Volvo XC60 B5 inscription -20

28 inlägg 0 nya
Volvo XC60 B5 inscription -20

Har varit tyssssst en tid och kommer bara sporadiskt att vara här men startar en tråd om Volvo XC60 B5. Jag har beställt en Volvo XC60 B5 Inscription med alla tillval inkl massagestolar, panoramataklucka, 360 graders kamera, ventilerade stolar mm mm. Bilen har sk mildhybridmotor alltså ett 48 volt batteri som ska stötta dieselmotorn vid start. Dock tror jag inte alls att detta ”trams” påverkar dieselförbrukningen nämnvärt men kanske någon förstå-sig-på-are här vet något om detta. Jag beställde Volvon den sista april och har fått besked från ”Min Volvo” siten att leverans sker v.40. Ändra färg etc kan dock göras till den 11/7-20 därefter låses den väl in i någon produktions pipeline i ytterligare två månader innan den produceras.

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Livet blir roligare när bilen går på el. Men jag önskar dig ändå grattis till en fin Volvo! :-)

Och färg ska en bil ha med, jag är tämligen förtjust i Volvos Fusion Red.

Power to the people

Grosser:
Fusion Red dvs vinrödmetallick är visst en riktigt snygg färg men tyvärr bleks just röda lacker mer än andra kulörer så i vårt fall blir det en en Denimblue metallic dvs mörkblå, eller Pinegrey metallick dvs blå/grön, eller kanske den ljusblåa som heter Musselblue metallic.

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Denim Blue är helt okej också, Stoor. :-)

Power to the people

Det var vanligare förr att röda och blå färger blektes, nu är de mycket stabilare, speciellt metallic, men även solida klarar sig bra på de flesta bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Redan ledsnat på V60’in efter inte ens ett år?

Saabnisse:
Som jag har förstått saken bleks både röda och blå lacker fortare / lättare än tex silver och grå nyanser. Bilhandlaren på Volvo ”Bilbolaget” påstod att solida lacker har blivit sämre / känsligare på senare år då de numera lätt blir repiga så därför ska man helst ha metallic-lack.

FXX:
Nej nej och nej, Volvo V60 D6:an ska vi självklart behålla. Den har bara rullat strax över 3500 mil sedan vi, frun, köpte den i juli förra sommaren. Det är en grymt ekonomisk bil att äga Hon har en bra körcykel på ca 7 - 9 mil per dag där hon laddar bilen varje kväll. Snittförbrukningen det senaste året av HVO100 ligger på strax över 2 liter per 100 km dvs 2 dl per mil. På sommaren kommer man ca 4,5 mil på en laddning medans på vintern kommer man mellan 3 till 3,5 mil per laddningstillfälle.

Vad gäller den beställda XC60 B5 AWDn blir det MIN bil, hoppas jag. Det är iaf jag som betalar den men att vänta på leverans till preliminärt v.40 dvs slutet på september känns sisådär...

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Stoor : " Ändra färg etc kan dock göras till den 11/7-20 därefter låses den väl in i någon produktions pipeline i ytterligare två månader innan den produceras."
Du menar väl 11/7- 19 ? Det skall bli intressant att följa ditt innehav av den bilen. Är själv intresserad av en sådan, när det är dags att byta min nuvarande XC60

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer:
Javisst, du har helt rätt 11/7-19 ska det såklart vara! Det ska bli intressant med en XC60 med milddieselhybridmotor men jag tvivlar på att mildhybriden ska minska dieselförbrukningen ska minska med 10% men det återstår att se i september / oktober då Volvon levereras. Sedan är det väl inte för inte som Volvo XC60 är den bäst säljande SUV modellen i mellansegmentet, world wide.

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Stoor wrote:
Christer:
Javisst, du har helt rätt 11/7-19 ska det såklart vara! Det ska bli intressant med en XC60 med milddieselhybridmotor men jag tvivlar på att mildhybriden ska minska dieselförbrukningen ska minska med 10% men det återstår att se i september / oktober då Volvon levereras. Sedan är det väl inte för inte som Volvo XC60 är den bäst säljande SUV modellen i mellansegmentet, world wide.

Är precis som du skeptisk till mildhybrid ide´n och just därför extra nyfiken på hur det blir i praktiken.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Finns det någon nackdel med mildhybridtekniken?

Man har (väl?) tagit bort generator och startmotor och integrerat allt istället. Känns som en väldigt smart lösning eg, även om förbrukningen skulle vara densamma?

Ja tror att mildhybrider bara är en nyck även om de flesta bilmodeller inkl Audi, Mercedes mfl kommer med 48 volts milhybrider. Ska iaf bli kul att hur mycket diesel den kommer att förbruka. Kommer att haka på denna tråd i framtiden.

Spel för galleriet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mildhybrid är ju fantastiskt, det spar väl 0,02 l/mil men kan säkert generera goda intäkter till verkstäderna.
Vid mycket stadskörning kan det kanske vara lite bra i alla fall då det hjälper till att putta igång bilen. Men annars så verkar det helt befängt.

Men alltså, ingen som läser tidigare inlägg? Finns det någon nackdel med en mildhybrid? Liten elmotor integrerad i växellådan som ersätter iaf startmotor. Vad är nackdelen?

Vad är skillnaden mot tex. T8? Jag såg en sån XC90 som drog upp en båt i hamnen förra året, ganska coolt. Hörde bara ett svagt vinande samtidigt som han drog upp båten med trailer.

FXX wrote:
Vad är skillnaden mot tex. T8? Jag såg en sån XC90 som drog upp en båt i hamnen förra året, ganska coolt. Hörde bara ett svagt vinande samtidigt som han drog upp båten med trailer.
T8 har en "riktig" elmotor (65 kW) på bakaxeln samt ett 10,4 kWh batteri.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2018/volvo-xc60-t8-twin-engine

För "mildhybriderna" gäller:
Bokstaven B innebär att bilen elektrifieras med så kallad brake-by-wire-energiåtervinning och bilen kan därmed ta tillvara på energi som uppstår vid inbromsning och som annars bara gått till spillo. Målet är att sänka förbrukningen med 15 procent i vanlig trafik – alltså inte bara i testlabbet.

Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.

Power to the people

Grosser wrote:
Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.

Nästan rätt iaf, om jag inte är ute och cyklar så stänger den av dieselmotorn tidigare innan stopp/korsningar m.m och rullar sista biten utan dieselmotor i som annars hade stannat först när bilen stod helt still.

Henrik:
Du har helt rätt, dieselmotorn stänger av ett gott stycke innan bilen stannar och startar en kort stund med "elmotorn" tills dieselmotorn tar vid. Att detta system ska kapa dieselförbrukningen upp till 10 - 15% har jag däremot svårt att tro på men det visar sig i september då Volvo XC60:n levereras, spänningen är olidlig!

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Henrik M wrote:
Grosser wrote: Du kan alltså inte räkna med att köra en meter utan att dieselmotorn går.
Nästan rätt iaf, om jag inte är ute och cyklar så stänger den av dieselmotorn tidigare innan stopp/korsningar m.m och rullar sista biten utan dieselmotor i som annars hade stannat först när bilen stod helt still.
Att rulla med motorbroms räknar jag inte som att köra på eldrift.

Power to the people

Stoor, Har du kunnat provköra B5 före beställning, eller finns den bara på pappret ännu?

Power to the people

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.