intressant helt klart.

Ja vanor är kul. Jag åkte mest Opel o Japanskt i ungdomen, där man drar spaken för helljus mot sig, och sen gör samma sak för att blända av, och jag tycker än idag att det är avigt på bilar där man ska slå spaken framåt för helljus, och sen bakåt för halv igen.
Forden har en liten kul grej på den punkten, man kan blända av åt båda hållen.

Rikard wrote:
Ja vanor är kul. Jag åkte mest Opel o Japanskt i ungdomen, där man drar spaken för helljus mot sig, och sen gör samma sak för att blända av, och jag tycker än idag att det är avigt på bilar där man ska slå spaken framåt för helljus, och sen bakåt för halv igen.
Forden har en liten kul grej på den punkten, man kan blända av åt båda hållen.

På Vectran och Insignian kan du växla mellan hel och halvljus både framåt och bakåt med blinkersspaken. Då har jag lite svårare med elhandbromsen på Volvon. Opel lägg i handbromsen dra knappen uppåt(precis som den manuella spaken), däremot på Volvon tryck nedåt, hmm, och släpp handbromsen dra knappen uppåt eller kör iväg. ( OBS bilbältet måste vara påsatt). Blir hjärnsläpp ibland när man hoppar emellan bilarna.

Det är diesel som får världen att snurra!

christer - med bilbältet påsatt så behöver du väl aldrig röra elhandbroms-knappen om du har autohold - eller ? Behövs i alla fall inte på min Golf.

Tur att jag kör Audi, är allt jag behöver säga.

AudiS4 wrote:
Tur att jag kör Audi, är allt jag behöver säga.

Den gick väl inte att växla vettigt.
Men man kan inte få allt här i livet.

Jag drar mot mig för att koppla om till helljus. Jag drar mot mig för att blända av/koppla om till halvljus, om inte bilen är utrustad med aktivt helljus då bländar den av själv. Enkelt och bra. Behöver inte vara mer komplicerat än så. En och samma rörelse.

christer_1 wrote:
Rikard wrote:Ja vanor är kul. Jag åkte mest Opel o Japanskt i ungdomen, där man drar spaken för helljus mot sig, och sen gör samma sak för att blända av, och jag tycker än idag att det är avigt på bilar där man ska slå spaken framåt för helljus, och sen bakåt för halv igen.
Forden har en liten kul grej på den punkten, man kan blända av åt båda hållen.
På Vectran och Insignian kan du växla mellan hel och halvljus både framåt och bakåt med blinkersspaken. Då har jag lite svårare med elhandbromsen på Volvon. Opel lägg i handbromsen dra knappen uppåt(precis som den manuella spaken), däremot på Volvon tryck nedåt, hmm, och släpp handbromsen dra knappen uppåt eller kör iväg. ( OBS bilbältet måste vara påsatt). Blir hjärnsläpp ibland när man hoppar emellan bilarna.

Har jag inte tänkt på faktiskt, men så har jag automatik inställt. Du behöver aldrig röra den knappen då.

Noterade när jag körde till jobbet i morse att rattens utformning är riktigt genomtänkt kring ekrarna då det inte bara är ergonomi i åtanke med de nedåtsluttande ekrarna och uttagen för tummarna där ovanför utan att det också innebär att lyspinnen och blaskpinnen med dess olika knappar och knappsymboler syns mycket bra genom detta hålrum. Så har man glömt av sig lite med var man skall peta för till exempel dimljus så är det bara att tjuvkika.

Jag använder avståndsknapparna flitigt i min bil. Har jag längsta inställningen kommer jag inte lika nära bilen framför vid rödljus och kan blockera trafiken jäms med refuger i onödan.
I köer tenderar folk att nyttja området framför min bil om det blir "för långt". En del verkar tro att de kommer fram snabbare om de är närmre framförvarande.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.