Vi Bilägares forum

Volvo V90 D4 AWD 2018

Volvo V90 D4 AWD 2018

Inspirerad av junkers inlägg där man förtjänstfullt får följa hans bil tänkte jag försöka mig på detsamma.
Nyligen beställt en V90 enligt rubrik.
Preliminär leverans V43 så finns gott om tid för att ha ångest över färgval och småsaker som kan ändras till efter sommaren.

Vilken färg skulle ni välja?
Electric silver
Mussel blue
Luminos sand

Före detta Mazda 6-ägare, Clearwater Blue metallic (salig i åminnelse, totalkvaddad för snart två veckor sedan)

Uppdaterat: 2017-03-18 08:51

Kommentarer

Välj inte Mussel blue, jag ångrar det. Den är riktigt tråkig när inte solen skiner.

Uppdaterat: 2017-03-18 09:48

Luminos sand är roligare än silver. Electric silver är väl ett dyrt tillval också?
Maple Brown och Denim blue är mina favoriter på V90.

Uppdaterat: 2017-03-18 10:02
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min favorit finns bara till r-design tyvärr, den blåa där...
Här är det ngn som ville ha samma färg i matt.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-18 10:10

Ojojoj - så länge skulle jag aldrig orka hålla ut med att vänta på en ny bil för under tiden hinner det ju hända massor av saker på bilmarknaden....

Uppdaterat: 2017-03-18 10:19

Bra tips. Electric är drygt 2,5 dyrare än de andra.
Ogillar mörka bilar. Orkar inte vara så petig med tvätt etc.

Självklart hinner det hända mycket men ursprungligen skulle vi byta i lugn takt och vi hade som tur är kikat runt massor och provat ännu mer. Kraschen gjorde att beslut fick tas snabbare. Nu ska vi lösa bil tills dess (något billigt) och sedan blir det nog bra timing med ny bil lagom efter semestern (mest troligt justeras leveransen till mitten av september ungefär).
Det händer Alltid nya saker. Likaså på telefon, TV etc. Någon gång måste man bestämma sig. Och planerar man ha bilen i åtta tio år så... Vad gör några månader då?

Uppdaterat: 2017-03-18 10:26

Tja - när man väl börjat köra bilen är det annorlunda tycker jag men innan är jag som sagt otålig och att vänta medan nya utrustningsnivåer, priser och t o m nya modeller kommer ut - nja, där går min gräns personligen. Har som mest väntat runt 8 w och det var fullt tillräckligt...:) Men nu är det ju du och inte jag som skall vänta.

Uppdaterat: 2017-03-18 10:29

Jag tvivlar på att något revolutionerande lär hända till hösten och vi kan ändra paket etc fram till sista augusti. Och någon ny kombi lär ju inte komma hos Volvo.
Just nu är det mest skönt att allt stök med försäkringsbolag, sjukbesök etc snart kan avslutas. Trött på det här. :-P

Uppdaterat: 2017-03-18 10:40

Ja det verkar som att du fick bra betalt för Mazdan i alla fall, med tanke på att du köper en bil med betydligt högre kvalitet.

Men jag kan förstå prioriteringen. En trafikskada brukar innebära att man väljer det säkraste marknaden har att erbjuda. Och där är V90 svårslagen. Särskilt i jämförelse med en Mazda;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-18 12:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Valet Volvo var taget för drygt en månad sedan, bland annat för komfort, säkerhet, ljus och förarstöd. Sitter för mycket på tråkiga jobbiga vägar och jobbar oregelbundet bl.a. så vill ha stöd och känna mig mer utvilad när jag är framme.
Dessutom är Mazda numera tämligen dyr så är inga hysteriska summor det skiljer, särskilt när man beaktar att jag får bättre funktioner på Volvo.

Uppdaterat: 2017-03-18 13:13

Specifikationer just nu (ändringsbart till åtminstone augusti):

Paket: Business Advanced, Klimatpaket VOC, Loungepaket, Teknikpaket Pro
Färg: Electric Silver Met. 477
Klädsel: Charcoal textil/läder R200
Modell: V90
Modellår: 2018
Motor: D4 190hk
Styrning: Vänsterstyrd
Utrustningsnivå: Momentum
Växellåda: 8-stegad Automat AWD

Extrautrustning
Akustik rutor
Aut avbländande inner och ytterbackspeglar
Bagagerumsmatta formgjuten.
Baksätesvärme
DAB RADIO (DIGITAL)
Digitalt kombiinstrument
Dimljus (LED) med kurvljus i främre spoiler
Dragkrok, halvautomatisk
Drive mode settings.
Elmanövrerad förarstol m.minne
Eluppvärmd ratt
Eluttag 230 volt i bakre tunnelkonsol
Fjärrkontroll
Head Up display
Intellisafe Surround
Klimatanläggning, 4:a zoner + kylt handskfack
Parkeringshj. fr.o bak med halvaut parkeringsass.
Parkeringskamera 360°
Programmerbar bränslevärmare
ROAD FRICTION INDICATION
Sensus Navigation
Solgardin bakre sidodörrar
Spolarmunstycken, eluppvärmda.
Strålkastare dynamisk LED
Stänkskydd, fram och bak
Vinterhjul continental dubbad aluminiumfälg
Volvo on Call

Domkraft samt hjulnyckel (ej reservhjul) - om det inte var med så skulle de slänga i det ändå.

Uppdaterat: 2017-03-18 16:49

Denim Blue är min favorit - efter att Magic Blue har försvunnit ur sortimentet.

Jag har bara goda erfarenheter av V90:s köregenskaper (efter ca 225 mil i hyrbil). Den är klippstabil både på motorväg som oplogade vintervägar.

Uppdaterat: 2017-03-19 12:43
Power to the people

Magic Blue, är det den lite mer klarblå? Såg någon sådan färg på en volvonånting i bilhallen igår.

Uppdaterat: 2017-03-19 12:56

Vad blev prislappen? :)

Uppdaterat: 2017-03-19 14:43

487 på ovanstående. Hade kanske kunnat pressa mer men blev lite akut efter kraschen med förra bilen och så får jag hjälp med att ordna en billig tillsvidarebil. Ska kika på en V70 för 40 de hade grävt fram som ska vara nyservad och rekonditionerad nu till veckan. Drag och elvärme, 04, ca 21.000. Inte världens skönhet det jag sett innan de piffas till men verkar rimligt pris ändå. Trots allt får man ju förvänta sig visst slitage på 13 år. Bara nyservad och besiktning i januari nästa år är värt mycket just nu. Trött på allt stök som blivit.

Uppdaterat: 2017-03-19 15:25
Xanthopteryx skrev:

Magic Blue, är det den lite mer klarblå? Såg någon sådan färg på en volvonånting i bilhallen igår.

Nja, snarare åt det mörka hållet - kan både se svart och lite blå/lila ut beroende på ljuset.
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/03/volvo-v90-t6-awd-2017-magic-blue-metallic.jpg

Den färgen lanserades till S80 V8 för (många) år sedan om jag inte missminner mig.

Uppdaterat: 2017-03-19 16:20
Power to the people

Ohh, riktigt frän färg!
Dock för mörk för mig som inte orkar tvätta bilen mer än nödvändigt, och knappt det. =)

Uppdaterat: 2017-03-19 17:44

Fin spec, men det var tur att du skrev vänsterstyrd för annars hade jag trott att du skulle välja en ratt på högra sidan :D

Uppdaterat: 2017-03-19 18:52
Pär

Haha. Kopierade bara rakt av. Tänkte inte ens på att det stod.

Uppdaterat: 2017-03-19 20:11

487 tkr för en Volvo! Gisses vilka astronomiska siffror för en bil som är värd hälften en efter 2-3 år, om ens hälften? Skulle aldrig ge sådana pengar för en bil.

Uppdaterat: 2017-03-19 21:14
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tyvärr kostar säkra bilar med bra förarstöd pengar idag. Jag funderade även på nya Mazda 6 som är drygt 100 billigare men då får jag joks som jag inte vill ha (19"-hjul, lädersäten, tonade rutor etc), en mindre krocksäker bil med märkbart sämre förarstöd (hud, aeb, line keeping aid osv). Valet här blev bekvämt och säkert. Jag betalar gladeligen hundratusen mer för att minimera risken för att familjen eller utomstående blir skadad eller allvarligt skadad.
Likaså med bilbarnstol. Är det den säkraste så betalar jag, även om den skulle råka kosta tiotusen kronor.
Men valet har varit svårt. Mycket funderingar hit och dit. Mycket pengar, ja, men man kan även se det som extremt dyrt att köpa något billigt som är mindre bra eller som man inte kommer trivas med i längden. Planen är ju trots allt att leva med bilen i åtta tio år iallafall.
Jag skippar senaste plattv (kör med 32" 60-kilosklump fortfarande), lattemaskiner, nyaste mobilen varje år, lyxrestauranger varje vecka, köpelunch på jobbet, coolaste nya surfplattan och bärbara datorn, blänkande nytt hightechkök med ismaskinsfrys i specialdesignad limitedutgåva för 250.000,...
Reparerade själv min tio år gamla diskmaskin nyligen och sparade 5.000 på en ny, har bytt bromsar och gjort mestadelen av reparationer på mina bilar själv, hantverkare minns jag inte när jag anlitade sist och maten lagas nästan alltid från grunden.
Jag prioriterar helt enkelt. Lägger pengarna där jag anser att jag får mervärde och nytta av det.
Många lägger 10.000 på tvkanaler varje år, 10.000 på mobilabonemang, köper ny telefon för närmare 10.000 var och vartannat år, köper utelunch på jobbet för 15-20.000 per år, röker för 10.000 eller mer per år, köper en billig bil men lägger 25.000 på fälgar med (inbillad?) coolhetsfaktor och så vidare.
Men min familjs säkerhet, det får kosta. Och min bekvämlighet, som också gör det säkrare, får kosta. Att jobba skift och bli ännu tröttare av att ha kört hem eller till jobbet är långt ifrån bra.
Men jag förstår din reaktion i grunden. Mycket pengar ja, men vad får man för det?
Titta på specen så hittar du väldigt få kromade lister, mysbelysning, 21"-hjul och integrerade avgasrör i specialdesign.
Viss onödiga saker som 230V ingick i paket där det blev dyrare att ta bort en del eller två.

Uppdaterat: 2017-03-19 21:57

Visst är det mycket pengar,men som sagts ovan: vi har alla olika prioriteringar och värderingar. Den ena tycker en Dacia är perfekt, någon annan vill ha en XC90.
De flesta klarar sig undan otäcka olyckor och funderar inte så mycket på senaste säkerhetstekniken. Jag kan förstå att tankarna blir annorlunda efter en rejäl smäll.

Jag har köpt ny bil en gång, och lär inte göra det igen. Nånstans 3 års ålder känns betydligt vettigare i min värld, nyare lär jag inte köpa. Men, det är jag det.

Fast 40 för en 04 V70..? Det var dyrt. Huvudsaken är förstås att det finns en bil att ta sig fram med...

Uppdaterat: 2017-03-20 08:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är dålig på priserna där men blocket verkar ligga på 35-37 för motsvarande. Dock så är det ju både drag och elvärme i denna samt, som sagt, nyservad och besiktning först nästa år = inget jag behöver göra. Det värderar jag rätt högt trots allt. Besiktning med nedslag = utgifter. Service = utgifter. Plus jobbet...
Den ska ta mig drygt tusen mil, sedan bort. Jag kan tänka mig att fylla på bränsle och spolarvätska. Resten ska bara vara klart.

Uppdaterat: 2017-03-20 09:37

Du väljer givetvis vad du vill lägga pengarna på men du väljer ändå bara en bil som IDAG ligger i toppskiktet säkerhetsmässigt men om du avser att behålla den 8--10 år så är den ju med stor sannolikhet inte lika bra som de då bästa. Så vill du ligga bäst säkerhetsmässigt så måste du nog byta bil betydligt oftare och säkert också välja en ännu tyngre och högre bil - t ex en XC90 eller motsvarande. Men sen är det ju detta att ju flera som väljer större/tyngre bilar - ju mindre säkerhetsmässig fördel blir det ju om man t ex råkar ut för en frontalkollision... Det bästa man kan göra själv är nog att köra passivt och hålla avstånd och vara allmänt uppmärksam - t ex inte ha blicken på mobiltelefonen. För man kan ju helt enkelt inte köpa bil för att man skall krocka...

Uppdaterat: 2017-03-20 10:56

Jag hade hellre då väntat något år och köpt begagnad som fortfarande är relativt ny än att prioritera bort det mesta i livet. Den kommer inte vara sämre än den du köper bara lite äldre men det kommer även din bil att bli. Min Audi A6 kostade 380 ny, jag köpte den för 220 med nya sommardäck, nya vinterdäck och 1 års garanti Audi Approved. 6000 mil på mätaren. Bara körd långa sträckor mellan Malmö och Stockholm. Ser helt ny ut knappt ett stenskott ens och vindrutan verkar bytt till en original med Audi stämplar eller så har han haft en väldig tur som ägde bilen innan. Fortfarande nybilslukt i bilen. Visst jag hade inte valt en vit som denna är, men man kan ju inte få allt. Och visst sonens bilbarnstol är bland det bästa som finns att köpa och kostade mycket.

Uppdaterat: 2017-03-20 14:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lyckades även förhandla till nya gummimattor då det endast var textimattor i bilen. Vinterdäcken är på original Audi fälg (17). Dessutom var bilen nyservad och bara ägd av Audi innan mig. Bara servad på auktoriserad Audi verkstad. Hade den utrustning jag ville ha. Fast visst den var 36 månader gammal om det nu räknas som mycket? Fast jag hade även bevakning på blocket i över 1 år innan rätt bil dök upp och så mycket tid kanske inte alla har. Har kört 1800 mil med bilen och den går som en dröm. Kan ledigt få 180 för den nu. Det största värdeförlusten gör alltid den första ägaren.

Uppdaterat: 2017-03-20 14:27
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Att välja bil är svårt. Mycket svårt.
Nummer ett: långskånken jag skalle få plats och sitta rätt skönt.
Sedan ska ju då frugan få plats bakom och barnstolen (stor som ett hus typ...) ska få plats bredvid i baksätet.
Så sa den ju vara hyfsat snål. Dragkrok med ork är ett måste. Vill gärna ha fjärrstyrd värme då jag jobbar så knäppa tider (sätta sig 07 på morgonen efter 12 timmar nattarbete och bilen är nedisad i -30 grader är inne jätteskönt).
Säker, som vi pratat om.
Bra helljus då jag är extremt ljuskänslig (möta ljus på natten gör att hela omgivningen blir svart).
HUD har jag verkligen fattat tycke för. Underlättar otroligt för mig!
Gärna övriga stödsystem så jag kan koncentrera mig på trafiken.
Serviceintervall på över 2.000 mil är en stor fördel och lär vara viktigare framöver då jag tyvärr lär behöva åka mera.
En rimlig försäkring är positivt såklart. Denna blir faktiskt ett par tusen billigare än min förra.
Goda ljudkomfort ärende mycket bra då jag har alldeles för hög ljudnivå stor del av tiden hemma. Är dessutom bullerkänslig.
En rymlig bil behövs för familj med husdjur etc som skall fraktas kors och tvärs (landställe nästan 50 mil bort).
Vi kikade på begagnade V90, från juni ungefär (när de första kom) sommaren rullat 1.000+ mil. De är dyrare än att beställa nytt och då har jag inte räknat med det vi måste komplettera med (som dragkrok). Den kommer ändå sakna saker jag vill ha, men den kommer ha massa skit jag inte vill ha.
Vi har kikat på andra bilmärken men säkerhetssystemen ligger lågt efter Volvo, och priset är ändå högt (eller högre).
Självklart kommer nja modeller sov än bättre hela tiden men jag har verkligen inte ork att böka med bilbyte var och vartannat år. Det räcker med att familjesituationen gör att jag knappt får sömn och att jag nästan totalt brände ut mig i höstas (att behöva fightas och slåss för lagstadgade rättigheter är inget jag önskar ens min värsta fiende).
Mycket möda har lagts ner men bilkraschen gjorde att saker blev mer akut.

Före övrigt så räcker det inte alltid med anpassad hastigheten och hålla avståndet. Det hjälpte bevisligen inte i vårat läge. Likaså en kollega som smällde i en som bara körde rätt ut på landsväg. Likaså mannen jag försökte rädda livet på som blev påkörd, ironiskt nog utanför en kyrkogård på allhelgonakvällen.
Plötsligt händer det, som reklamen säger....
Det säkraste just nu är trots allt det säkraste just nu.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:04
Pi skrev:

För man kan ju helt enkelt inte köpa bil för att man skall krocka...

Varför inte? Du tar på säkerhetsbälte för Om du krockar. Du tar flytväst för Om du druttar i. Du tar försäkring för Om det skiter sig. Du köper en säker bil för Om det smäller. Etc.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:06

Visst - trygghetsnarkomaner är vi väl lite till mans i olika omfattning men man kan trots allt inte ta höjd för allt som KAN hända ute på våra vägar utan man får nog kompromissa lite. Och många risker kan man helt klart påverka själv även om det inte gäller alla. Jag köper bilar främst för att kunna frakta mig i och med rimlig säkerhetsnivå - inte för att krocka. Men gissar att även den som sitter i en V90 ligger väldigt risigt till vid en kollision med t ex en lastbil - en inte helt ovanlig olyckstyp idag. Och det kommer ständigt bilar med bättre "krockegenskaper" eller egenskaper som gör att man kan undvika olyckan helt eller delvis. Och då ligger de äldre bilarna i lä - även dagens V90 om t ex 8 år. Skall man köpa bil för att vara så säker som möjligt i den kollision som man tydligen räknar med skall ske så får man nog ta i när det gäller storlek, säkerhetsnivå, säkerhetsutrustning och inte minst byta bil tämligen ofta så att man ständigt har den bil som ger bäst "odds" i den situationen. Men nån garanti att klara sig bra har man ju ändå inte, tyvärr. Nu blev det tyvärr lite mera filosofiska funderingar och inte så speciellt mycket om din nya V90.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:24

Pi: Nu kan jag för all del inte se in i framtiden. Men på åtta år tror jag inte att nya V90 kommer bli frånkörd med avsikt på säkerhetsprestanda. Tar du en 8 år gammal Volvo V70 idag, och studerar skadeutfall så är den fortfarande säkrast i sin klass. Det som inte riktigt hänger med, är den preventiva tekniken, men även där hävdar den sig väl i jämförelse med snittet på marknaden idag.

Så en ny V90 idag, kommer med största sannolikhet inte att bli inblandad i någon dödsolycka ö.h.t under sin livstid.

Angående tunga fordon så är det en annan olyckstyp. Där är det i princip mest den preventiva tekniken som kan hjälpa till, samt i viss mån karossens styrka samt en del smarta finesser. V90 har där högst andel höghållfast stål av alla bilar på marknaden, och dess preventiva teknik är i en klass för sig likaså.

Sedan bör man komma ihåg, att dödsfall inte är det vanligaste . Dödstalen för fordon producerade efter år 2012 är redan idag väldigt låga. Den stora skillnaden ligger istället på andel skador, och då framförallt allvarliga sådana. Där kan man se, att vissa är bättre än andra. Jag tänker närmast på Whiplash och framförallt, inre skador - det som ökar idag (då bilarna blivit starkare). Där behövs det nya åtgärder.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-20 16:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Volvo marknadsföring är krocksäkerhet fast jag tror inte exempelvis att Mercedes E-klass har sämre krocksäkerhet än Volvo V90. Fast jag förstår dig då jag också haft några olyckor och vet hur man mår efter dessa. Volvo är ett säkert kort så är det bara. Jag hoppas du får en problemfri bil och önskar dig lycka till. Pengar kan man ju alltid tjäna in fast inte livet det lever man bara 1 gång.

Uppdaterat: 2017-03-20 17:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det har dessvärre visat sig gång på gång att biltillverkare bygger bilar för att klara krocktester med ett lysande undantag och det är Volvo som bygger bilar som ska klara krockar.

Varje gång ett nytt sorts test införs så brukar de flesta prestera riktigt dåligt utom Volvo, senast var det small overlap test som de i de flesta bilar resulterade i förväntat dödsfall medan i Volvon lättare skador.

Uppdaterat: 2017-03-20 17:50

Har beställt en D3 AWD. Valet stod mellan en Superb och en Volvo. Svårt val då jag är mycket nöjd med den Superb jag har, men det kändes lite tråkigt att köpa samma bil igen så det fick bli en Volvo. Får se om Volvo fortfarande är en premiumwannabe eller om man verkligen lyckats att kvala in denna gång...

Om den kan svara upp mot de förbrukningssiffror junkers redovisar blir jag imponerad. Ser därtill fram emot en automatlåda efter det att jag nu övat upp tre barn till körkort på manuell låda :)

Uppdaterat: 2017-03-21 22:24

Intressanta diskussioner tycker jag. Visar också hur svårt det egentligen kan vara att skaffa bil. Många parametrar och det finns ju minst lika många behov som det finns ägare till bilar.
Valet har verkligen inte varit lärt men personligen tycker jag vi hittat en väg som förenar säkerhet med förarstöd och bekvämlighet till ett hyfsat ok pris. Kromade lister och integrerade avgasrör är det ont om men awd för att dra tyngre släp, underlätta båtupptagning (redigt brant rampen), öka stabiliteten i dåligt väglag och minska alla tillfällen då man knappt kommer iväg vid rondeller och rödljus (välpolerat hjälper knappt de bästa däcken mot) och bakifrånkollisionsskydd, dödavinkel, hjälp vid parkering (jobbets parkering är hej kom och hjälp mig - rekordet hade jag knappt två dm till bilen bredvid och då kom jag ändå knappt ut från förarsidan), etc. Många gånger har jag byggt och byggt om. Kikat, klämt, provkört, ändrat.

Det som nu troligen återstår är eventuellt automagiskt insynsskydd, Android auto och lastbågar. Allt för 7610:-
Låter det rimligt?

Uppdaterat: 2017-03-21 22:34

Nu har vi lagt på automagiskt insynsskydd och android auto. Kanske får lastbågarna på köpet: I så fall 6.000 för alla tre.

Färgen har vi nog bestämt nu. Det blir Electric silver. Tror jag...kanske...

Uppdaterat: 2017-03-24 10:11

Den som väntar på nå't gott... :-)

Uppdaterat: 2017-03-24 12:24
Power to the people

Bra val

Uppdaterat: 2017-03-24 16:14
Pi skrev:

Visst - trygghetsnarkomaner är vi väl lite till mans i olika omfattning men man kan trots allt inte ta höjd för allt som KAN hända ute på våra vägar utan man får nog kompromissa lite.

Man kan vända på det. Om man kör bil i ett helt liv så kommer man förr eller senare att vara inblandad i en olycka av oförutsedd allvarlighetsgrad. Har man otur så sker det när man är ung och inte haft råd att omge sig med det bästa ur krocksäkerhetssynpunkt. Har man klarat sig till det finns mer pengar att avvara så finns det ingen bättre investering än den man gör i bilens krocksäkerhet. Om inte annat så vet man man bättre när olyckan skett men då är det så dags. Eller så vet man inget...

Uppdaterat: 2017-03-25 18:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En fråga när de gäller V90: Kan man verkligen inte få större bränsletank än 55 liter? Hos die deutschen kann man ja mehr haben wollen vid bestillung.

Uppdaterat: 2017-03-25 19:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...

60 på AWD, sedan är väl Mercedes orginal betydligt mindre.

Uppdaterat: 2017-03-25 19:09

Jösses, vilket snabbt svar. Tack för det, men jag skulle vilja ha 80 (10 mer än jag har nu). Volvo borde ha plats för en större tank men tanke på sin framtidsplanerade plattform.

Uppdaterat: 2017-03-25 19:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Alla de tyska har nu valt att gå ned till 40-51 som standard och 10-15 extra som tillval så Volvo är väl snarare bland de bättre numera.
Anledningen är ju att sänka vikten som ger lägre CO2 i körcykeln, är standardtanken 40l som i Audis fall så är det den storleken som används vid testning.

Kör man mycket landsväg kommer man ju över 100 mil med Volvos tank, diesel då förstås.

Uppdaterat: 2017-03-25 19:20

Min A6 har 65 liters tank och 75 kostar extra.

Uppdaterat: 2017-03-25 20:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

A4 ska jag väl förtydliga då, A6 kom före detta trams.

Uppdaterat: 2017-03-25 21:29

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150824/bmw-harmar-mercedes-knep-for-att-sanka-vikten

Uppdaterat: 2017-03-25 21:30

Viktbesparing är ett skäl. Ett annat kanske att vänja folk vid kortare räckvidd, inför dessa tillverkares elbilslanseringar framöver, så inte skillnaden blir så stor... Fossilbränslen ska ju gradvis fasas ut nu...

Uppdaterat: 2017-03-25 21:59

Sätt på dragkrok på bilen och så ett släp med en stor tank (någon kubikmeter får du ju dra på B-kort normalt sett) och en slang till bilen. Då släpper nog räckviddsångesten...
Huruvida du behöver ha farlig last-skylt, plus den ökade förbrukningen av att släpa allt är en annan historia.

Uppdaterat: 2017-03-26 12:51